تبیان، دستیار زندگی

عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان نبسته اند

لطفا عاشق فامیل نشوید

ازدواج فامیلی علاوه بر مزایایی که دارد معایب متفاوتی را ممکن است به صورت نهفته درخود داشته باشد اما نکته این است تا چه حد میتوان به این اما و اگرها مطمئن بود؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج، ازدواج فامیلی، عاشقی، پدر و مادر، خانواده، زندگی مشترک، باروری،اختلال ژنتیکی، اختلافات خانوادگی، کلوب ازدواج، پیش نیازهای ازدواج

از قدیم الایام رسم بر این بود که بزرگترها برای دختر و پسری که به سن ازدواج میرسند و توانایی چرخاندن ارابه سنگین زندگی مشترک را دارند و اصطلاحا از آب و گل در میایند آستین بالابزنند.
از خرید وسایل و لوازم ریز و درشت و تمام نشدنی گرفته تا تهیه خانه و کاشانه ای گرم و نقلی که مأمنی آرامش بخش برای استراحت و کنار هم بودن زوج تازه پیوند یافته شود.

از آرزوهای پدر و مادر برای برپایی جشن ازدواج و سور وسات عروسی فرزندانشان که بگذریم ، فامیل و آشنا ،دوست و غریبه هم بیکار نمیمانند و اگر دختر و پسری مجرد را در اطرافشان ببینند به یکدیگر معرفی میکنند.جدا از اینکه این اقدامات شیرین و خیرخواهانه تشکیل یک زندگی مشترک را در پی خواهد داشت؛ گاهی دیده میشود پدرها و مادرها نیز اصرار زیادی به وصلت با خویشاوندان نزدیک خود دارند ؛ چرا که معتقدند شناختی که قرار است طی وصلت با غریبه در گذر زمان پیدا کنند ؛ زمینه ی آن را با یک وصلت خویشاوندی نزدیک که سالیان دراز با خصوصیات و ویژگی های هم آشنا بوده اند ؛ دارند؛ از حق نگذریم پر بی راه هم نگفته اند چرا که اینگونه وصلت ها و ازدواج های فامیلی هر دو خانواده را چندین قدم جلوتر میبرد.

اما گاهی این تمایلات تا حدی بالا میرود که خانواده ها بدون در نظر گرفتن خواسته های دختر و پسر به توافق میرسند! طبیعی است که پدرها و مادرها هرکدام تمایل دارند با اقوام نزدیک خودشان وصلت کنند اما بد نیست قبل از اقدام و اصرار به انجام این کار؛ نظر دختر و پسرشان را که تا کنون فقط به واسطه حجب و حیا و حفظ احترام سکوت کرده است جویا شوند.چرا که به هر حال بعد از ازدواج عرصه فقط عرصه جولان دو نفره است!
دو نفری که درست است نسبت به خانواده هم شناخت دارند؛ اما احتمال دارد توانایی تحمل نظرات مخالف یکدیگر را نداشته باشند!
حمیدرضا رحمانی روان شناس و مشاور خانواده در خصوص ازدواج فامیلی گفت: این گونه ازدواج ها بواسطه شناختی عمیق که طی سالیان دراز بین دو خانواده شکل گرفته است ماندگاری و جاودانگی بیشتری را دارند ؛ اما مسائل و مشکلاتی که با ازدواج فامیلی پیدا میشوند قابل چشم پوشی نیست!

تناسب خانوادگی نقطه عطف شروع زندگی مشترک است

داشتن تناسب رفتاری ؛ در موضوعات مختلف از جمله مزایای ازدواج فامیلی محسوب میشود. چرا که به دلیل نزدیکی روابط ؛ نوع تربیت و شرایطی که هر دوطرف در آن پرورش یافته اند تا حدودی یکسان است.اما علاوه بر موارد ذکر شده داشتن تناسب فرهنگی و اعتقادی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در صورتی افراد در شرایطی متفاوت از هم رشد کرده باشند طبیعتا نوع نگرش آنها نسبت به مسائل اعتقادی و دینی هم با یکدیگر متفاوت است.
رحمانی در خصوص برتری ازدواج بین خویشاوندی تصریح کرد: برقراری روابط عاطفی و ازدواج های فامیلی به دلیل شناخت کافی از لحاظ فرهنگی ؛ تربیتی و دینی-اعتقادی خانواده ها از دیگر و اطمینان خاطری که در پی آن وجود دارد مورد تایید است؛ البته در صورتی که این وصلت بین خانواده هایی که دارای رابطه فامیلی بسیار نزدیک با یکدیگر هستند صورت نپذیرد! و خانواده شناخت کافی را تنها ملاک خود برای ازدواج فرزندانشان با یکدیگر قرار ندهند.

عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان نبسته اند

در گذر زمان و با پیشترفتهایی که در علم پزشکی خصوصا ژنتیک صورت گرفت نتایجی بدست آمد تا افراد به دور از تعصبات بی جا و بی دلیل خود مبنی بر اصرار ورزی به وصلت با اقوام نزدیک ؛ کمی دور اندیشی کرده و نسبت به آینده ای نه چندان روشن که در انتظار زوج به ظاهر خوشبخت و راضی که باهم پیوند زناشویی بسته اند ؛ بی تفاوت نباشند.

محمدحسین فقیهی مشاور ازدواج نیز در این خصوص اظهار داشت: گاهی پس از انجام آزمایشات قبل از ازدواج نتیجه ی بدست آمده آنقدر که باید دلچسب نیست ؛ البته این مورد ممکن است دربرگیرنده ازدواج های غیر خویشاوندی نیز باشد اما در مواردی که دختر عمو و پسر عمو ؛ دخترخاله و پسرخاله تصمیم به ازدواج میگیرند توجه و دقت بیشتری را طلب میکند.به همین دلیل قبل از ازدواج باید تمامی جوانب و اثرات محیطی و ارثی موثر بر آن را مدنظر گرفت تا به موقع بتوان از تولد نوزاد دارای نقص جلوگیری به عمل آورد.

اختلال ژنتیکی در ازدواج فامیلی ٢ برابر است

زندگی در عصر ارتباطات باعث میشود تا افراد پیرامون هرموضوعی که ذهنشان را مشغول میکند به سرعت به آرامش برسند؛ به طوری که با یک گشت و گذار کوتاه در صفحات مجازی و خواندن مطالبی که در پی آن هستند اطلاعات خود را تا حدودی تکمیل کنند .
طبق تحقیقات اخیر که توسط انجمن نوروژنتیک ایران انجام شده است؛ احتمال بروز اختلالات ژنتیکی درازدواج های فامیلی دو برابر ازدواج های غیر خویشاوندی است. علاوه بر آن در صورتی که افراد دارای فرزندی معلول هستند باید قبل از بارداری مجدد با مراجعه به مشاوران ژنتیک و انجام آزمایشات مربوطه از تولد نوزاد معلول دیگر؛ جلوگیری نمایند.

وقتی اختلافات خانوادگی خطرناک میشود

اما جدا از بحث مشکلات ژنتیکی؛ گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که دو خانواده علی رغم اصرارهایی که پیش از این به ازدواج فرزندانشان داشته اند؛ اختلافاتی را با یکدیگر پیدا کنند .تا جایی که این مشکلات به زندگی فرزندانشان هم راه پیدا کرده و روابط انها را تحت تاثیر خود قرار دهد ؛ این اثرات گاهی آنقدر شدید میشوند که زن و مرد به بهانه طرفداری از خانواده هایشان وارد بحث و جدالی ناخواسته میشوند!
حمید رضا رحمانی با اذعان به این مطلب بیان داشت:به اکثر خانواده ها و همچنین دختران و پسرانی که علاوه بر داشتن یک رابطه خانوادگی نزدیک تمایل به وصلت با یکدیگر را دارند ؛ توصیه میکنیم حتی المقدور از تصمیم خود منصرف شوند ؛ به همین دلیل طی جلساتی که با والدین برگزار میشود به موضوعات و مسائل ژنتیکی نیز تاکیدات ویژه ای خواهد شد؛ علاوه بر آن به دختران و پسران نیز توصیه میشود جهت جلوگیری از مشکلات ژنتیکی و خانوادگی که ممکن است در پی این گونه ازدواج ها گریبانشان را بگیرد از بستن پیوندزناشویی خویشاوندی نزدیک خودداری نمایند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.