تبیان، دستیار زندگی

ملک‌الشعرای انگلیس: «ای کاش هری پاتر را من نوشته بودم»

کارول آن دافی، تنها خانم ملک‌الشعرای بریتانیا در این مطلب از آثاری سخن می‌گوید که در زندگی‌اش تأثیرگذار بوده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارول آن دافی شاعر اسکاتلندی

کارول آن دافی شاعر اسکاتلندی و پروفسور شعر تطبیقی در دانشگاه منچستر است. او در سال 2009 لقب ملک‌الشعرایی انگلیس را به دست آورد که به مدت ده سال ادامه دارد.

دافی برنده جوایز مختلفی چون پینتر، تی. اس. الیوت، کاستا، دیلان توماس، فوروارد، و جوایز متعدد دیگری است. از او درباره آثاری که می‌خواند، دوست دارد، هدیه می‌دهد و ..... سؤال کردیم. خواندن پاسخ‌های تنها زنی که توانست به مقام ملک‌الشعرایی بریتانیا برسد خالی از لطف نیست:


کتابی که در حال حاضر می‌خوانم:


«شعر: ترانه، نشانه، و عروض» نوشته دان پترسون. با خواندن این کتاب درمی‌یابید بهره هوشی‌تان کمتر از آن چیزی است که می‌پندارید. جدول‌های زیادی در این کتاب وجود دارد. البته در حال خواندن کتاب «موج: بخش اول» نوشته جی برنارد نیز هستم که برنده جایزه تد هیوز نیز شده است.

کتابی که زندگی‌ام را تغییر داد:


«آسان‌ترین راه برای ترک سیگار» نوشته آلن کار 30 سال پیش زندگی من را دچار تغییر کرد.


کتابی که ای کاش من نوشته بودم:


قطعاً مجموعه «هری پاتر» نوشته جی. کی. رولینگ.

کتابی که بر نوشته‌های من تأثیر گذاشت:


وقتی 20 ساله بودم کتاب «احساس آزادی» نوشته جیمی بویل را خواندم و بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. کتابی که نه تنها سبعیت نظام زندان‌های ما را فاش کرد بلکه به رستگاری هنر و ادبیات نیز اشاره کرد.

آخرین کتابی که موجب شد اشک بریزم:


«مرثیه‌ها» نوشته داگلاس دان. اولین باری که این کتاب را خواندم گریه کردم و هنوز هم با خواندنش اشک از چشمانم جاری می‌شود. کتاب زیبایی که پس از مرگ همسر نویسنده خلق شد و اشعار زیبایی داشت. «چیزی در جواب بگو» نوشته دنیس رایلی را نیز اخیراً خواندم و بسیار من را تحت تأثیر قرار داد.

کتابی که نتوانستم تا پایان بخوانم:


«شب‌زنده‌داری فینگن‌ها» نوشته جیمز جویس. برایم خیلی سخت بود. باید دوباره تلاش کنم تا بخوانمش.

کتابی که از نخواندنش شرمنده هستم:


«دن کیشوت» نوشته سروانتس. عمیقاً شرمنده هستم که این کتاب را نخوانده‌ام. سروانتس نویسنده بزرگی است و اغلب هم‌رده شکسپیر قرار می‌گیرد. او با شکسپیر هم‌دوره بود و پیش از نمایشنامه‌نویس انگلیسی از دنیا رفت. احتمالاً شکسپیر آثار سروانتس را خوانده بود. من مایه شرم و خجالت هستم!

کتابی که به دیگران هدیه می‌دهم:


بستگی دارد به چه کسی هدیه می‌دهم. اغلب مجموعه شعر هدیه می‌دهم. اخیراً مجموعه شعری از آلیس اوزوالد را به دخترم هدیه دادم. معتقدم اوزوالد بهترین شاعر زنده بریتانیا است.


اولین کتابی که خوانده‌ام:


اولین کتابی که به تنهایی خواندم «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کارول بود. هنوز آن نسخه از کتاب را دارم. پدربزرگم در آگوست سال 1962 کتاب را به من هدیه داد پس من شش ساله بودم. روی درختی نشستم، کتاب می‌خواندم، و سیب می‌خوردم

منبع: ایبنا به نقل از گاردین/ مترجم : سحر حسابی