تبیان، دستیار زندگی

در پی افزایش تنش‌های بین‌المللی

جنگ تجاری ترامپ علیه اتحادیه اروپا

آمریکا با افزایش قدرت روز افزون خود، سعی بر آن دارد که اقتصاد جهانی را به سیطره‌ی در آورده و با تحقق آن، وابستگی اقتصادی دیگر کشورها را به خود افزایش دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آمریکا
چندی است که دولت ترامپ با اِعمال تعرفه‌های سنگین بر علیه اتحادیه اروپا، کانادا، چین و مکزیک، شرایط تجارت را برای این کشورها سخت تر کرده و عملا با این اقدام، به نوعی ضمن قدرت نمایی در عرصه جهانی، بار دیگر ثابت کرده است که شاید آمریکا دیگر شریک خوبی برای تجارت جهانی نیست.

ایالات متحده آمریکا با توان مالی و اقتصادی جهانی، پس از جنگ جهانی دوم این قدرت را پیدا کرد که ضمن توسعه اقتصاد خود، به‌عنوان کشوری بی‌رقیب در عرصه جهانی قدرت نمایی کند و شرایط اقتصاد جهانی را به نفع خود رقم بزند. این قدرت بلامنازع جهانی در دهه 40 و 50 میلادی، توانست تاثیرات اقتصادی جدی در عرصه بین الملل داشته باشد و عملا با عنایت به درگیری های مربوط به جنگ سرد، بسیاری از قدرت‌های اروپایی را به سمت خود جذب و قدرت خود را چند برابر نماید.

اما فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ورق را برگرداند و ظهور قدرت های جدید اقتصادی را نوید داد. اتحادیه اروپا با بازنگری جدی در شرایط خود و ایجاد واحد پول مشترک یورو از سویی و توسعه اقتصادی چین، برزیل، مکزیک و هند، از سویی دیگر، قدرت اقتصادی آمریکا را بسیار محدود نمود. دامنه تاثیرات این مساله در ابعاد سیاسی نیز خود را نمایان کرد و عملا زمینه توفیق این کشورها بر آمریکا و ناتوانی آمریکا در اعمال نظم نوین جهانی را به دنبال داشت. اگرچه باید اذعان کرد که علی رغم تمام این مسائل، آمریکا هنوز قدرت اقتصادی برتری در دنیا به حساب می آید و این توانایی را دارد که با اعمال تحریم ها و تعرفه های سنگین، اقتصاد جهانی و منطقه ای را دچار تحولات گسترده نماید.

اعضای اتحادیه اروپا از برنامه کمیسیون اروپا برای تعیین تعرفه روی ۳.۴ میلیارد دلار از صادرات آمریکا در صورتی که واشنگتن به معافیت از تعرفه‌ها خاتمه دهد، حمایت گسترده‌ای کرده‌اند.



از جمله این اقدامات مربوط به اعمال تعرفه بر واردات فلزات  به عنوان اقدامی یک جانبه و بی اساس و مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است که نگرانی جدی اتحادیه اروپا را در بر داشته است. بر اساس این اقدام دولت ترامپ به ظاهر برای حمایت از تولیدات داخلی و در عمل برای قدرت نمایی و در تنگنا قرار دادن اتحادیه اروپا، از ماه مارس، تعرفه ۲۵ درصدی برای فولاد وارداتی و ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم اعمال کرده است که عملا نوعی تنش در روابط تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهاست. دامنه این مساله تا بدانجا گسترش یافته که برخی مقامات اتحادیه اروپا از آن به عنوان جنگ تجاری نام برده اند.

این تعرفه تنها محدود به اروپا نبوده و کانادا و مکزیک را نیز متاثر کرده و از سویی دیگر باعث افزایش قیمت ها در آمریکا و حتی غیر ممکن شدن برخی فعالیت‌های تجاری در چارچوب این سیاست تجاری و باعث تعطیلی برخی کسب و کار‌ها به طور کامل در این کشورها در آینده نزدیک، شده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکا معتقدند اجرای این سیاست تجاری نامناسب و بدون برنامه‌ریزی آمریکا علیه برابری تجاری دنیا کسب و کار‌هایی را که باید برای استقرار سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری‌های بلند مدت داشته باشند، با مشکل مواجه می‌کند.



این اقدامات از سوی دولت ترامپ در راستای مقابله با رفتار‌های چین و دیگر کشور‌ها در خصوص ارائه یارانه به صنایع فولاد داخلی و به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا اعلام شده است. این اقدام در حالی صورت پذیرفته که هنوز مشخص نشده است اعمال مالیات بر واردات فولاد از کانادا و اروپا چگونه می‌تواند چین را وادار کند ارائه یارانه به تولیدکننده‌هایش را کاهش دهد.

اعمال این تعرفه‌ها بر کانادا و مکزیک بر پیچیدگی‌ها درباره از سرگیری مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد آمریکای لاتین نیز افزوده است. از دیگر سو همزمان با این اقدام شاخص داوجونز یک درصد و "اس اند پی ۵۰۰" به میزان ۰.۶۹ درصد ریزش کرد. ارزش سهام غول‌هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب ۱.۷ درصد و ۲.۳ درصد سقوط کرد با این حال بازارهای سهام اروپایی در سطح بالاتری گشوده شده اند.

در این میان اتحادیه اروپا به دنبال تلاش های جدی برای مقابله با این اقدام خطرناک آمریکاست و در نخستین گام قصد دارد اقدام خود با کانادا و مکزیک را هماهنگ نماید. و در نخستین اقدام اعلام کرد که اتحادیه اروپا تهدید کرد موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون و بوربون را هدف قرار خواهد داد. در پی این تهدید سهام شرکت هارلی دیویدسون ۲.۲ درصد و شرکت براون فورمن که سازنده ارلی تایمز و سایر برندهای بوربون است ۲.۱ درصد سقوط کرد.

اعضای اتحادیه اروپا از برنامه کمیسیون اروپا برای تعیین تعرفه روی ۳.۴ میلیارد دلار از صادرات آمریکا در صورتی که واشنگتن به معافیت از تعرفه‌ها خاتمه دهد، حمایت گسترده‌ای کرده‌اند. همچنین کریستیا فری لند، وزیر خارجه کانادا گفته است که کانادا که بزرگترین صادر کننده فولاد به آمریکا است، تعرفه‌هایی به ارزش ۱۲.۸ میلیارد دلار روی واردات از آمریکا شامل انواع مشروبات الکلی، آب پرتقال، فولاد و سایر محصولات وضع خواهد کرد.

مکزیک نیز سخن از اقدامات متقابل به میان آورده است. تمام این موضع گیری‌ها، شرایط را برای تحقق یک جنگ تمام عیار تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها فراهم کرده است که به نظر می رسد برخی تنش های سیاسی بین المللی نظیر خروج آمریکا از برجام و مخالفت اتحادیه اروپا با این مساله و از همه مهمتر تلاش دولت آمریکا برای بازیابی قدرت سابق در عرصه سیاست جهانی، بر این معضل دامن زده است. از سوی دیگر ترامپ تصمیم دارد علیه همه شرکای بزرگ تجاری آمریکا به شکل همزمان یک تهدید باشد. جنگ تجاری با چین کانادا و مکزیک و اروپا معامله‌ای خطرناک است و ظاهرا آمریکا می‌خواهد با این سه جبهه همزمان درگیر شود.