تبیان، دستیار زندگی

تربیت جنسی را جدی بگیریم

راهکارهای دینی برای جلوگیری از بلوغ زودرس

به منظور پیشگیری از بروز انحراف‌های جنسی، دین برنامه‌ها و توصیه‌های خاصی ارائه داده تا با بهره‌گیری از آن‌ها، تمایلات جنسی به طور طبیعی و فطری رشد نماید و از بروز اختلال‌ها، انحراف‌های جنسی و بلوغ زودرس جلوگیری کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بلوغ زودرس

غریزه جنسی به عنوان یکی از مهم ترین غرایز بشر، عامل بقای نسل آدمی است. تاریخ بشر گویای آن است که انسان در جهت تولید مثل به آمیزش جنسی نیازمند بوده و به جنس مخالف تمایل دارد. غریزه جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی با گرایش به جنس مخالف، بروز می کند و به معنای میل فطری، روانی و بالاخره فیزیکی است که به جهت خاصی فرد را به حرکت درمی آورد و به «رفتار جنسی» می انجامد.

با ظهور اسلام، دیدگاه گذشته نسبت به زنان و به طور کلی نسبت به غریزه جنسی، متحول شد؛ چنان که اسلام ارضای تمایل جنسی را در نظام خانواده و در پرتو ازدواج امری پسندیده به حساب آورد و بر آن تأکید ورزید و به انسان ها اجازه داد که تمایل جنسی خود را از طریق آمیزش با همسر خویش ارضا کنند. اسلام علاوه بر ازدواج دائم، امکان ازدواج موقت را تحت شرایطی خاص به منظور ارضای غریزه جنسی فراهم ساخته است.

از این جهت است که در دین اسلام، ازدواج تنها راه ابراز و ارضای تمایل جنسی به شمار می‌آید و به هیچ وجه سرکوب غریزه جنسی جایز دانسته نشده است؛ بلکه هرگاه امکان ازدواج فراهم نباشد، به «استعفاف» امر می شود. قرآن کریم در سوره نور آیه 33 می فرماید: «ولیستعفف الّذین لایجدون نکاحاً حتّی یغنیهم الله من فضله»، «و آنان که امکان ازدواج ندارند، باید عفت نفس پیشه کنند تا خدا آن ها را به لطف خود بی نیاز گرداند.» عفت نفس به معنی کنترل غریزه جنسی است. در این معنا، کسانی که از لحاظ مالی یا آمادگی روحی، امکان ازدواج ندارند، با شیوه های خاصی به کنترل غریزه ی جنسی توصیه شده اند که در این رابطه نکاتی را عرض خواهیم کرد.

آموزش و تربیت جنسی

به دلیل اهمیت تربیت جنسی، دستورالعمل های دینی بسیاری در مراقبت از کودکان و نوجوانان، به جهت پیشگیری از لغزش ها و صیانت آنان از خطرات و عوارض ناشی از تمایلات جنسی ارائه شده است که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد:

 قرآن کریم نیز به مرحله قبل از بلوغ کودکان، توجه خاصی مبذول داشته و خطاب به مؤمنان می فرماید: «ای مؤمنان باید کنیزان شما و کودکانی که به حد بلوغ نرسیده اند (در شبانه روز) سه بار از شما اجازه بخواهند: پیش از نماز صبح، هنگام ظهر که جامه ها از تن برمی گیرید و پس از نماز عشا، این سه وقت هنگام خلوت شماست



1- رشد و تحول میل جنسی
در آموزش پیش از ازدواج، توجه به رشد و تحول میل جنسی از دیدگاه اسلام، لازم و ضروری است.

تولد تا 6 سالگی
در اصطلاح قرآن، فرد از هنگام تولد تا بلوغ، طفل نامیده شده است؛ آن جا که می فرماید: «و اذا بلغ الاطفال منکم الحلم فلیستأذنوا...» (1)، «هنگامی که اطفال شما بالغ شدند، (باید برای ورود به خانه نامحرمان) اجازه بخواهند...».
در برخی احادیث، از واژه صبی و صبیه نیز استفاده شده و قرآن این اصطلاح را برای کودکی هم که در گهواره باشد، به کار می برد؛ چنان که می فرماید: «کیف نکلّم من کان فی المهد صبیاً» (2)، «ما چگونه با طفل در گهواره سخن گوییم.»

با توجه به این موارد بیان شده در آیات و روایات، کودک هر عمل یا سخنی را از والدین به عنوان الگو یاد می گیرد و آن را تکرار می کند. در این سن، کودکان بسیاری از اعمال و گفتار را تقلید می کنند و با والدین خود همانندسازی می نمایند.
در این مرحله، هر پسر یا دختری از جنسیت خود آگاه می شود و در پایان این مرحله، نقش جنسی خود را به خوبی ایفا می نماید.

6 سالگی تا بلوغ
در این مرحله، پسران و دختران نقش جنسی خود را به خوبی دریافته، انتظاری را که دیگری از آن ها در اجرای نقش مردانه یا زنانه دارد، برآورده می سازند.

یکی از موارد مهم در آموزش و تربیت جنسی، جلوگیری از پیش رسی بلوغ است تا بدین وسیله از ایجاد فاصله میان بلوغ جنسی و بلوغ فکری جلوگیری شود.

والدین و مربیان باید نوجوانان را راهنمایی و هدایت نمایند و به طور کلی در مورد انواع غذاها، نوع لباس پوشیدن، استحمام و شیوه نظافت، وضعیت خواب و بیداری، روابط و معاشرت ها، دیدن و شنیدن ها و ... مراقبت زیادی داشته باشند.

اسلام به منظور پیشگیری از بروز انحراف های جنسی، برنامه ها و توصیه های خاصی ارائه کرده است تا با بهره گیری از آن ها، تمایلات جنسی به طور طبیعی و فطری رشد نماید و از بروز اختلال ها، انحراف های جنسی و بلوغ زودرس جلوگیری کند. برخی از این توصیه ها عبارتند از:

عدم بوسیدن دختر و پسر 6 سال به بالا؛
طبق نظر اسلام بوسیدن پسر و دختر در چنین سنینی برای مرد و زن نامحرم جایز نیست. در حدیثی از امام علی(علیه السلام) روایت شده که فرمود: «اذا اتت علی الجاریة ستّ سنین لم یجز ان یقبلها رجل لیست هی بمحرم له و لا یضّمها الیه»، «هنگامی که دختر بچه ای به سن 6 سالگی رسید، جایز نیست مرد نامحرم او را ببوسد یا او را در آغوش بگیرد و به خود بچسباند.» (3)

عدم جواز بوسیدن دختران و پسران توسط یکدیگر؛
پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «اذا بلغت الجاریة ستّ سنین فلا یقبلها الغلام و الغلام لا تقبله المرأة اذا جاوز سبع سنین»، «هنگامی که دختربچه ای به سن 6 سالگی رسید، پسربچه او را نبوسد و هنگامی که پسربچه از سن 7 سالگی گذشت، زن او را نبوسد.» (4)

جدا کردن بستر خواب کودکان؛
در احادیث مختلف، جداسازی بستر خواب دختر و پسر از یکدیگر و از هم جنس خود و همچنین جدا کردن بستر آن ها از پدر و مادر خویش در سنین مختلف و حتی پیش از بلوغ توصیه شده است. این جداسازی را برخی در ده سالگی و برخی زودتر از آن توصیه نموده اند و در مجموع در دیدگاه های روان شناسی حتی در سنین 6-5 سالگی و گاهی زودتر از آن نیز مطرح شده است. پیامبر اسلام (صلی الله و علیه وآله) در این زمینه می فرماید: «در سن ده سالگی بستر خواب کودکان، اعم از پسر و پسر، پسر و دختر، دختر و دختر را از یکدیگر جدا سازید.» (5)


قرآن کریم نیز به مرحله قبل از بلوغ کودکان، توجه خاصی مبذول داشته و خطاب به مؤمنان می فرماید: «ای مؤمنان باید کنیزان شما و کودکانی که به حد بلوغ نرسیده اند (در شبانه روز) سه بار از شما اجازه بخواهند: پیش از نماز صبح، هنگام ظهر که جامه ها از تن بر می گیرید و پس از نماز عشا، این سه وقت هنگام خلوت شماست.» (6)

روابط جنسی والدین باید به دور از نگاه کودک صورت گیرد و کودکان یاد بگیرند که هنگام ورود به اتاق خواب والدین با اجازه وارد شوند. بنابراین باید در مرحله اول و دوم عوامل بروز دهنده، تشدیدکننده و مخرب را از بین برد.

2- کنترل و تسلط بر میل جنسی

یکی از مباحث مهم و ضروری در تربیت جنسی پیش از ازدواج، شیوه های کنترل و تسلط بر غریزه ی جنسی است؛ ضمن تأکید بر اهمیت موضوع فوق، به مهمترین روش های کنترل میل جنسی اشاره می شود:

روابط جنسی والدین باید به دور از نگاه کودک صورت گیرد و کودکان یاد بگیرند که هنگام ورود به اتاق خواب والدین با اجازه وارد شوند. بنابراین باید در مرحله اول و دوم عوامل بروز دهنده، تشدیدکننده و مخرب را از بین برد.



روزه داری
پیامبر اسلام (صلی الله و علیه وآله) می فرماید: «ای گروه جوانان هر کدام از شما که قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر برای وی مقدور نیست، روزه بگیرد؛ زیرا روزه شهوت جنسی را کنترل می کند.» (7)

رعایت حدود شرعی
رعایت قوانین شرعی، از جمله طریقه ی سخن گفتن زنان با مردان است که باید از جانب زنان مراعات شود؛ یعنی در تکلم و سخن گویی با مردان از خود نرمی و عشوه گری نشان ندهند و توجه مردان را به خود جلب نکنند؛ بلکه چنان با جدیت و قاطعیت سخن گویند که هیچ علامت دلربایی دیده نشود. (8)

مسأله ی دیگر، توقف نکردن زن و مرد نامحرم در محل خلوت است. امام خمینی در رساله احکام می فرمایند: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند که کسی در آن جا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود، چنان چه بترسند که به حرام بیفتند، باید از آن جا بیرون بروند.

از مجموع آنچه به طور مختصر در بررسی کنترل میل جنسی مطرح شد، این نتیجه به دست می آید که کنترل نگاه و چشم، کنترل خیال و فکر، روزه‌داری، ورزش و در نهایت حفظ حریم زن و مرد و رعایت حدود شرعی، انسان را بر طغیان میل جنسی مسلط خواهد ساخت. (9)
پی نوشت:
1- نور، 59
2- مریم، 29
3- تهذیب الأحكام، ج 7، ص 461
4- من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 437
5- حرعاملی، ج14، ص28
6- نور، 58
7- صبور اردوبادی، 1367: ص108
8- کجباف، 1381: ص 160
9- همان، ص106

منبع:
این مطلب تلخیصی است از مقاله "رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی " نوشته محمد باقر کجباف، که در شماره 27 مجله کتاب زنان به چاپ رسیده است،
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.