تبیان، دستیار زندگی

ویژگی های حضرت علی(ع) به روایت آیت الله سبحانی

آیت الله سبحانی گفت: حضرت علی(ع) امانت دار بود و در قرآن کریم به آن اشاره شده و از سوی دیگر حضرت علی(ع) به عنوان اجر رسالت معرفی می شود و آنجایی که قرآن می فرماید، مودت فی القربی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت علی

 آیت الله جعفر سبحانی شنبه شب (12 خرداد) در مراسم افطار دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: برای شناخت حضرت علی(ع) گاهی از طریق روایات ایشان را می شناسیم و راه دیگر این است که چهره علی(ع) را در قرآن مطالعه کنیم.

وی بیان داشت: در راه اول می توان از اینجا شروع کرد که مردم حضرت علی(ع) را انسانی شجاع می دانند و دلیل آن هم روایت پیامبر(ص) در خصوص جنگ خندق است، حضرت علی(ع) همچنین زاهدترین فرد دوران خود بود و زهد ایشان زبانزد عام و خاص است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: گاهی می توان حضرت علی(ع) را از طریق فصاحت و بلاغت شناخت که نهج البلاغه نمونه ای از آن است، گاهی حضرت علی(ع) را از نظر اخلاق می شناسیم که خلق نیکوی ایشان بر کسی پوشیده نیست و درسی برای افراد سالک است.

آیت الله سبحانی با اشاره به علم حضرت علی(ع) گفت: در تاریخ ندیده ایم که حضرت به کسی مراجعه کنند اما همه مردم به ایشان مراجعه کرده و از علم ایشان استفاده می کردند.

وی به شناخت حضرت علی(ع) از طریق قرآن اشاره کرد و گفت: اولین موضوع مسئله ایمان ایشان است و حضرت علی(ع) اولین کسی است که به پیامبر(ص) ایمان آورده است، وَاَنْذِرْ عَشیرَتَكَ الاَقرَبینَ.

این مرجع تقلید تصریح کرد: حضرت علی(ع) فداکار بودند و در جایگاه پیامبر(ص) خوابیدند و در آنجا ماند و زمانی که دشمنان حمله کردند دفاع کرده تا پیامبر(ص) جان سالم به در ببرند.

آیت الله سبحانی گفت: حضرت علی(ع) امانت دار بود و در قرآن کریم به آن اشاره شده  و از سوی دیگر حضرت علی(ع) به عنوان اجر رسالت معرفی می شود و آنجایی که قرآن می فرماید، مودت فی القربی.

وی با اشاره به ویژگی های سوره هل اتی گفت: صورت حضرت علی(ع) را می توان در این سوره مشاهده کرد و در این سوره بهترین دلیل وجود دارد و سوره مدنی است و در منقبت حضرت علی(ع) مطرح شده است.

آیت الله سبحانی گفت: هنگامی که پیامبر(ص) از مکه بر می گردند، جبرائیل نازل می شوند و می گویند که باید یک امر مهمی را ادا کنی که اگر کنی، رسالت از بین می رود و بیان می شوند و باز چهره علی(ع) در آنجا معرفی می شود.

آیت الله سبحانی به ویژگی های علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ایشان در مورد حضرت علی(ع) می فرمودند که آن حضرت انسانی سخنگوست که 11 هزار خطبه و نامه و کلمات از ایشان در اختیار ماست، اما در زمان پیامبر(ص) یک کلمه هم نگفتند که نشان دهنده ادب و تواضع ایشان است.

وی گفت: نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اعجاب انگیز است، امروز وقتی غربی ها این نامه را می خوانند لذت می برند ، 14 قرن گذشته و هنوز حرف برای گفتن دارد.


منبع: خبرگزاری شبستان
 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.