تبیان، دستیار زندگی

درباره «اومدیم روسیه»که خیلی زود محبوب شد

ترکیبی از خودباروی و ملاحت جناب خانی

می دانیم این بار گروه مان در جام جهانی سخت تر از دوره های پیش است ولی عجیب جایی است که برخی تیم ملی را بازنده زود هنگام می دانند. در این شرایط جناب خان و تیم خندوانه جور دیگری فکر می کنند که حاصلش شده موزیك ویدئو«اومدیم روسیه»؛ یک اثر انرژیک و جذاب.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جناب خان

موزیك ویدئو «اومدیم روسیه» از روز گذشته تا به حال زیاد دیده شده؛ مهم ترین ویژگی آن تقویت حس خودباوری است که این روزها بشدت نیازمندش هستیم. سازندگان برای ساخت آن از کلیشه ها استفاده کرده اند و نتیجه ای بهینه گرفته اند.    

هدیه ویژه خندوانه

موزیك ویدئو «اومدیم روسیه» شامل دو بخش است؛ بخش اول را سعید کریمی ساخته و بخش دوم را احسان عبدی پور. قسمت اول در تهران می‌گذرد (به عنوان نماد یك شهر مدرن) و قسمت دوم در بوشهر (به عنوان مردمان جنوب). با این حال كارگردان‌ها، المان‌های روشن دو شهر را حذف كرده‌اند تا ذهن بر دو منطقه خاص فوكوس نكند. این موزیك ویدئو كمتر از شش دقیقه تایم دارد كه بخش اول را محمد بحرانی و  امیرسلطان احمدی در قالب رپ خوانده‌اند و بخش دوم را جناب خان به سبك موسیقی بوشهری خوانده است. ابتدای آن هم جمله «خندوانه تقدیم می‌كند» نقش می‌بندد تا به این ترتیب بعد از موزیك ویدئو محسن چاوشی(زندان) شاهد یك اثر پرمخاطب دیگر از این برنامه باشیم.

موزیك ویدئو «اومدیم روسیه» را رامبد جوان و مصطفی احمدی تهیه كرده‌اند، احسان عبدی‌پور و سعید كریمی‌كارگردان آن هستند، بردیا کیارس آهنگسازش بوده (با حضور افتخاری محسن شریفیان (گروه لیان)) امیر سلطان احمدی ترانه آن را گفته و مهران نائل، مهناز خطیبی، کیمیا کیارس و الکا هدایت به عنوان همخوان با این موزیك ویدئو همكاری كرده‌اند.

اومدیم برای روحیه

آنچه مسلم است اینكه «اومدیم روسیه» برای تقویت روحیه ملی پوشان و البته نهیب به آن‌ها كه تیم را «بازنده بزرگ» می‌نامند ساخته شده. این كار كه از آن به عنوان موزیک ویدئو غیررسمی تیم ملی فوتبال کشورمان یاد می‌شود، بیش از سرود رسمی‌كه توسط سالار عقیلی خوانده شده، مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این اتفاق استفاده بهینه از كلیشه‌های محبوب است كه اتفاقا به تهییج روحیه ملی پوشان می تواند كمك كند. این نكته ای است كه احسان عبدی پور هم به آن اشاره دارد.

احسان عبدی پور خودش یك هوادار عاشق فوتبال است كه سرسختانه پشت تیم شهرش ‌شاهین ایستاده. می‌گوید در هر حال از آن حمایت می‌كنم و باورم نمی‌شود چرا یك عده پیش از جام جهانی پالس منفی می‌فرستند:« نمی‌توانم درك كنم آدمی‌كه همین الان می‌خواهد خودش را كنار بكشد و غم شكست تیم روی دوشش باشد. ما كه نرفتیم جام جهانی كه قهرمان شویم باید منطقی نگاه كرد. ما سعی كردیم توی این كار به بچه‌ها روحیه بدهیم و بگوییم اصلا كم نمی‌آوریم. این را سعی كردیم در ساختار نشان دهیم.»


حال و هوایی گرم

احسان عبدی پور كارگردان جوان و نام آشنایی است كه این روزها «پاپ» را روی پرده دارد. او سعی كرده فضایی گرم به اثر ببخشد به همین خاطر بخش دوم موزیك ویدئو «اومدیم روسیه» به دلیل حضور جناب خان و نیز موسیقی بوشهری گرم‌تر و جذاب‌تر شده است:«دلم می‌خواست ایده‌پردازانه‌تر كار كنم ولی دنبال حال و هوای گرم آن بودم تا مسائل تكنیكال. به‌هرحال وقتی حجم عظیمی‌ از جمعیت چه در تهران و چه در جنوب برای بازیكنان تیم انرژی می‌فرستند به تهییج و روحیه‌شان كمك می‌كند.»

