تبیان، دستیار زندگی

جنجال‌آفرینی تیزر سامسونگ برای جام جهانی در ایران

سامسونگ در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال، تیزری ویدیویی منتشر کرده که بسیار جنجال‌آفرین شده و واکنش کاربران ایرانی و مخصوصا بانوان را برانگیخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سامسونگ
در هفته‌های اخیر سامسونگ با بهره‌گیری از هشتگ «نزدیکتر از همیشه» (CloserThanEver) اقدام به انتشار تیزری برای جام جهانی ۲۰۱۸ کرد. در این تیزر ویدیویی که با هدف نشان دادن گستره‌ی مخاطبان تلویزیون‌های سامسونگ از هر طبقه اجتماعی است، زنان و مردانی را مشاهده می‌کنیم که در نقش‌های اجتماعی مختلف، در برابر تلویزیون که بی‌شک تلویزیون سامسونگ است نشسته‌اند و به احتمال قریب به یقین، بازی ایران در جام جهانی فوتبال را نظاره می‌کنند. اما موضوعی که باعث شده است این تیزر ویدیویی جنجال‌آفرین شود و بر سر زبان‌ها بیفتد، واکنشی است که مخاطبان ویدیو به نقش خانم‌ها در این ویدیو نشان داده‌اند.
بخش بزرگی از معترضان در این ویدیو با اشاره به نقش بانوانی که در تیزر حضور دارند و اغلب با تماشای بازی فوتبال مشغول به انجام کار دیگری هستند، سامسونگ را به تبعیض جنسیتی متهم کرده‌اند. برجسته‌ترین اعتراضات مربوط به خانمی است که بخشی از توجه خود را همزمان با تماشای بازی، متوجه کودک خود کرده که در حال خواب است. در بخش دیگری از تیزر، خانمی که گرد پیری بر چهره دارد، همزمان با تماشای بازی در کنار همسر خود، در حال بافتن کاموا است.
بخش بزرگی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی سامسونگ با مشاهده‌ی این ویدیو، شرکت کره‌ای و ایده‌ی کمپین ویدیویی آن را به تبعیض جنسیتی متهم کرده‌اند.
استناد این افراد به وظایفی است که بانوان در این ویدیو به همراه تماشای ویدیو بر عهده دارند؛ حال آنکه مردان با فراغ بال در حال تماشای فوتبال هستند. البته نباید از حضور بانوان دیگری نیز در این تیزر غافل شد که توجه خود را بصورت کامل معطوف تماشای بازی کرده‌اند. سامسونگ نیز در بیانیه‌ی خود با اشاره به این گروه از بانوان که در تیزر حضور دارند، آن‌ها را نماینده‌ی قشر خانم‌های شاغل ایرانی معرفی کرده است.
سامسونگ پس از انتشار این ویدیو که همراه با اعتراضاتی در شبکه‌های اجتماعی این شرکت بوده، بیانیه‌ای صادر کرده است. در این بیانیه که متن آن در ادامه آمده، سامسونگ هدف خود از این ویدیو را نمایش حس با هم بودن در کنار خانواده و لذت از تماشای رخدادهای ورزشی در هر لحظه، مکان و از هر طبقه و شغلی خوانده است.
اخیراً انتشار تیزر تبلیغاتی از سوی شرکت سامسونگ واکنش‌های متنوع و متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی در بر داشته است. برداشت‌های مختلف از تصاویر و محتوای این ویدیو باعث ایجاد گفت‌وگو میان مخاطبان ما شده که در این میان، برخی از مخاطبان معتقدند این ویدیو، نسبت به جایگاه اجتماعی و مستقل بانوان ایرانی کم‌توجه بوده است.
تلاش ما انتقال این حس بوده است که می‌توان در هر شرایط و زمانی در کنار اعضای خانواده و دوستان از تماشای رخدادهای ورزشی لذت برد؛ کما اینکه تصویر دو خانم جوان در لباس اداری، نمادی از بانوان شاغل است که در کنار دیگر اقشار جامعه، در محیطی شاد و صمیمی از لحظات پرهیجان تماشای مسابقات فوتبال لذت می‌برند.
سامسونگ ایران همواره سعی کرده است در تمامی فعالیت‌های متنوع خود و فارغ از سن، جنسیت یا موقعیت اجتماعی، زمینه را برای حضور همه علاقه‌مندان فراهم کند. این نگاهِ برابر به‌خصوص در فعالیت‌های اجتماعی ما از جمله برگزاری مسابقات دو و میدانی با حضور بانوان و آقایان در حاشیه دریاچه چیتگر، مسابقه خانوادگی آشپزی سامسونگ، برگزاری دوره‌های ارتقاء سطح مهارت فنی خانم‌ها و آقایان در آکادمی مهندسی سامسونگ، پشتیبانی از اشتغال بانوان و مادران سرپرست خانوار و... در سال‌های گذشته مشهود است.
ما همواره ارزش و احترام زیادی برای مخاطبان و همراهان خود قائل هستیم و از حمایت و دقت نظر آن‌ها در خصوص فعالیت‌هایمان سپاسگزاریم.
انتشار این بیانیه از سوی سامسونگ نیز نتوانسته است آنچنان که باید، رویکرد تند کاربران در قبال این تیزر را تعدیل کند. بسیاری واکنش دیرهنگام سامسونگ را در کنار اعمال سیاست‌های دیگری که پس از انتشار ویدیو توسط این شرکت در ایران برای کمرنگ‌تر کردن اثر منفی ایجادشده در پیش گرفته شده است، به باد انتقاد گرفته‌اند. 
منبع:زومیت