تبیان، دستیار زندگی

"فرانتِس كافْكا" نویسنده شهیر چكسلواكی

کافکا که بود

فرانتس كافكا نویسنده معروف چك، در سوم ژوئیه 1883م در خانواده‏ای یهودی در پراگ پایتخت این كشور به دنیا آمد. پدرش تاجر خشن و سخت‏گیری بود و كافكا از كودكی از او وحشت داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کافکا

فرانتس کافکا (Franz Kafka) سوم ژوئیه ۱۸۸۳ در پراگ به دنیا آمد. در آن زمان پراگ مرکز بوهم بود، سرزمینی پادشاهی متعلق به امپراتوری اتریش - مجارستان. او فرزند بزرگ خانواده‌ای یهودی و آلمانی‌زبان بود. دو برادر کوچک‌تر او در کودکی مردند و سه خواهر او، در جنگ جهانی دوم، در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها جان باختند.

از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۱ در دبیرستان آلمانی پراگ تحصیل کرد و در سال‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۰ آثار اسپینوزا، داروین و نیچه را می‌خواند.

پدرش تاجر خشن و سخت‏گیری بود و كافكا از كودكی از او وحشت داشت.

کافکا از شانزده سالگی آغاز به نوشتن می‌کند، اما نخستین نوشته‌های او تا سن بیست سالگی نابود شده‌اند. از سال ۱۹۰۲ دوستی‌اش با ماکس برود، آغاز می‌شود که تا پایان عمر کافکا ادامه می‌یابد و به او وصیت می‌کند تا تمام آثارش را نخوانده، بسوزاند اما برود، از ادای این وصیت کافکا سرپیچی می‌کند و با انتشار آثار کافکا او را به شهرت جهانی می‌رساند.

کافكا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دكترای حقوق گرفت و پس از آنكه مدتی به كارهای حقوقی مشغول بود راهی پاریس شد. زندگی گذشته كافكا به شدت او را رنج می‏داد و نفرت عجیبی او را در خود فرو می‏برد، به طوری كه با كمتر كسی دوستی داشت و بدبینی خاصی به مردم پیدا كرده بود. همان زمان كه دانشجویى بیش نبود، مطالعه آثار ادبی نویسندگان بزرگ را آغاز نمود و با برخی از نویسندگان عصر آشنایى یافت. وی در طی سال‏های بعد آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید. در همه آثار كافكا، زندگی و خصوصیت‏های روحیش منعكس است، حتی هنگامی كه قهرمان داستان، جانوران باشند. كافكا نویسنده بزرگی است كه عده‏ای به خاطر پیشگویى ‏هایش به وی لقب پیامبر داده ‏اند. این پیشگویى‏ ها به ویژه در سال 1945م یعنی بیش از بیست سال پس از مرگ كافكا، بسیاری از روشن‏فكران را به حیرت انداخت. كافكا جنبه‏ های انكارآمیز و منفی عصر خود و حتی عصر بعد از خود را در وجود خویش ارائه می‏دهد. در آثار كافكا دنیایى از پوچی، تناقض، بی‏ هدفی وسرشار از امیدهای واهی به چشم می‏ خورد. مسائل خاص كافكا، از میان اشاره‏ ها، كنایه‏ ها و تمثیل‏هایى به دست می‏ آید كه با احساس ظریفی از طنز آمیخته است. آنچه در زندگی عادی به چشم ما امری طبیعی جلوه می‏ كند، در نوشته‏ های كافكا به صورتی مضحك و پوچ نمایان می‏گردد. شیوه بیان كافكا به طور برجسته از روشنی و صراحت برخوردار است و به وسیله آن، تلاش آدمی را بر ضد قدرتی بی‏نام و نشان اما مداوم و حاضر در همه جا نشان می‏دهد، قدرتی كه سرنوشت را تعیین و با هرگونه اقدام بشری مخالفت می‏كند. وی در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه‏ گیری اختیار كرد هرچند كه در تنهایى بر وسعت فرهنگ خود افز

كافكا در آخرین لحظات زندگی وصیت كرد كه همه آثارش را بسوزانند تا در گمنامی بمیرد ولی هم اكنون همه، كافكا را با آثار مهمی هم‏چون قصر، دیوار چین، گروه محكومین، مسخ و طبیب دهكده، می ‏شناسند.

فرانتس کافکا که در سال ۱۹۰۱ دیپلم گرفته بود، ابتدا در دانشگاه جارلز پراگ در رشتۀ شیمی تحصیل می‌کند اما خیلی زود، رشتۀ خود را به حقوق تغییر می‌دهد. در سال ۱۹۰۶ از دانشگاه آلمانی پراگ، دکترای حقوق می‌گیرد و بعد، به مدت یک سال در دادگاه‌ها به کارورزی می‌پردازد و سپس در یک شرکت بیمه به کار مشغول می‌شود و پس از یک سال، در سازمان نیمه‌دولتی «مؤسسۀ بیمۀ حوادث کارگری» مشغول به کار می‌شود و تا بازنشستگی‌اش در سال ۱۹۲۲ به این کار ادامه می‌دهد. هم‌زمان با آغاز کارش در این سازمان در گروهی سه نفره به نام دایرۀ صمیمی پراگ به مراه ماکس برود و فلیکس ولش به فعالیت‌های ادبی خود نیز ادامه می‌دهد.


زندگی خصوصی کافکا
فرانتس کافکا در سال ۱۹۱۳ در خانۀ ماکس برود با فلیسه باوئر، آشنا می‌شود و وارد رابطه‌ای عاشقانه و ناپایدار و نامه‌نگاری‌های بسیاری با او می‌شود که بعدها متن این نامه‌ها منتشر می‌شود. همچنین در اوایل دهۀ ۲۰ رابطه‌ای نزدیک با میلنا ینسکا، که نویسنده و روزنامه‌نگار بود برقرار می‌کند که این رابطه نیز به سرانجامی نمی‌رسد.

فرانتس كافكا سرانجام در سوم ژوئن 1924م در چهل و یك سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت. كافكا تا سی سال پس از مرگ، بر نسل بعد از جنگ جهانی دوم نیز، نفوذ شدیدی داشت.

فرانتس کافکا در سال ۱۹۱۷ به بیماری سل مبتلا می‌شود و در نهایت در سوم ژوئن سال ۱۹۲۴ با شدت گرفتن این بیماری، وقتی که برای درمان به استراحتگاهی در وین رفته بود، از دنیا می‌رود. او در زمان حیاتش فقط چند داستان کوتاه منتشر کرده بود به همراه رمان (داستان بلند) مسخ که در سال ۱۹۱۵ منتشر شد. اکثر آثار او پس از مرگ او و علی‌رغم وصیتش به ماکس برود برای از بین بردن آن‌ها منتشر شد.


پی نوشت:
1- درگذشت "فرانتِس كافْكا" نویسنده شهیر چكسلواكی (1924م) ، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
2- سایت اقلیت