تبیان، دستیار زندگی

علائم پنهان بیماری‌های ریوی

نشانه‌های خاموش بروز مشکل در ریه‌ها

سرفه‌هایی که از بین نمی‌روند، دشواری در تنفس هنگام بالا رفتن از پله‌ها، و مشاهده اندکی خون در خلط سینه می‌توانند زنگ‌های هشدار کوچک و بزرگ را درباره شرایط سلامت ریه‌های شما به صدا درآورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری های ریوی
اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید یک نفس عمیق بکشید بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص دلیل خس خس سینه پزشک احتمال ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا حتی کم خونی را بررسی می‌کند.
تنفس یکی از عملکردهای غیرارادی بدن انسان است که ادامه حیات را برای ما امکان پذیر می‌کند. طی عمل دم اکسیژن وارد ریه‌ها می‌شود و طی عمل بازدم دی اکسید کربن با کمک این اندام‌ها از بدن دفع می‌شود. بر همین اساس، ریه‌ها ارکان اصلی سیستم تنفسی انسان را تشکیل می‌دهند و حفظ سلامت آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علائم پنهان بروز مشکل در ریه‌ها

سرفه‌هایی که از بین نمی‌روند، دشواری در تنفس هنگام بالا رفتن از پله‌ها، و مشاهده اندکی خون در خلط سینه می‌توانند زنگ‌های هشدار کوچک و بزرگ را درباره شرایط سلامت ریه‌های شما به صدا درآورند. در ادامه با برخی نشانه‌های خاموش که می‌توانند به بروز مشکل در ریه‌ها اشاره داشته باشند، بیشتر آشنا می‌شویم.

سرفه خونی یک نشانه هشداردهنده برای پزشک شما خواهد بود. در شرایطی که سرفه خونی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان ریه باشد، اما همواره هم این‌گونه نیست. دلایل دیگری می‌توانند به سرفه خونی منجر شوند که از موارد خوش‌خیم (کشیدگی عضله شکم) تا برونشیت مزمن یا آمفیزم را در برمی‌گیرند

در یکی از پاهای خود با تورم، درد و حساسیت به لمس مواجه هستید

در نگاه نخست به نظر می‌رسد این شرایط هیچ ارتباطی با ریه‌های شما ندارد. اما تورم، درد و حساسیت به لمس در پا می‌تواند نشانه‌ای از ترومبوز سیاهرگی عمقی، یک لخته خون در پا، باشد. لخته خون می‌تواند از جای خود جدا شده و به همراه جریان خون وارد ریه شود، شرایطی که به نام آمبولی ریوی شناخته می‌شود. یک لخته خون در ریه می‌تواند جریان خون را مسدود سازد و موجب بروز آسیبی جدی شود. از دیگر نشانه‌ها می‌توان به تنگی نفس، مشکلات تنفسی و سینه درد اشاره کرد. اما این امکان وجود دارد که با هیچ نشانه ریوی نیز مواجه نباشید. دریافت کمک پزشکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهمیت دارد زیرا این شرایط می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود.

تنگی نفس دارید

ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌تواند عوارض بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. اگر به یک مشکل ریوی زمینه‌ای مبتلا هستید، اگر زیر استرس فراوان قرار دارید یا با رویدادی قابل توجه در زندگی خود مواجه هستید، هرچه بیشتر مستعد ابتلا به یک عفونت باکتریایی می‌شوید. در معرض خطر قرار گرفتن عملکرد ریه می‌تواند به بروز سینه پهلو باکتریایی یا برونشینت منجر شود. برای تشخیص مشکل و تجویز دارو نیازمند ارزیابی پزشکی هستید.

به جای استفاده از پله استفاده از آسانسور را ترجیح می‌دهید

اگر احساس می‌کنید تنفس شما هنگام انجام فعالیت‌های عادی روزانه با مشکل مواجه شده است و با سرفه مزمن مواجه هستید، بدون این که به بیماری خاصی مبتلا شده باشید یا تنگی نفس دارید، پزشک ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را بررسی کند. افراد بسیاری، به ویژه بانوان، ممکن است حتی از ابتلا به این بیماری آگاه نباشند. افزون بر این، افراد بسیاری فکر می‌کنند تنگی نفس هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا پیاده روی‌های ساده به واسطه افزایش سن رخ می‌دهد، اما این شرایط عادی به واسطه افزایش سن محسوب نمی‌شود.

با خس خس سینه مواجه هستید

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید یک نفس عمیق بکشید بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص دلیل خس خس سینه پزشک احتمال ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا حتی کم خونی را بررسی می‌کند. یکی دیگر از دلایل خس خس سینه آسم بزرگسالی است که در مقایسه با آسم دوران کودکی شدیدتر است. آسم بزرگسالی ممکن است شرایطی مانند سینوزیت مزمن را تحریک کند.

هیچ نشانه‌ای ندارید

بدون تردید، سرطان ریه چیزی است که هیچ وقت دوست ندارید با آن مواجه شوید. اما خبر بد این است که مراحل اولیه این سرطان به ندرت با بروز علائم همراه است. سرطان ریه در مراحل ابتدایی معمولاً به طور تصادفی تشخیص داده می‌شود. بیمار ممکن است برای موضوعی کاملاً متفاوت یک تصویربرداری پرتو اکس از سینه یا ستون فقرات انجام دهد و سرطان نیز به طور همزمان مشاهده شود. زمانی که نشانه‌های دیگر سرطان ریه مانند کمردرد، سردرد و خستگی ظاهر می‌شوند، اغلب سرطان به بخش‌های دیگر بدن گسترش یافته است. بر همین اساس، اگر در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارید (بیش از 55 سال سن دارید و 30 سال سابقه سیگار کشیدن دارید) باید از طریق تصویربرداری سی تی اسکن شرایط شما بررسی شود.


سرفه خونی دارید

سرفه خونی یک نشانه هشداردهنده برای پزشک شما خواهد بود. در شرایطی که سرفه خونی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان ریه باشد، اما همواره هم این‌گونه نیست. دلایل دیگری می‌توانند به سرفه خونی منجر شوند که از موارد خوش‌خیم (کشیدگی عضله شکم) تا برونشیت مزمن یا آمفیزم را در برمی‌گیرند. بدون در نظر گرفتن دلیل، سرفه خونی شرایطی نیست که نادیده گرفته شود و باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید.

چگونه ریه‌ها را سالم نگه داریم؟
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانید مدنظر قرار دهید عدم استفاده از تنباکو است. مردم باید به این مسئله توجه داشته باشند که ریه‌ها فیلترهایی هستند که اکسیژن را در اختیار دیگر بخش‌های بدن قرار می‌دهند. یک جفت از آن‌ها در اختیار شما قرار گرفته است، پس به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.