تبیان، دستیار زندگی

اعتراض به سهمیه‌ها

‌در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد امسال ظرفیت جدیدی برای خانواده‌های جانباز و ایثارگر اضافه شده است که در آن ۳۰ درصد ظرفیت هر دانشگاه به این افراد داده می‌شود و این باعث انتقاد دانشجویانی شده که در یک سال گذشته وقتشان را برای قبول‌شدن در کنکور ارشد گذاشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهمیه کنکور
اگر بخواهیم شرح ماجرا را خیلی ساده بگوییم، قضیه از این قرار است: تا پیش از این سهمیه ایثارگران در کنکور 25 درصد از کل قبول‌شدگان بود و به دلیل کم‌بودن تعداد خانواده‌های شهدا که نیازمند استفاده از این سهمیه (در 10 سال گذشته) باشند، بخشی از این 25 درصد آزاد باقی می‌ماند و سهمیه عادی از آن استفاده می‌کردند، اما در دفترچه امسال آزمون سراسری، یک سهمیه پنج‌درصدی نیز برای افرادی که شش ماه حضور مستمر در جبهه‌ داشته‌اند در نظر گرفته شده که مطابق این پنج درصد، خانواده و خودشان می‌توانند از آن برای حضور در دانشگاه استفاده کنند.
ماجرا این است که تعداد افرادی که حضور شش‌ماهه در جبهه داشته‌اند اصلا کم نیست و به دلیل بالابودن تعدادشان، این افراد مازاد سهمیه 25درصدی را که از قبل برای ایثارگران تعریف شده بود پر می‌کنند و حالا دانشجویانی که پیش از این با یک سهمیه دودرصدی برای خانواده ایثارگران روبه‌رو بودند که عموما بخشی از آن هم خالی می‌ماند و به داوطلبان عادی می‌رسید، حالا با شرایطی روبه‌رو هستند که می‌بینند 30درصد کل سهمیه حضور در دانشگاه‌ها به ایثارگران و البته افرادی تعلق می‌گیرد که تنها حضور شش‌ماهه در جبهه را تجربه کرده‌اند و بااین‌حساب حتی با اختلاف یک رتبه، تمام حساب‌وکتاب‌ها به‌هم می‌ریزد؛ مثل اتفاقی که برای علیرضا، دانشجوی رشته مهندسی صنایع، افتاده است.
او می‌گوید: رتبه من برای کنکور ارشد در رشته صنایع 18 شده است. برای حضور در ارشد صنایع دانشگاه صنعتی شریف، این دانشگاه 18 نفر دانشجو می‌پذیرد و با این رتبه من باید در رشته مهندسی صنایع روزانه دانشگاه شریف پذیرفته می‌شدم، حالا اما با این سهمیه پنج‌درصدی من باید دانشجوی شبانه دانشگاه شریف بشوم!
بر اساس این قوانین، ۲۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنها»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها» و رزمندگان اختصاص دارد. علاوه‌براین پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.
در قسمت دیگری از دفترچه به‌عنوان تذکر آمده است: «طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی‌مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه پنج‌درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقی‌مانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.
علیرضا، همان دانشجوی رتبه 18 رشته مهندسی صنایع، حالا در یک گروه تلگرامی، به همراه دانشجویان معترض به این ماجرا دور هم جمع شده‌اند و می‌خواهند در اعتراض به این اتفاق همین امروز به وزارت علوم مراجعه کنند. او به «شرق» می‌گوید: ما با چندین نفر از نمایندگان مجلس هم صحبت کردیم و آنها با ما هم‌نظر بودند که این اتفاق پیش‌آمده اشتباه است، اما منتظریم که نتایج پیگیری‌های آنها را ببینیم.
رضا نیز یکی از متقاضیان رشته ام.بی.ای کارشناسی ارشد است. او به «شرق» می‌گوید: ما برای اعتراض به وزارت علوم رفتیم. آنها می‌گویند این قانون مجلس است و کاری از ما ساخته نیست و تنها می‌توانیم ظرفیت دانشگاه‌ها را بالا ببریم. الان شرایط برای ما اصلا خوب نیست. الان به‌عنوان‌مثال دانشگاه شریف برای رشته ما 60 نفر ظرفیت دارد. با این سهمیه‌های جدید، حدودا 24 نفر را از سهمیه ایثارگران می‌گیرد و تنها 36 نفر فرد عادی می‌توانند از ظرفیت استفاده کنند. رشته ما در شهر تهران حدودا 400 نفر ظرفیت دارد، از این 400 نفر 116 نفر سهمیه دارند و این تعداد اصلا کم نیست.
تلاش خبرنگار «شرق» برای گفت‌وگو با نمایندگان مجلس به جایی نرسید. آنها به دانشجویان قول پیگیری داده‌اند. تنها امید این دانشجویان به تغییر قانون در مجلس است. آنها می‌گویند مخالف تخصیص سهمیه نیستند، اما نباید این سهمیه‌ها زحمات شبانه‌روزی دانشجویانی را که در دورترین نقاط کشور درس خوانده‌اند، به باد دهد.
منبع: روزنامه شرق