تبیان، دستیار زندگی

پروفسور محمد امین شکراللهی

محمد امین شکراللهی در سال ۱۹۶۴ در ایران متولد شد. ایشان دانشنامه کارشناسی ارشد آلمانی خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه کارلسروهه در سال ۱۹۸۸ دریافت نمود. سپس در سال ۱۹۹۱ مدرک دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه بن آلمان دریافت نمود و عنوان تز دکتری وی «بهبود نظریه کدگذاری و پیچیدگی از طریق زمینه های تابع جبری» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
پروفسور محمد امین شکراللهی

                   عضو هیات علمی دانشگاه فدرال فناوری لوزان و موسس اولین مدرسه تابستانی علوم کامپیوتر در تهران

اثر: رپتور کد
حوزه دریافت جایزه: نظریه اطلاعات
سال تولد: 1964
محل تولد: ایران

محمد امین شکراللهی در سال ۱۹۶۴ در ایران متولد شد. ایشان دانشنامه کارشناسی ارشد آلمانی خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه کارلسروهه در سال ۱۹۸۸ دریافت نمود. سپس در سال ۱۹۹۱ مدرک دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه بن آلمان دریافت نمود و عنوان تز دکتری وی «بهبود نظریه کدگذاری و پیچیدگی از طریق زمینه های تابع جبری» است. از سال ۲۰۰۳ وی همزمان در دانشکده انفورماتیک و علوم ارتباطات و همچنین دانشکده علوم پایه دانشگاه پلی تکنیک فدرال سوئیس به مقام استاد تمام نایل گردید. ایشان هم اکنون صاحب کرسی استادی در زمینه الگورتیم در دانشکده علوم انفورماتیک و علوم ارتباطات و همچنین کرسی استادی در زمینه ریاضیات الگوریتمی در دانشکده علوم پایه دانشگاه پلی تکنیک سوئیس است.
پروفسور شکراللهی همکار مخترع در اختراع «کدهای گردبادی» و مخترع اصلی «کدهای رپتور» است. در پی فعالیت های ایشان در طراحی و ساخت کدهای رپتور و فواره ای، در سال ۲۰۰۷ جایزه جهانی اریک سامنر از سوی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک به پاس کمکهای بی بدیلش در حوزه ارتباطات و همچنین در سال ۲۰۱۲ مدال ریچارد همینگ که از معتبر ترین جایزه های این موسسه است به وی اعطا شد.
در این نظریه، یک کد فواره ای می تواند با استفاده از چند داده جریان نامحدودی از داده های خروجی ایجاد کنند به این صورت که هر مجموعه ای از این داده ها با اندازه کافی می توانند جهت بازیابی داده های اولیه مورد استفاده قرار گیرند. الگوی کد فواره ای دارای کاربردهای متعددی است من جمله مخابرات ماهواره ای، انتشار اطلاعات، تلویزیون ماهواره ای، انتقال بی سیم داده ها، مخابره چند فرستنده ای،‌ شبکه های نظیر به نظیر و کاربردهای بسیار دیگر. برای به وقوع پیوستن این کاربردها، طرح کدگذاری بایستی به طور موثرتری توسعه می یافت.
زمانی که شکراللهی به شرکت دیجیتال فانتین ملحق شد، این شرکت از اولین نوع کدهای فواره ای با نام کدهای تبدیل لابی یا کدهای LT‌ استفاده می کرد. در ظرف چند ماه، پروفسور شکرالهی نوع جدیدی از کدهای فواره ای به نام کدهای رپتور را اختراع کرد که نه تنها بر روی هر کانال پاک شونده ای به ظرفیت شانون می رسید، فرآیند کار آن از طریق یک الگوریتم کاربردی اصولا با استفاده از چند مرحله محاسباتی بهینه انجام می گرفت. امروزه کدهای رپتور شکرالهی توسط شرکت کوالکام که از پیشگامان طراحی سیستم های بی سیم در جهان است با برند RaprorQ به بازار عرضه می شوند.
درحال حاضر میلیون ها محصول در سراسر جهان درحال استفاده از این کدها هستند مثلا از تلویزیون های اینترنتی تا سیستم های اختصاصی تر انتقال داده که توزیع داده به مناطق روستایی را ممکن می سازند. از این رو، دکتر شکرالهی به دلیل تلاش هایش در زمینه کدهای رپتور و تاثیر ماندگار آن بر بشریت نامزد جایزه مصطفی(ص) گردیده است.
تاسیس نخستین مدرسه تابستانی در زمینه جنبه های نظری علوم کامپیوتر در تهران و برگزاری دوره های آموزشی در زمینه کدهای رپتور برای مخابرات سیار در دانشگاه تهران از جمله دیگر اقدامات مهم دکتر شکرالهی محسوب می شود. وی همچنین مشاور تعداد زیادی از دانشجویان دکتری و محققین پسادکتری از کشورهای اسلامی بوده است.

کد رپتور
پیشرفته ترین کد تصحیح خطای پیشرو (FEC) برای شبکه های دیتا در جهان با عنوان کد رپتور توسط امین شکرالهی در سال ۲۰۰۱ اختراع گردید که با ارسال داده تصحیح کننده دیگر جهت بازسازی داده حذف شده یا از دست رفته منجربه محافظت در برابر اتلاف بسته می گردد. کدهای پاک کننده با تبدیل یک پیام به پیام طولانی تر منجربه بازیابی داده ها می گردند به این صورت که پیام اولیه از زیرمجموعه ای از پیام طولانی شده بازیابی می شود. تکنولوژی کد تصحیح خطای پیشرو با برند RaptorQ شرکت کوالکام، بسته داده های از دست رفته را با ارسال حداقل مقدار داده تصحیح کننده دیگر و بدون نیاز به ارسال مجدد از سوی فرستنده بازیابی می کند. این ویژگی کدهای رپتور باعث می شود تا بطور موثرتر قابلیت اطمینان را در شبکه های دیتا فراهم سازند .
در طول مدت ۱۰ سال دکتر شکرالهی انواع مختلفی از نسخه های کد رپتور را برای بسیاری از کاربردهای توزیع اطلاعات من جمله در پخش آنلاین فیلم و ارسال داده به دستگاه های سیار طراحی و اجرا کرد.


مطالب مرتبط:
حضور دانشمندان جهان اسلام در هفته مراسم جایزه مصطفی(ص)
پروفسور سامی ارول گلنبه

مبنع: http://fa.mustafaprize.org