تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به نظرات مرحوم دکتر احمد احمدی

فیلسوف نظر و عمل

ما همیشه خطبه‌های حضرت علی(ع) و پیغمبر (صلوات‌الله علیه و آله) را درباره ساده‌زیستی می‌خواندیم و اشک می‌ریختیم و آرزو می‌کردیم چنین باشیم اما متاسفانه امروز می‌بینیم که جامعه‌ی ما اینچنین نیست. به فرموده‌ی مرحوم مجلسی؛ آن کیست که خطبه های امیرالمومنین را بخواند و دنیا در نظرش همچون مردابی بی‌ارزش نباشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دکتر احمد احمدی
آیت الله دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها و از یاران نزدیک علامه طباطبایی بود.

دکتر احمدی از سال 1360 به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمد و در راستای احیای فرهنگ اسلامی، نقش بسزایی داشت. وی در پیوند حوزه و دانشگاه نیز فعالیت‌های فراوانی را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.

دغدغه‌ی فرهنگ

آیت الله احمدی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌مندان عرصه‌ی فرهنگی کشور بود که بارها درباره‌ی تهاجم فرهنگی و نیز ولنگاری فرهنگی تذکراتی را به مسئولین مربوطه می‌دادند. ایشان با توجه به سخنان رهبر انقلاب درباره‌ی اوضاع نابسامان فرهنگی گفتند: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند دچار "ولنگاری فرهنگی" شده‌ایم و باید راه حلی برای آن پیدا شود، پس باید این مسئله مهم به صورت همه جانبه بررسی شود زیرا مسئله فرهنگ مانند یک شبکه وسیع و پیوسته با ابعادی مختلف است و زمانی که در حیطه‌ی فرهنگی مشکلی پیش بیاید روی بسیاری از مسائل دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

همیشه باید ساده زندگی کنیم و به دنیا دلبستگی نداشته باشیم. از نشانه‌های ساده‌زیستی این است که دنیا و تجملاتش، در نظر انسان پَست جلوه کند.



اگر قرار باشد این مهم بررسی شود؛ اول باید مجلس قوانین نادرست و نسنجیده‌ای که در گذشته تصویب کرده را لغو کند. زیرا تاثیرات فرهنگی سوء می‌گذارد. حال این مصوبات می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله واردات باشد. مشکلات فرهنگی فقط در تلفن همراه و امثال آن خلاصه نمی‌شود حتی کالاهای قاچاق هم بر فرهنگ ما تاثیرگذار هستند پس باید فکری به حال اینها کرد و روند را اصلاح کنیم.

برای اصلاح مسائل فرهنگی باید یک گروه تخصصی تشکیل داده شود و تمام زوایا و مواردی که بر فرهنگ اثرگذار است را بررسی کنند و ضعف را پیدا کرده و سپس جلوی آن دسته را که برای فرهنگ ما خطرناک هستند را بگیرند.

ساده‌زیستی در کلام دکتر احمدی

دکتر احمدی یکی از علمای ساده‌زیست و متواضعی بود که همواره بر این مهم تاکید فراوان داشت. ایشان ضرورت ساده‌زیستی علما را چنین بیان می‌کنند: "ما همیشه خطبه‌های حضرت علی(علیه السلام) و پیغمبر (صلوات‌الله علیه و آله) را درباره ساده‌زیستی می‌خواندیم و اشک می‌ریختیم و آرزو می‌کردیم چنین باشیم اما متاسفانه امروز می‌بینیم که جامعه‌ی ما اینچنین نیست. به فرموده‌ی مرحوم مجلسی؛ آن کیست که خطبه‌های امیرالمومنین را بخواند و دنیا در نظرش همچون مردابی بی‌ارزش نباشد."

دکتر احمد احمدی

همیشه باید ساده زندگی کنیم و به دنیا دلبستگی نداشته باشیم. از نشانه‌های ساده‌زیستی این است که دنیا و تجملاتش، در نظر انسان پَست جلوه کند. امام علی (علیه السلام) فرمود: "الاحرٌّ یدع هذه اللماظة لاهلها انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنة فلا تبیعوها الّا بها" آیا آزاد مردی نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذارد همانا بهائی برای جانتان جز بهشت نیست پس به کمتر از آن نفروشید." نگاه ایشان به دنیا اینچنین بود و علمای ما هم باید دیدگاهشان نسبت به بیت المال اینگونه باشد؛ ساده زیستی درس عملی است که باید آن را زندگی فرد مشاهده شود و کوچکترین دلبستگی به دنیا نباشد.

آیت الله احمدی و علامه طباطبایی

دکتر احمدی زمان زیادی را در جوار علامه طباطبایی به سر بُرد و از ایشان خاطرات فراوانی دارد. در نقل یکی از این خاطرات می‌فرماید: زمانی برای درمان علامه طباطبایی رفته بودیم لندن و هر روز شاهد رفتارهای شایسته و محترمانه مردم آنها بودیم؛ یک روز گفتم آقا اگر پیش از این (پیش از آغاز دوره درمان) به اینجا آمده بودید و این رفتارها و برخوردها را می‌دیدید بازهم به غرب بدبین بودید؟ ایشان فرمودند : خیر.

برای مثال یک بار کلید اتاق هتل داخل ماند و ما پشت در، ما رفتیم به یکی از هتل دارها گفتیم شما کلید دیگری ندارید؟ گفتند نه اما پلیس می تواند این مشکل را حل کند. با پلیس تماس گرفتند و گفتند تا 20 دقیقه دیگر می آیند.

علامه و همسرشان روی پله‌ها نشستند تا پلیس بیاید و دقیقا بعد از 20 دقیقه "پلیس اسکاتلندیارد" آمد و با احترام تمام گفتند باید یا تا فردا صبح صبر کنید که کلیدسازی ها باز باشند و بیایند این در را باز کنند و یا ما این در را برایتان می‌شکنیم و شما خسارت را به هتل می‌دهید که در حدود 17 پوند می‌شود (ببینید چقدر واقف بودند و به سرعت مبلغ را تخمین زدند و دقیق)، ما هم که چاره‌ای نداشتیم، پذیرفتیم در را بشکنند و آنها این کار را برای ما انجام دادند و وقتی متوجه شدند صاحب اتاق علامه طباطبایی است با عزت و احترام خاصی (بیش از پیش) با ما برخورد کردند.

این قبیل رفتار در همه جا جاری بود، حتی در بیمارستان هم پرستاران مانند پروانه به دور ایشان بودند و رسیدگی فوق العاده‌ای داشتند و ما هرجا رفتیم برای هر کاری در لندن می رفتیم با رفتاری بسیار شایسته و خوب مواجه شدیم.

دکتر احمدی در 85 سال زندگی خود، همواره در تلاش و پژوهش در راستای فرهنگ اصیل اسلامی بوده و زندگی خود را وقف تبیین فلسفه‌ی اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله علیه و آله) کرد و در این راستا کتب فراوانی را از خود به‌جای گذاشت تا چراغ راه آیندگان باشد.