تبیان، دستیار زندگی

خطاهای کوچک مارا به خطاهای بزرگ می رساند

وقت آن است آموزش و پرورش چشم بر خطاهای هر چند کوچک در محیط های آموزشی نبندد تا راه را برای خطاهای بزرگ باز نکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محیط آموزشی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، از قدیم گفته اند وقتی هشدارهای کوچک را جدی نگیریم محکوم به این هستیم که با فاجعه رو به رو شویم. حالا حکایت آموزش و پرورش و خطاهایی است که توسط معلمان هر چند اندک شماری رخ می دهد. چندی پیش خبر رسید که در شهرستان فسا معلم کلاس دوم ابتدایی یکی از مدارس این شهر اقدام به قیچی کردن موی ۹ دختر دانش آموز کرده بود که خود این رفتار مغایر اصول تربیتی است و حتی می توان گفت از منظر روانشناسی نوعی خشونت پنهان در این حرکت وجود دارد. حتی اگر معلم ابراز پشیمانی کند اما گاهی باید یادمان باشد که در برخی مواقع آب رفته به جوی باز نمی گردد حتی اگر بپذیریم انسان در هر پست و مقامی جائز الخطاست اما با خطا پوشی رعایت اصول تربیتی یک معلم چگونه می خواهیم بر اصول تربیتی دانش آموزان صحه بگذاریم؟

خبر می رسد که معلم خاطی دبستانی در فسا تنها محکوم به یک سال کسر حقوق آن هم به میزان ماهی ۶۰ هزار تومان یعنی در مجموع محکوم به پرداخت جریمه مالی ۷۲۰ هزار تومان شده است. 

در حالیکه می دانیم که ممکن است چنین رفتار معلم خاطی در روحیه دانش آموز چه تاثیری بگذارد و مشخص نیست نگه داشتن این معلم در کلاس درس قرار است چه نتیجه تربیتی به همراه داشته باشد؟

مشخص است که معلمی با ۲۹ سال سابقه تدریس قدرش محترم است اما به نظر می رسد اگر آموزش و پرورش اقدام به بازنشسته کردن این معلم پیش از موعد مقرر می کرد و حتی این معلم را با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می کرد هم قدر او را می دانست و هم این نکته حیرت انگیز را یاد باقی کسانی که ممکن است گاه اصول تربیتی را از یاد ببرند نمی داد که با خطا برخورد جدی در آموزش و پرورش نمی شود.

وقتی خطاهای کوچک را جدی نمی گیریم انتظار اینکه خطاهای بزرگ رخ بدهد اصلا دور از انتظار نیست.
منبع: خبرگزاری مهر