 «اومدیم روسیه» برای تقویت روحیه ملی پوشان و البته نهیب به آن‌ها كه تیم را «بازنده بزرگ» می‌نامند ساخته شده. این كار كه از آن به عنوان موزیک ویدئو غیررسمی تیم ملی فوتبال کشورمان یاد می‌شود، بیش از سرود رسمی‌كه توسط سالار عقیلی خوانده شده، مورد توجه قرار گرفته است



از ماهینی تا مردم خونگرم

عبدی‌پور می‌گوید كارگردانی بخش جنوب ‌سه روز پیش تولید داشته و در یك روز صحنه‌های حضور جمعیت را می‌گیرد: «شخصیت‌های اصلی را صدا زدم و بقیه هم صدای ساز كه در بیاید خود به خود جمع می‌شوند. یك ملی پوش از سفر جا مانده  هم در این كار هست كه سه ضرب به كشتی می‌كوبد: دانیال ماهینی . لب آب بودیم داشت رد می‌شد كه به تمرین برود صدایش كردم و بازی كرد.» محمد بحرانی واسطه همكاری عبدی پور بوده است و وقتی به او پیشنهاد می‌شود بخش تهران توسط سعید كریمی‌ساخته شده بوده:‌«آن پارت را دیدم ولی اساسا قرار نبود این دو بخش ربطی به هم داشته باشد.»

كری خوانی به سبك پاپ

موزیک ویدئوی «اومدیم روسیه» با صدای نی‌لبكی كه محمد بحرانی بر لب دارد شروع می‌شود. این صدا ذهن را به سمت ساخته معروف انیو موریکونه پرت می‌كند و بلافاصله تصاویر پاره كردن توپ پلاستیكی برای دو لایه كردن آن و زمین خاكی در قاب نقش می‌بندد. امیر سلطان احمدی هم به سبك پاپ شروع می‌كند به خواندن كه « كجای دنیا با یه توپ دو لایه / روی آسفالتی كه نداره یه سایه/ یكی پا برهنه ، یكی با دمپایی / كل می‌ندازن كه بزنن لایی». محمد بحرانی هم دم را می‌گیرد و با همان سبك، مسئله‌ای به نام كری را پیش می‌كشد:« این زخم‌ها به‌دست نیومده ارزون/ ما رو از سیوهای دخیا نترسون». ترانه از این فراتر هم می‌رود و این بار خطاب به ملی پوشان می‌گوید:«آره نترس از كریس رونالدو.»

استفاده منطقی از خانم‌ها

در بخش اول ویدئو كلیپ كه توسط سعید كریمی ساخته شده،تیم ملی و تشویق‌های تماشاچی‌های داخل استادیوم مورد استفاده قرار گرفته. نكته هوشمندانه استفاده از تصاویر خانم‌های ایرانی است كه با حجاب كامل در ورزشگاه یكی از كشورهای حاشیه خلیج حضور دارند و تیم ملی را تشویق می‌كنند. چند ثانیه بعد تصویر پیوند می‌خورد به بازی‌های تیم ملی بانوان كه اخیرا قهرمان فوتسال آسیا شدند. این تمهید هم نشانه‌ای است از خودباوری كه زنان حالا در قله ایستاده‌اند. مطلع آخر ترانه هم به كمك تصویر می‌آید:‌ «دیگه تموم شد آن دوران.» آخرین ترانه‌های این بخش بار دیگر یك كری جانانه است:«گنده‌ها‌شون كیان؟راموس و كاستا؟ / اینا نمی‌شن برای بچه‌ها داستان.»

یكه تازی جناب خان

امتیاز دیگر این كار،‌استفاده درست از جناب خان است. او در ابتدای بخش دوم ویدئو موزیك، نیمار را صدا می‌زند و ثانیه‌ای بعد صدای نی انبان بلند می‌شود. اگر گذرتان به جنوب و شهر بوشهر افتاده باشد می‌دانید كه كمتر مردی در برابر صدای نی انبان می‌تواند مواظب بدن خود باشد! احسان عبدی پور كه خود كارگردانی بوشهری است و به‌خوبی بر فرهنگ همشهریانش اشراف دارد، با آمدن صدای نی انبان تصویر بچه‌ای را انتخاب كرده كه دستی بر جام دارد و حركتی در كمر.

بعد از آن جناب خان شروع می‌كند به خواندن:«نیمار نیمار اومدیم روسیه» از این شخصیت محبوب عروسكی كه كری خوانی جزئی از شخصیت اوست استفاده بهینه‌ای شده و تا می‌تواند كری می‌خواند:«یهو دیدی نیمار اومدیم روفتیمت.»یا« یعنی اینیستا رو چنان بندازیم توی لاییش كه ندونه از كجا خورده..» شوخی‌های معروف برای جناب خان هم فراموش نشده:« محمد صلاح تو چی صلاح می‌دونی؟‌.. یعنی فقط جای ابراهیم تهامی‌توی تیم ملی خالی یه ... »

باور کنیم حضور در جام جهانی ارزشمندتر از هر اتفاق دیگری است؛ این مهم ترین حرف « اومدیم روسیه» است.

منابع: هفت صبح /تبیان