سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017

شرح کوتاهی بر دعای مشترک شب‌های قدر از استاد محمد شجاعی؛

مهم‌ترین برنامه برای شب‌های قدر

شب‌های قدر،رحم‌های زمانی هستند و خاصیت و ویژگی آن‌ها با دیگر شب‌ها متفاوت است چنانچه چنین شبی را خداوند از هزاران شب دیگر بالاتر و بهتر می‌داند؛ لیلة القدر خیرً من ألف شهر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهم‌ترین برنامه برای شب‌های قدر


شب های قدر رحم های زمانی هستند و خاصیت دعاهایی که در شب های قدر تأکید بر خواندن آن ها شده است، با شب های دیگر متفاوت بوده و از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند.

دعانقش بسیار سازنده ای در ظرفیت سازی ما دارند، مخصوصاً دعاهای وارد شده در شب های قدر و به خصوص دعایی خاص که در هر سه شب قدر تأکید بر خواندن آن شده است؛
اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً اً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِینُ الْمُسْتَكِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِكْرِكَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

برای بخشش و از بین رفتن گذشته خراب، اولین کار این است که باید خودتان گذشته‌تان را به عشق خانواده آسمانیتان و خدا ببخشید و تصمیم بگیرید که شروعی جدید داشته باشید. بدانید در درگاه خدا چیزی نشد ندارد.



در این رابطه به شرحی کوتاه از استاد محمد شجاعی درباره این دعا که برای شب های قدر توصیه شده است، می پردازیم.

دعایی که قدرت ظرفیت افزایی دارد

شجاعی دریافت فیوضات شب قدر را مشروط بر فراهم کردن مقدماتی دانسته و این گونه توصیف می کند؛ وقتی به محتوای این دعا نگاه می کنیم می بینیم محتوای این دعا بسیار کلیدی، سازنده و حساس است. با این که دعای کوتاهی است اما بسیار قدرتمند بوده و برای ایجاد یک ظرفیت فوق العاده در ما طراحی شده است که اگر به محتوای آن توجه کنیم این ظرفیت برای دریافت فیوضات شب های قدر در ما ان شاء الله ایجاد می شود.

دعا از یک نقطه ای شروع شده و یک سیری را طی می کند؛ ابتدا تخلیه، بعد آماده سازی و بعد طلب عالی ترین مسائل و موضوعات از خداوند.
 

تخلیه؛ اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً

استاد در شرح دعا، با تأسی به روش امام سجاد علیه السلام این گونه آغاز می کند؛ شروع دعا، یک شروع فوق العاده ای با تخلیه است. به این معنا که در ابتدا شروع می کنیم به تخلیه ی خود؛ تخلیه وجود از هر چیز غیر از خدا. این گونه بیان می کنیم که ما هیچ چیز از خودمان نداریم، وجود ما و همه ی این عالم از ما نیست و همه در هستی وابسته به خدا هستیم، که اگر لحظه ای عنایتش را از ما بردارد، نیست می شویم.

امام سجاد علیه السلام در این دعا می فرمایند که اول باید تخلیه انجام دهی؛ خودت را از خودشیفتگی و باورهای غلط و شرک آمیز خالی کنی که اگر با این اعتقادات و باورها به سمت خدا بروی قطعاً چیزی دریافت نمی کنی.

خدا وجود مطلق است و ما هم ظهورات این وجود مطلق هستیم. در مقابل خدا هیچ کس استقلال ندارد. اگر این باور و اعتقاد شاکله ی وجودی ما را شکل بگیرد، دیگر حسادت، خودبرتر بینی، فخرفروشی، چشم و هم چشمی نمایان نمی شود.

در این قسمت از دعا اعتراف می کنم که من بنده ناتوانی هستم که حتی توان اینکه نفعی را برای خودم جلب کنم و یا ضرری را از خودم دفع کنم ، ندارم.


شهودی شدن؛ اً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی

استاد شجاعی، شهادت دادن بر فقر ذاتی را مهم دانسته و بیان می کند؛  فقر ذاتی در برابر خدا، نه تنها باید یک حس و باور درونی باشد، بلکه بنده باید به این فقر خود شهادت دهد. شهادت دهد که از خودش هیچ چیزی نداشته و بدون اذن و قوت خداوند، حتی در پلک زدن و فرو بردن آب دهان هم ناتوان است.

عملی شدن وعده خدا؛ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ

این استاد گرامی، در بیان مصداقی برای سبک شدن روح در ملاقات با خدا طهارت را شرط دانسته؛ بعد از اینکه اشرف مخلوقات و اهل بیت علیهم السلام را بر درگاه خداوند آوردیم، از خدا می خواهیم که به واسطه این خوبان درگاهت قولی را که داده ای، عمل کنی؛ "من و مؤمنین و مؤمنات را همه را ببخشی و در این شب ما را تحت مغفرت خود قرار دهی."

برای اوج گرفتن و ملاقات با خدا در این شب قدر، نیاز داریم که روحمان از گناه سبک شود و برای این امر باید پاک شد، لذا از خداوند می خواهیم که برای این ملاقات ما را تطهیر کند و اولین خیر که مغفرت است را شامل حال ما کرده تا از آلودگی ها پاک شده و برای آن پرواز و ملاقات آماده شویم.

قیمت هر کسی به نوع درخواست‌ها و آرزوهای او است. بدانیم که چه چیزی در این شب2ها از خدا بخواهیم؛ باید با امید در باب هر پنج بخش وجودی خود (وجود جمادی،گیاهی،حیوانی،عقلی،فوق عقلی) تمام و کمال آن‌ها از خدا بخواهیم؛ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی



در این شب‌ها، بهترین‌ها را از خدا بخواهید؛ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی

استاد شجاعی با اشاره به اینکه در درگاه خداوند، مخصوصاً در شب ها قدر باید سطح خواسته ها را بالا برد، گفت: در این بخش از دعا، بعد از این که از خدا می خواهد گذشته ای که مملو از گناه و خطا بوده است را مورد مغفرت قرار دهد و همه موانع بین بنده و خودش را از بین ببرد، می خواهد که؛ خدایا هر چیزی را که قرار است به من عطا کنی، از بهترین و کامل ترین آن ها را عطا کن.

در این فراز از دعا امام سجاد علیه السلام می فرماید: سطح خواسته هایتان را بالا ببرید؛ نعمت ها را در هر بخشی تمام و کمال آن را از خداوند بخواهید.
در سه شب تقدیر، ابرام (محکم کردن تقدیرها) و شب امضا و نهایی شدن تقدیرها و خواسته هایی که بر اساس لیاقت و شایستگیمان رقم زده ایم وبه دست امام زمان علیه السلام می دهیم تا ایشان امضا کنند، بهترین ها را بخواهیم.

قیمت هر کسی به نوع درخواست ها و آرزوهای او است.  بدانیم که چه چیزی در این شب ها از خدا بخواهیم؛ باید با امید در باب هر پنج بخش وجودی خود (وجود جمادی،گیاهی،حیوانی،عقلی،فوق عقلی) تمام و کمال آن ها از خدا بخواهیم؛ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی

نکته ی قابل توجه این است که کسی می تواند این گونه دعا کرده و خواسته هایش را عرضه کند که معرفت به خدا داشته و تحت مغفرت خداوند قرار گرفته است.

برای بخشش و از بین رفتن گذشته خراب، اولین کار این است که باید خودتان گذشته تان را به عشق خانواده آسمانیتان و خدا ببخشید و تصمیم بگیرید که شروعی جدید داشته باشید. بدانید در درگاه خدا چیزی نشد ندارد.

در ابتدای دعا من ها، موانع گسترش ظرفیت، نگاه های غلط را می گیرد و ظرفیت سازی می کند و به جایی می رساند که می توانیم بخواهیم که خدایا من بعد از همه ی این مراحل تخلیه و تزکیه، تمام و کمال هر آن چیزی که می خواهی بدهی را می خواهم.

و بعد از این خودمان را با پنج صفت برای خدا معرفی می کنیم تا فقر و بیچارگیمان را بیشتر نشان دهیم تا مورد عنایت خداوند قرار گیریم؛ فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِینُ الْمُسْتَكِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ؛ من بنده بی چیزی هستم که هیچ چیزی ندارم، مستکین: اوج زمین گیری و ضعیفی که توانی ندارم. فقیری که خار شده ام:الفقیر المهین

انبیاء و ائمه علیهم السلام دست خالی خالی، در حالت نهایت اضطرار، فقر، مسکنت و حالت خاری دعا می کنند و از خدا درخواست دارند که دعایشان مستجاب می شود. در حقیقت با این ادب، دعا کردن است که موجب استجابت دعا می شود.
مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .