تبیان، دستیار زندگی

اشتباهات ورزشکاران

شما ممكن است برنامه ورزشی مناسبی را تهیه كرده باشید و مطابق آن پیش بروید ولی مشاهده كنید كه به نتایج دلخواه دست پیدا نمی‌كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزشکاران
باید به فكر باشید كه کجای كار مشكل دارد و شما مرتكب اشتباهاتی در هنگام ورزش كردن می‌شوید؟ به تازگی متخصصان موسسه ملی ورزش آمریكا، با بررسی فعالیت‌های ورزشكاران مختلف، تعدادی از اشتباهات اساسی را كه حین ورزش كردن انجام می‌دهند، كشف كرده و آنرا در یك فهرست مرتب كرده‌اند. ببینید كه آیا شما هم درست ورزش می‌كنید:

حركات كششی كافی انجام نمی‌دهند

نخستین اشتباه ورزشكاران آن است كه پیش از آغاز فعالیت‌های ورزشی خود، حركات كششی را یا انجام نمی‌دهند و یا با انجام حركات كششی كمی از نظر تعداد و كیفیت، ورزش اصلی خود را آغاز می‌كنند. بهترین روش آن است كه شما نخست حركات كششی را انجام دهید و بعد از آن به سراغ فعالیت‌ها و تمرینات ایروبیك (هوازی) بروید. این روش موجب می‌شود، عضلات شما گرم شده و انعطاف‌پذیری خود را به دست آورند. به این ترتیب از بروز آسیب‌های ورزشی نیز پیشگیری خواهد شد.


وزنه‌های سنگین را بلند می‌كنند

بعضی از ورزشكاران فقط ورزش می‌كنند تا حركتی به خودشان داده باشند، در حالی كه این غلط است. شما باید شدت و سختی حركات ورزشی را كه انجام می‌دهید، تنظیم كنید.

اشتباه دوم بیشتر ورزشكاران آن است كه بسیار عجول‌اند و از همان ابتدا به سراغ بلند كردن وزنه‌های سنگین می‌روند. شما باید وزنه‌هایی را در ابتدا بلند كنید كه عضلات‌تان توانایی كنترل آنها را داشته باشند. سپس به تدریج این وزنه‌ها را سنگین‌تر كنید. با این روش هم عضلات‌تان به‌ تدریج توانایی‌های لازم را به دست خواهند آورد و كمتر دچار آسیب‌های ورزشی می‌شوید.

پیش از ورزش، بدن‌شان را گرم نمی‌كنند

عضلات‌ شما نیاز دارند كه خود را به تدریج با حركات هوازی كه شما انجام می‌دهید و افزایش باركاری وارد بر آنها تطبیق دهند. بنابر این به آرامی ورزش كردن را آغاز كنید، سپس به تدریج بر شدت و سختی حركات ورزشی خود بیفزایید. دویدن آرام، بالا و پایین پریدن و راه رفتن روش‌های (نرمش‌های مناسبی) برای گرم كردن بدن شما هستند.

مدت طولانی، ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند

اشتباه دیگر ورزشكاران آن است كه مدت طولانی از زمانی را كه برای ورزش در نظر گرفته‌اند، به شدت زیاد ورزش كرده و نرمش‌های سنگین را انجام می‌دهند. در حالی كه این كاملا غلط است. روش درست آن است كه بخش بیشتری از زمان ورزش كردن‌تان را به حركات ورزشی با شدت متوسط اختصاص داده و فقط چند دقیقه ورزش‌های سنگین را انجام دهید.


به اندازه كافی آب نمی‌نوشند

شما نباید صبر كنید تا تشنه شوید و سپس آب بنوشید. این اشتباه دیگر ورزشكاران است كه موجب می‌شود بدن‌شان هنگام ورزش كردن دچار كمبود آب شود. وقتی ورزش می‌كنید، بیشتر عرق می‌كنید و بدن‌تان مقدار زیادی آب از دست خواهد داد. هنگام ورزش كردن یك شیشه آب كنار دست‌تان قرار دهید و گاهی از آب آن بنوشید. نوشیدن آب را در طول روز نیز ادامه دهید.


به اندازه و باشدت كافی ورزش نمی‌كنند

بعضی از ورزشكاران فقط ورزش می‌كنند تا حركتی به خودشان داده باشند، در حالی كه این غلط است. شما باید شدت و سختی حركات ورزشی را كه انجام می‌دهید، تنظیم كنید. این روش موجب می‌شود سرعت ضربان قلب‌تان به اندازه كافی افزایش یافته و بتواند خون را با سرعت مناسبی به عضلات‌تان كه مشغول فعالیت هستند، پمپ كند و شما بتوانید از فواید ورزش كردن بهره‌مند شوید.


هنگامی كه وزنه بلند می‌كنند، حركات تند و سریع انجام می‌دهند

اگر وزنه بلند می‌كنید، هنگامی كه عضلات‌تان در حالت انقباض قرار دارند، حركات تند و سریع به بدن‌تان ندهید. این كار موجب خواهد شد كه عضلات‌تان دچار آسیب شوند. عضلات كمر بیش از سایر عضلات در این موارد آسیب‌پذیرند. اگر شما سنگینی وزنه‌هایی را كه بلند می‌كنید كنترل كنید، اجازه نخواهید داد كه وزنه‌ها حركات شما را كنترل كنند.‌
منبع: مطالب علمی ورزشی