تبیان، دستیار زندگی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی؛

سران دولت‌های بزرگ به قیمت ریختن خون ملت‌ها تسلیحات می‌فروشند؛ لزوم توجه به رفع مشکلات مناطق محروم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف از اینکه امروز سران دولت های بزرگ همه بدی ها را برای دیگران و همه منافع را برای خودشان می خواهند، گفتند: سران دولت های بزرگ به دنبال فروش تسلیحات نظامی حتی به قیمت نابودی کشورها و کشتن مردم یمن، فلسطین، سوریه و عراق هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بیان چند حدیث پندآموز از امام دوم شیعیان از کتاب سفینة البحار مرحوم محدث قمی پرداختند و بر لزوم الگوگیری از این روایات تأکید کردند.

ایشان با اشاره به فرمایش امام مجتبی(ع) مبنی بر اینکه «با مردم آنچنان رفتار کن که دوس داری با تو رفتار کنند»، گفتند: این حدیث یک اصل مهم زندگی اجتماعی است؛ به عقیده بنده، اگر این اصل در بشر و در دنیا زنده شود، غالب مشکلات از جمله جنگ، ویرانی، دشمنی، کشتار و غارتگری ها از بین می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف از این که دنیای امروز کاملاً در تضاد با سخن امام حسن(ع) است، تصریح کردند: امروز سران دولت های بزرگ همه بدی ها را برای دیگران و همه منافع را برای خودشان می خواهند؛ از این سوی دنیا به آن سوی دنیا می روند و مزاحم کره شمالی می شوند و می گویند ما اینجا منافعی داریم که باید تأمین شود.

ایشان تصریح کردند: سران دولت های بزرگ به دنبال فروش تسلیحات نظامی حتی به قیمت نابودی کشورها و کشتن مردم یمن، فلسطین، سوریه و عراق هستند؛ آنان ابداً نگاه به منافع دیگران ندارند و فقط می گویند سلاح های ما به فروش برود و منافع ما تأمین شود؛ این بدترین اصلی است که بر دنیا حاکم است و تا این اصل بر دنیا حاکم باشد، دنیا روی سلامت و امنیت نخواهد دید.

این مرجع تقلید افزودند: وقتی امام زمان(عج) ظهور می کنند، فرمایش امام حسن(ع) را مبنی بر این که «آنچنان با مردم رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند»، حاکم می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این حدیث یعنی انسان با یک چشم، منافع خود و دیگران را بسنجد، تصریح کردند: اگر دوست ندارید نگاه خیانت به ناموس شما شود و مال شما را بخورند و به شما خیانت کنند، از نگاه خیانت آمیز به ناموس مردم، خوردن مال دیگران و خیانت به افراد پرهیز کنید.

معظم له با بیان بخشی از پندهای امام حسن مجتبی(ع) به جناده از یاران ایشان در واپسین لحظات پایانی عمر، گفتند: حضرت(ع) فرمودند: «براى سفرى كه در پیش دارى خود را آماده ساز، و توشه این سفر را قبل از آنكه زمان كوچ كردن برسد و آهنگ رحیل بنوازند، مهیّا كن»؛ «اگر اراده دارى كه عزیز بشوى بدون عشیره و یاران، و صاحب هیبت گردى بدون قدرت و سلطنت، پس براى حصول این مقصود از سایه ذلت گناه بیرون بیا و در سایه اطاعت خدا قرار بگیر».

این مرجع تقلید با بیان این که انسان های درستکار و امانتدار نزد مردم عزیز هستند، افزودند: انسان امانتدار، شریک مال مردم است و همه مردم، صحبت های انسان باصداقت را می پسندند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان حدیث دیگری از امام حسن مجتبی(ع) مبنی بر این که «آنچه در دست توست، برای آنچه در پیش روی داری مصرف کن»، گفتند: ماه رمضان، سزاوار است ماه نیکوکاری باشد؛ گروه هایی برای تسهیل ازدواج جوانان نیازمند، بیماران و آزادی زندانیان تشکیل شود.

ایشان با اشاره به مشکلات بسیاری که در برخی از مناطق محروم وجود دارد، اظهار کردند: نمایندگانی را که به این مناطق اعزام می کنیم، از غوغای مشکلات و نبود منازل درست، مسجد، درمانگاه و ... می گویند؛ مردم به مناطق محروم توجه ویژه داشته باشند.

معظم له در پایان بر لزوم مشارکت در گروه های جمعی تأکید کردند و افزودند: ماه رمضان را به ماه نیکوکاری کامل تبدیل کنیم.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه