تبیان، دستیار زندگی

پروژه نظامی مشترک گوگل با وزارت دفاع آمریکا به پایان نزدیک می‌شود

شرکت گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که قرارداد همکاری در پروژه مشترک با وزارت دفاع آمریکا را تمدید نخواهد کرد. گوگل در پروژه Maven به دولت کمک می‌کرد تا از طریق هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پهپادهای نظامی بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروژه نظامی مشترک گوگل با وزارت دفاع آمریکا به پایان نزدیک می‌شود
به گزارش تبیان به نقل از زومیت، گوگل قصد دارد از سال آینده میلادی، مشارکت خود در پروژه مشترک آنالیز داده‌های پهپاد‌ها را با وزارت دفاع آمریکا خاتمه دهد.
 
شرکت گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که قرارداد همکاری در پروژه مشترک با وزارت دفاع آمریکا را تمدید نخواهد کرد. گوگل در پروژه Maven به دولت کمک می‌کرد تا از طریق هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پهپادهای نظامی بپردازد.

این خبر که توسط نشریه گیزمودو برای اولین بار منتشر شد، به‌صورت درون سازمانی توسط سرپرست بخش ابری گوگل، دیان گرین، در جلسه‌ای به اطلاع کارمندان رسیده است. گفته می‌شود قرارداد مذکور در سال ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید. گوگل قصد دارد از هفته آینده معیارهای اخلاقی جدیدی برای توسعه هوش مصنوعی نظامی منتشر کند و به نظر می‌رسد که این اطلاعیه نیز با رخداد آتی در ارتباط باشد. این تصمیم می‌تواند بخش بزرگی از خانواده گوگل را به آرامش برساند؛ زیرا پس از انتشار خبر همکاری این شرکت با دولت، بسیاری از کارمندان نارضایتی خود را به‌صورت علنی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند. هم‌چنین گوگل از سوی کارمندان خود متهم به سوء استفاده از نیروی کاری و نرم‌افزارهای خود برای کشتن انسان‌ها توسط پهپادها شد.

در ماه آپریل بیش از ۳۰۰۰ کارمند گوگل در نامه‌ای به مدیر اجرایی گوگل، ساندرای پیچای، توصیه کردند که گوگل از این قراداد خارج شود و خاطرنشان کردند که فعالیت اصلی گوگل در حوزه نظامی تعریف نشده است.


طبق قرارداد گفته‌شده، گوگل خدمات نرم‌افزاری شامل پروژه‌های متن باز را برای دولت فراهم می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به پلتفرم TensorFlow اشاره کرد. البته به نظر می‌رسد هدف نهایی گوگل از این فرایند، دست‌یابی به قراردادهای ارزشمند با پنتاگون بوده است. اما به هر حال این شرکت اکنون تصمیم گرفته نقش خود در پروژه Maven را کاهش دهد؛ اما با این حال انتظار می‌رود درآمد گوگل در نهایت از توسعه هوش مصنوعی نظامی از مقدار ۱۵ میلیون دلار به ۲۵۰ میلیون دلار در سال برسد که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

باید اشاره کرد که نقش گوگل در پروژه Maven تنها تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پهپادها بوده و هیچ یک از ابزارهای این شرکت برای استفاده تسلیحاتی یا هدایت پهپادها مورد استفاده قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد هدف اصلی این پروژه، بهینه‌سازی و افزایش دقت حملات پهپادها بوده است تا آسیب کمتری به غیر نظامیان وارد شود. الگوریتم‌های بصری کامپیوتری برای تشخیص آسان‌تر اهداف و کاهش تلفات جانبی توسط هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده است که روش‌های مختلفی همانند یادگیری ماشینی در این روند دخالت داشته است. اما به هر حال تاکنون نقش واقعی و کامل گوگل در این پروژه شفاف‌سازی نشده است.

استفاده از هوش مصنوعی در هرگونه تسلیحات نظامی و ابزارهای دولتی فارغ از هرگونه نتیجه و بدون توجه به هدف نهایی، با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده است. بسیاری از کارمندان گوگل و منتقدان فناوری به همکاری گوگل با وزارت دفاع واکنش شدیدی نشان دادند و ابعاد اخلاقی بسیار پیچیده این موضوع را زیر سؤال بردند. در ماه آپریل بیش از ۳۰۰۰ کارمند گوگل در نامه‌ای به مدیر اجرایی گوگل، ساندرای پیچای، توصیه کردند که گوگل از این قراداد خارج شود و خاطرنشان کردند که فعالیت اصلی گوگل در حوزه نظامی تعریف نشده است. هم‌چنین گفته شده است که این قرارداد به شهرت گوگل ضربه وارد می‌کند و کمک به دولت آمریکا برای توسعه نظامی و افزایش نظارت، غیر قابل قبول است.

اکنون به نظر می‌رسد فشار‌های درون سازمانی و خارجی به گوگل کارساز بوده است و توانسته مدیران ارشد این شرکت را مجبور به تغییر موضع کند. طبق اطلاعیه منتشرشده از سوی دیان گرین، مخالفت‌های اخیر دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد همکاری با وزارت دفاع بوده است. هم‌چنین در اقدام عجیب دیگر در تاریخ ۱۸ ماه می، گوگل اقدام به تغییر شعار اصلی خود کرد و عبارت «کار درست را انجام دهید» را جایگزین شعار قدیمی و محبوب «شیطان نباشید» کرد.
منبع: زومیت