تبیان، دستیار زندگی

افزایش روابط آزاد در جامعه

خیانت از جنس زنانه! +فیلم

امروزه با زنانی رو به رو هستیم که ابایی از آشکار شدن خیانت خود به همسرشان ندارند و در برخی از موارد چنین تصور می‌کنند که اگر با شخص دیگری جز همسرشان رابطه نداشته باشند به خود خیانت کرده‌اند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خیانت
"خیانت"، "روابط مثلثی"، "دوست اجتماعی"، "روابط آزاد" و بسیاری اصطلاحات اینچنینی را طی سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم. معضلی که به سرعت در حال پیشرفت است و میان اقشار مختلف جامعه مشاهده می‌شود. شاید در نگاه اول و زمانی که سخن از خیانت به میان می‌آید، در افکار عمومی رابطه‌ی مرد متاهل با زنی دیگر تداعی شود اما متاسفانه؛ اخیرا آمار خیانت زنان متاهل نیز افزایش چشم‌گیری داشته و همین موضوع آسیب‌های دوچندانی را روانه‌ی جامعه کرده است.

در اینجا نمی‌خواهیم بحث از درست و نادرست بودن تفاوت میان رابطه زن متاهل با دیگری و مرد متاهل با زنی دیگر داشته باشیم چرا که این مهم؛ بیش‌تر به حوزه‌ی دین و امور شرعی باز می‌گردد. اما باید توجه داشت که از یک بُعد زنان قید و بندهای خاصی دارند که رعایت آن‌ها در جامعه‌ی اسلامی ضروری است و از بُعد دیگر؛ رکن اصلی خانواده و تربیت فرزندان بر عهده‌ی بانوان است و از این رو، کوچک‌ترین تحریفی در رفتار و کردار آنان می‌تواند یک خانواده را به تباهی بکشاند. به همین جهت، خیانت زنان متاهل آسیب‌های فراوانی در ابعاد مختلف جامعه دارد که افراد بیشتری را درگیر خود می‌کند. (این موضوع معنای توجیه این عمل نابهنجار مردان نیست.)

بهترین راه برای حل چنین آسیب‌هایی در سطح جامعه، مراجعه به مشاوره و استفاده از راه‌کارهای پیشنهادی در کنار آموزش‌های اجتماعی است زیرا قرار گرفتن در مسیر چاره‌یابی شخصی، نه تنها مفید نبوده که می‌تواند آسیب‌زا نیز باشد.


افزایش خیانت زنان به مردان

در سال‌های گذشته شاهد افزایش خیانت زنان به مردان بودیم، مسئله‌ای که آمار طلاق توافقی را نیز افزایش داده و فرزندان طلاق را در جامعه رها کرده است. عمده مواردی که به افشای زنان متاهل با دیگری می‌انجامد، بنا به مجازات سنگین قانونی و گستردگی بزه، با معامله‌ای بر سر مهریه پایان می‌یابد. یعنی، مرد در ازای بخشش مهریه از سوی زن، جرم وی را آشکار نکرده و وی را طلاق می‌دهد.

متاسفانه دلایل مختلفی برای این معضل اجتماعی بیان شده است که مهم‌ترین آن‌ها؛ گسترش شبکه‌های مجازی و سایت‌های دوست‌یابی ذکر شده است. بحثی فرهنگی که متاسفانه هر روز بر ضرورت بازبینی آن افزوده می‌شود اما هنوز هم مسئولین مربوطه تصمیم راهبردی و کارآمدی برای آن اتخاذ نکرده‌اند.

در این راستا "دکتر مجتبی پدریان" آسیب شناس اجتماعی، بنا به بحرانی شدن این معضل متذکر می‌شود که؛ امروزه با زنانی رو به رو هستیم که ابایی از آشکار شدن خیانت خود به همسرشان ندارند و در برخی از موارد چنین تصور می‌کنند که اگر با شخص دیگری جز همسرشان رابطه نداشته باشند به خود خیانت کرده‌اند! متاسفانه این پدیده سن و طبقه اجتماعی خاصی نمی‌شناسد و در میان تمامی اقشار جامعه، ممکن است دیده شود؛ به طوری که گاه با اشخاص میان‌سال و حتی سالخورده‌ای هم برخورد کرده‌ایم که به همسر خود خیانت کرده اند! (1)


عوامل خانوادگی خیانت زنان

در این میان نباید از عوامل خانوادگی خیانت زنان چشم پوشی کرد، چرا که سرخوردگی توسط مردان و نیز عدم تامین نیاز عاطفی زنان، یکی از عمده دلایل خیانت زنان متاهل به حساب می‌آید. زمانی که یک زن در محیط خانواده از سوی همسر خود مورد توهین، دست کم گرفته شدن، بی‌مهری و دیگر موارد آسیب‌زا قرار می‌گیرد به نقطه‌ای متوسل می‌شود که اعتماد به‌نفس کاذب وی را افزایش داده و به قولی دیده می‌شود، این نقطه همان مرز "خیانت" است.

البته باید متذکر شد که برخی دیگر از زنان که شامل آسیب‌های مذکور نیستند و به وادی خیانت پا گذاشته‌اند؛ درباره‌ی رفتن به این مسیر بیان می‌کنند که علت اصلی این کار، تلافی اعمال همسرشان بوده است. بدان معنا که مدتی شاهد خیانت همسر خود بوده‌اند و اینک برای تلافی این عمل نابهنجار، به همسر خود خیانت می‌کنند تا وی را متوجه خطای خود کنند! و این یعنی اوج فاجعه.

بهترین راه برای حل چنین آسیب‌هایی در سطح جامعه، مراجعه به مشاوره و استفاده از راه‌کارهای پیشنهادی در کنار آموزش‌های اجتماعی است زیرا قرار گرفتن در مسیر چاره‌یابی شخصی، نه تنها مفید نبوده که می‌تواند آسیب‌زا نیز باشد چرا که افراد، تجربه و تخصص مشاوران اجتماعی را نداشته و بدون آن که خود متوجه شوند، به بی‌راهه کشانده می‌شوند.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه که گفته شد، شاید قطعه‌ی گم شده‌‎ی پازل خانواده در جامعه‌ی ما آموزش و آگاهی باشد. آموزش روابط صحیح و مطلوب زناشویی، فرهنگ استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اشاعه‌ی روابط صمیمانه در خانواده از ضروریات کنونی جامعه محسوب می‌شود که در صورت غفلت، آسیب‌ها و مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت که تنها محدود به یک خانواده نشده و به واقع، کل جامعه را متضرر می‌کند.

پی‌نوشت:
1. افزایش آمار خیانت زنان، سلامت نیوز