تبیان، دستیار زندگی

توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست شورای راهبردی سند تحول، بر توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین تأکید و این کار را از مهم‌ ترین وظایف شورای راهبردی سند تحول دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، سید محمد بطحایی با اشاره به تلاش‌ هایی که پیش‌ از این برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت گرفته است، اظهار کرد: از دستاوردها و نتایج اقدامات انجام‌ گرفته در خصوص عملیاتی شدن سند تحول استفاده خواهد شد و در دوره جدید اجرایی شدن سند با توجه به زیر نظام‌ هایی که تصویب‌ شده است و آخرین زیر نظام که در هفته‌ های‌ آتی مصوب می‌شود عملاً برنامه‌ های استقرار سند تحول بنیادین مشخص و معین‌ شده و مسیر برای عملیاتی شدن هموارتر خواهد شد.


وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید مقام معظم رهبری بر تعیین جدول زمان‌ بندی اجرایی شدن سند تحول را بسیار مهم دانست و افزود: شورای راهبردی سند تحول بنیادین باید برای اجرایی شدن و پیاده‌ سازی زیر نظام‌ ها، بازه زمانی داشته باشد و بداند پیش‌ زمینه‌ اجرای هر زیر نظام کدام زیر نظام دیگر است تا مسیر را برای اجرا هموار نماید و در این خصوص سامانه‌ ای برای رصد میزان عملیاتی شدن سند طراحی‌ شده که میزان عملکردها در آن به‌ روز می‌شود و می‌ توان نحوه‌ اجرا و دست یابی به اهداف را پایش نمود.


بطحایی تصریح کرد: برای استقرار زیر نظام‌ ها سه نوع ساختار سازمانی، تصمیم‌ گیری و تصمیم سازی پیش‌ بینی‌ شده که شامل کارگروه‌ها، شورای راهبردی سند تحول و شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود. کارگروه‌ها به ازای هر زیر نظام می‌ باشند که با توجه به وظایفی که برای آن‌ ها تعریف‌ شده فرایند تصمیم سازی و اجرایی شدن برنامه‌ های زیر نظام‌ ها را بر عهده‌ دارند.

وی ادامه داد: لایه بعدی شورای راهبردی سند تحول است که ساختار بالادستی کارگروه‌ ها است و مرتباً فعالیت‌ ها و پیشرفت‌ ها را نظارت و ارزیابی می‌ کند و راهنمایی‌ های لازم را برای هماهنگی و هم سویی انجام می‌ دهد. هماهنگی لازم برای توسعه متوازن زیر نظام‌ ها مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی است چراکه عدم توازن یکی از چالش‌ هایی که با آن مواجه هستیم و برخی زیر نظام‌ ها بیشتر و برخی کمتر پیشرفت عملکردی داشته‌ اند و در لایه سوم ساختاری، شورای عالی آموزش و پرورش به‌ عنوان مرجعی است که سیاست‌ گذاری می‌ کند و مسئول اجرایی شدن سند و پاسخگویی به مراجع بالاتر است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به مراحل نهایی تصویب ششمین زیر نظام بیان کرد: پس‌ از آنکه زیر نظام ششم تصویب شد تنها اجرای برنامه‌ های زیر نظام‌ها تکلیف حوزه‌ های مختلف آموزش‌ و پرورش خواهد بود و به‌ تدریج به سمتی خواهیم رفت که غیرازاین برنامه‌ ها، برنامه دیگری نداشته باشیم.

در ادامه مددی مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به راه‌ اندازی سامانه پایش اهداف سند تحول گفت: فرایند احصای عملکرد وزارت آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین مبتنی بر دو بخش عملکردی برنامه درس ملی و اقدامات معاونت‌ ها در شش سال گذشته است که در آن ساختار سه‌ بخشی اهداف عملیاتی، راهکارها و برنامه‌ ها برای پیشرفت سند در نظر گرفته‌شده است و نحوه‌ محاسبه‌ پیشرفت اهداف عملیاتی وابسته به راهکارها و پیشرفت راهکارها مبتنی بر پیشرفت برنامه‌هاست.
شایان ذکر است در این نشست اعضای شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف سامانه پایش، به بیان پیشنهاد‌ها خود در خصوص ارتقای سامانه و چگونگی اجرایی شدن زیر نظام‌ ها به گفتگو پرداختند.


مطالب مرتبط:
اجرای سند تحول بنیادین در دولت یازدهم روند صعودی داشته است
برنامه وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است
هدف سند تحول بنیادین دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش