تبیان، دستیار زندگی

خرداد 1368

شاهدان و حاضران انتخاب خبرگان

بلافاصله بعد از رحلت امام خمینی، مجلس خبرگان رهبری تشکیل جلسه داد تا درباره امر خطیر رهبری نظام بعد از امام خمینی تصمیم بگیرد. بازخوانی خاطرات شاهدان و حاضران این جلسه مثل آیت‌الله حائری شیرازی، آیت‌الله قرشی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله بنی‌فضل،حجت‌الاسلام موسوی‌فرد و آیت‌الله ایمانی در این رابطه حائز اهمیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خبرگان

در ۱۶ دی ۱۳۶۶، امام خمینی در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای و ناظر به بیانات ایشان در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در موضوع حدود اختیارات حکومت اسلامی و ولایت فقیه، حکومت اسلامی را از احکام اولیه‌ی اسلام و مقدم بر تمام احکام فرعیه دانسته و ولایت فقیه را مطلقه عنوان نمود.

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ی امام، متابعت نظری و عملی خود را از دیدگاه امام اعلام نمود. همچنین در جلسه‌ای حضوری، مقصود خود از بیانات در خطبه‌های نماز جمعه را با امام خمینی مطرح کردند. امام خمینی نیز بلافاصله در همان روز به این نامه پاسخ داده و ضمن تقدیر از آیت‌الله خامنه‌ای، در بخشی از آن نوشتند: «اینجانب از سال‌های قبل از انقلاب با جناب‌عالی ارتباط نزدیک داشته‌ام و همان ارتباط بحمدالله تعالی تاکنون باقی است، جناب‌عالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می‌دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می‌کنید، می‌دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می‌دهید»

بلافاصله بعد از رحلت امام خمینی، مجلس خبرگان رهبری تشکیل جلسه داد تا درباره امر خطیر رهبری نظام بعد از امام خمینی تصمیم بگیرد. بازخوانی خاطرات شاهدان و حاضران در این جلسه مهم در این رابطه حائز اهمیت است.

روایت آیت‌الله حائری شیرازی: احمد آقا گفت: با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای قلب امام را شاد کردید. 

آیت‌الله حائری شیرازی در بخشی از خاطرات می‌گوید: بعد از قرائت وصیتنامه امام خمینی  توسط رئیس جمهوری وقت، در همان وقت استراحتی كه دادند آمدند بیرون برای ناهار، آیت‌الله شرعی من را دید. آن موقع ایشان عضو خبرگان نبود. من بودم. به من گفت كه هیأت رئیسه نظرشان این است كه شورایی بشود امّا در مردم شورایی جاذبه ندارد. مردم نیاز به روحیه دادن دارند. اگر یك رهبر واحدی باشد دل مردم قرص می‌شود. باید روحیه پیدا كنند. 
من كه معمولم نبود برای نطق قبل از دستور ثبت نام كنم رفتم و ثبت نام كردم كه علیه شورایی شدن و به نفع رهبری فردی صحبت كنم. ناطق‌های قبل از دستور آمدند تا نوبت به من رسید نماینده‌ها گفتند كه مطالب تكراری است كفایت مذاكرات دادند. 
وقتی هیأت رئیسه اعلام كرد نظر خبرگان رهبری شورایی نبود و رهبری فردی است، یك نفر از این خبرگان اسم رئیس‌جمهور، آیت‌الله خامنه‌ای را آورد. ایشان خیلی اوقاتش تلخ شد و رفت پشت تریبون و مخالفت کرد.
خلاصه به رای گذاشتند و آیت‌الله خامنه‌ای با رای بالا رای آورد. 
بعد از اینکه در جلسه خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انتخاب شد، آقای جنتی به من گفت برویم جماران و یک سر سلامتی به سید احمد آقا بدهیم.  

روایت آیت‌الله ابراهیم امینی: چرا خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر انتخاب کرد؟
آیت‌الله ابراهیم امینی از اعضای هیئت رئیسه اولین دوره مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای بازنگری قانون اساسی در زمان ارتحال حضرت امام، درباره جزئیات جلسه تاریخی خبرگان در 14 خرداد 68 می‌گوید: وقتی رهبری فردی رأی آورد و به تصویب رسید یكی از خبرگان، آقای خامنه‌‏ای را به‌عنوان رهبر فردی پیشنهاد كرد. آقای هاشمی گفت: خیلی خوب ما هم پیشنهادمان آقای خامنه‌‏ای است و برای تأیید پیشنهاد خود مطلبی را كه چندی قبل درباره‌ آقای خامنه‌‏ای از امام شنیده بود نقل كرد و گفت: «ما یك جلسه‌‏ای با رؤسای قوا و نخست‌وزیر و احمد آقا خدمت امام بودیم. همان موقعی كه مسئله‌ آقای منتظری داغ شده‌ بود. ما با امام مباحثه داشتیم. ما یكی از احتجاجات‌ مان با امام این بود كه شما اگر آقای منتظری را كنار بگذارید ما در رهبری دچار مشكل می‏‌شویم، امام هم شورایی را خیلی تمایل نداشتند. فرد را هم ما می‌گفتیم فردی را نداریم كه الآن مطرح كنیم در جامعه. چون ما فرض‌مان بر مرجعیت بود با همان مسائل. امام فرمودند: چرا ندارید، آقای خامنه‏‌ای. 

ما بنا گذاشتیم این مطلب را به كسی نگوییم و نگفتیم. اما بعداً شنیدیم درز كرده‌ است. خودِ آقای خامنه‌‏ای اصرار داشتند این مطلب را مطرح نكنید. یك بار دیگر من خصوصی خدمت امام رسیدم و باز روی همین مسئله یك دندگی كردم. باز ایشان به من فرمودند: وقتی شما مثل آقای خامنه‌‏ای را دارید چرا تردید دارید؟ چرا مشكل دارید؟ 

در اینجا داستان دیگری را كه دیروز از احمد آقا شنیدم نقل می‏‌كنم: احمد آقا گفت: وقتی آقای خامنه‏‌ای در كره بودند و فیلم ایشان با آقای «كیم ایل‏سون» به نمایش گذاشته‌ شد، منظره‌ خوبی بود. وقتی من آن را دیدم گفتم: آقای خامنه‌‏ای خوب جا افتاده‌ است. واقعاً خوب آبرویی برای نظام هستند. امام فرمود: واقعاً ایشان شایسته‌ رهبری هستند.


پی نوشت:
1- 6 روایت از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
2- سایت معظم له