تبیان، دستیار زندگی

 بازخوانی حمله تروریستی داعش به مجلس

۱۰:۳۰ صبح ۱۷ خرداد سال گذشته بود که اولین حمله داعش به خاک ایران اتفاق افتاد و عوامل داعش در دو اقدام تروریستی جداگانه ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند؛ اتفاقی که در کمتر از ۱۰ روز بعد با حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه پاسخ داده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
داعش
یک سال از حمله تروریستی عوامل داعش به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد؛ اتفاقی که طبق اعلام معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن ۴۳ نفر منجر شد.

سه نفر از عوامل داعش با کلاشینکف و اسلحه کمری از ورودی مراجعات مردمی وارد ساختمان مجلس شدند البته در ابتدا گفته می‌شد این افراد چهار نفر هستند و یک زن در میان آنها وجود داشته؛ اما بعد گفته شد این افراد سه نفر بودند که با به رگبار بستن مراجعین مجلس امکان ورود به ساختمان پارلمان را پیدا کردند.

طبق گزارش‌ها، با بستن در فلزی ورودی به مجلس از سوی یکی از ماموران حفاظت که توسط داعشی‌ها به شهادت رسید، این افراد به ناچار وارد ساختمان هفت طبقه دفاتر مجلس شدند و در طبقه چهارم دفاتر نمایندگان مستقر شدند.

نکته قابل توجه این بود که عوامل داعش در میانه حمله خود ویدئویی را از دفاتر یکی از نمایندگان و حین به شهادت رساندن مسئول دفتر این نماینده منتشر کردند و مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

طبقه چهارم دفاتر نمایندگان برای ساعتی در اختیار عوامل داعش قرار گرفته بود تا جایی که آنها امکان تیراندازی از پنجره ضلع غربی ساختمان دفاتر به سمت خیابان را هم پیدا کرده بودند.

این اتفاق در حالی صورت گرفت که جلسه علنی مجلس در حال برگزاری بود و وقفه‌ای در این جلسه اتفاق نیفتاد. البته با پایان زمان مجلس، نمایندگان در گروه‌های چند نفره از در پشتی خارج شدند و ساعت ۱:۳۰ ظهر نیز کارمندان و خبرنگاران مجلس از ساختمان تخلیه شدند.

حدود ساعت سه بعدازظهر اعلام شد که مهاجمان به هلاکت رسیدند و این درگیری تروریستی به پایان رسیده است.

۲۸ خرداد ماه سال ۹۶ یعنی کمتر از ۱۰ روز بعد از این حادثه بود که سپاه با حمله موشکی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه انتقام حمله عوامل داعش در خاک ایران را گرفت.

مدتی بعد تدابیر امنیتی در مجلس شدیدتر شد و علاوه بر دیوارکشی بیرون ساختمان مجلس در ضلع شمال شرقی و شمال غربی پارلمان، خیابان مردم که محل تردد جنوب به شمال از ضلع شرقی ساختمان مجلس بود برای عموم مسدود شد و سیستم امنیتی داخل مجلس نیز قدری تغییر کرد.

پس از دستگیری ۲۶ نفر از همدستان عوامل حمله به مجلس و حرم امام، جلسه اول رسیدگی به اتهامات آنها، ۸ اردیبهشت سال جاری برگزار شد و پس از هفت جلسه دادگاه، ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری برای هشت نفر از این متهمان حکم اعدام صادر شد. البته پرونده ۱۸ نفر دیگر از این متهمان نیز پس از صدور کیفرخواست در مراحل رسیدگی قرار دارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا