تبیان، دستیار زندگی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

رسانه‌ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق تلاش کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه رسانه ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، گفتند: اگر رسانه ها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب می شود اما اگر نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت باشد و خدمت به خلق را یک ارزش عبادی بداند، محصول جامعه، تربیت افراد شایسته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش رسانه ها در تربیت نسل برومند، آگاه و مسئولیت پذیر، اظهار کردند: رسانه های اجتماعی شامل مطبوعات، صداوسیما، فضای مجازی، سینما، تئاتر و کتاب ها تا اصلاح نشوند، مشکل جامعه و به خصوص نسل جوان پر ارزش ما حل نخواهد شد.

ایشان در ادامه به بیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) پرداختند و گفتند: نبی مکرم اسلام می فرماید: «علم ودیعه و امانت خدا در زمین است و علما و دانشمندان امانت‌دار آن هستند، پس کسی که به علمش عمل می‌کند و آنچه را آموخته در زندگی اجتماعی پیاده می کند، ادای امانت کرده و کسی که به علمش عمل نکند، نامش در دفتر خائنان ثبت می شود.»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: بنابراین، مطابق آموزه های اسلامی، ما علم را امانت خدا می دانیم و باید از آن امانتداری شود؛ هم صاحب آن علم، عمل کند و هم در اختیار جامعه بگذارد و هم احساس مسئولیت کند.

ایشان با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر اینکه دانشمندان، عالمان و آگاهان سه گروه هستند، اظهار کردند: گروه نخست کسانی هستند که هم خودشان از علم خود استفاده می کنند و هم مردم؛ این گروه در برابر جامعه احساس مسئولیت می کنند و مورد رضایت پروردگار قرار دارند.

معظم له افزودند: گروه دوم، کسانی هستند که علم خود را در اختیار دیگران می گذارند اما خودشان به آن عمل نمی کنند و خود را تباه و فاسد می کنند؛ این افراد به دیگران می گویند مواد مخدر بد است و دخانیات و مشروبات الکلی منشأ انواع بیماری ها هستند اما خودشان عمل نمی کنند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: گروه سوم، کسانی هستند که خودشان از علم خود استفاده می کند اما به دیگران نمی آموزند و آنان هم از نظر اسلام تباه هستند.   

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تأکید بر اینکه بدون تردید، رسانه ها تأثیرگذار هستند، اظهار کردند: مجموعه رسانه هایی که مورد اشاره قرار گرفت، می توانند شخصیت ها را دگرگون کنند.

ایشان با بیان اینکه یک نظام ارزشی در هر جامعه ای وجود دارد و جامعه برای آن، ارزش قائل است، تصریح کردند: در زمان جاهلیت نظام ارزشی این بود که افراد غارت کنند و درآمد بیشتری داشته باشند و فقط با افراد قوم و قبیله خود همراهی کنند و اعتنا به دیگران نداشته باشند؛ محصول این نظام ارزشی، ابوسفیان، ابولهب و ابوجهل بودند.

معظم له با تأکید بر اینکه پیامبراکرم(ص) در نخستین اقدام خود، نظام ارزشی جاهلی را تغییر دادند، ابراز کردند: نظام ارزشی نبی مکرم اسلام مبتنی بر «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ
اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» پایه‌ریزی شد؛ در این نظام، پست و مقام، ثروت، جاه و جلال و قبیله و عشیره ارزش نبودند و فقط تقوا مورد ارزش قرار گرفت؛ محصول آن هم سلمان، ابوذر، مقداد، عماریاسر و مالک اشتر شدند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه رسانه ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، افزودند: اگر رسانه ها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب می شود ؛اما اگر نظام ارزشی مبتنی بر  اخلاق و انسانیت باشد و خدمت به خلق را یک ارزش عبادی بداند، محصول جامعه تربیت افراد شایسته می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کردند: ماه رمضان فرصت مناسبی است تا درباره مسائل اصولی و بنیادین، اندیشه کنیم، بلکه بتوانیم نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت ایجاد کنیم.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه