تبیان، دستیار زندگی

ارتباط بین دریافت پروتئین با نارسایی قلبی

چقدر پروتئین برای سلامت قلب مفید است؟

مطالعه‌ای که اخیراً بر روی جمعی از مردان میانسال انجام شد، در مورد خطر مصرف بسیار زیاد پروتئین حیوانی هشدار جدی داد زیرا رژیم غذایی با سطح بالای پروتئین به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکل نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروتئین
پروتئین‌ها مواد مغذی لازم و مهم برای ساخت و تعمیر بافت‌های بدن هستند. این پروتئین‌ها که انواع بسیار متنوعی دارند می‌توانند از بافت‌های حیوانی و گیاهی، به صورت غذا، دریافت شوند. رژیم غذایی دارای میزان پروتئین بالا به بیماران دارای مشکلات و نارسایی قلبی توصیه می‌شد تا بتواند زندگی طولانی‌تری را تجربه کنند. این توصیه‌ای بود که با توجه به تحقیقات ارائه شده در گردهمایی متخصصان قلب و عروق در وین اتریش ارائه شده بود؛ اما مطالعه‌ای که اخیراً بر روی جمعی از مردان میانسال انجام شد، در مورد خطر مصرف بسیار زیاد پروتئین حیوانی هشدار جدی داد زیرا رژیم غذایی با سطح بالای پروتئین به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکل نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

تنها خطر احتمالی برای مصرف بیش از حد پروتئین، زمانی است که پروتئین برگرفته از مصرف زیاد گوشت باشد. از آنجا که گوشت‌ها دارای چربی اشباع نیز هستند، آن‌ها ممکن است به افزایش سطح کلسترول از نوع LDL ختم شود

مطالعات جدید درباره این مسئله چه دستاوردی داشتند؟

محققان نزدیک به 2400 مرد فنلاندی که سن آن‌ها بین 42 تا 60 سال بود را برای دو دهه مورد مطالعه قرار دادند. در مجموع 334 مورد نارسایی قلبی در طول مطالعه تشخیص داده شد.
مردان مورد بررسی بر اساس میزان مصرف پروتئین در چهار گروه مجزا تقسیم‌بندی شدند. در آخر مردانی که رژیم غذایی با سطح پروتئین زیاد را دنبال کرده بودند با مردانی که میزان دریافت پروتئین غذایی کمتری داشتند مورد مقایسه قرار گرفتند. خطر ابتلا به مشکل نارسایی قلبی با مصرف زیاد پروتئین حیوانی به میزان 33 درصد افزایش پیدا کرد.
با این حال هیچ رابطه‌ای بین مصرف پروتئین‌های ماهی و تخم‌مرغ و افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی یافت نشد. کارشناسان روش مطالعه در این بررسی را مورد تأیید قرار دادند و امیدوارند این روش مطالعه در سایر جمعیت‌ها در کشورهای مختلف جهان نیز اعمال شود.

چگونه در بررسی‌های انجام شده در کشور اتریش، به فایده مصرف پروتئین برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی اشاره شد؟!

در این گردهمایی متخصصان به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا می‌تواند به بیماران دچار نارسایی قلبی کمک کند.
محققان با دنبال کردن 2281 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در 11 کشور جهان به دنبال یافتن ارتباطی بین میزان مصرف پروتئین و میزان بقا بودند. میانگین سنی بیماران 68 سال بود و کمی بیش از یک‌چهارم بیماران زن بودند. میزان دریافت پروتئین روزانه با بررسی نمونه ادرار سنجیده شد.
در پایان دوران مطالعه، 31 درصد از بیمارانی که میزان پروتئین کمی مصرف کرده بودند (به میزان 40 گرم یا کمتر در روز) در مقایسه با 18 درصد از بیمارانی که بالاترین میزان پروتئین (حدود 70 گرم یا بیشتر در روز) دریافت کرده بودند، دچار مرگ شدند. کارشناس این مطالعه خاطرنشان کرد: پروتئین غذایی باعث ایجاد توده عضلانی می‌شود که برای سلامتی در این بیماران سودمند است.


خب، پس چقدر پروتئین واقعاً مورد نیاز هر فرد است؟

تنها خطر احتمالی برای مصرف بیش از حد پروتئین، زمانی است که پروتئین برگرفته از مصرف زیاد گوشت باشد. از آنجا که گوشت‌ها دارای چربی اشباع نیز هستند، آن‌ها ممکن است به افزایش سطح کلسترول از نوع LDL ختم شود؛ اما از آنجایی که این یک ماده مغذی حیاتی است، کارشناسان توصیه می‌کنند 10 تا 35 درصد کالری روزانه از طریق مصرف پروتئین جذب شود. علاوه بر این، بهتر است میزان پروتئینی که باید در روز دریافت شود بین وعده‌های غذایی تقسیم شود و هیچ‌کدام از وعده‌ها شامل بیش از 30 گرم پروتئین نباشند، مگر اینکه فرد تحت آموزش شدید تمرینات فیزیکی باشد.
وقتی به مصرف پروتئین افراد مختلف نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اغلب مردم پروتئینی را در وعده صبحانه دریافت نمی‌کنند یا میزان دریافت‌شان کم است. اما در عوض در وعده شام، آن‌ها وعده‌ای شامل حجم بسیار زیادی از پروتئین را مصرف می‌کنند. توصیه می‌شود، پروتئین‌هایی مانند آنچه که در تخم‌مرغ، ماست، شیرِسویا و ماهی قرار دارد را نیز وارد رژیم غذایی خود کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.