تبیان، دستیار زندگی
آب و هوای گرم تابستان ممكن است عوارض خطرناكی در بدن از جمله گرمازدگی را بوجود آورد. با رعایت نكات زیر می‌توانید ‌از گرمازدگی پیشگیری كنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور گرمازده نشویم؟

آب و هوای گرم تابستان ممكن است عوارض خطرناكی در بدن از جمله گرمازدگی را بوجود آورد. با رعایت نكات زیر می‌توانید ‌از گرمازدگی پیشگیری كنید:

گرمازدگی در هوای گرم

*مقدار زیادی مایعات بنوشید

در آب و هوای گرم، بدن بیشتر از حالت عادی عرق می‌كند و به این ترتیب آب بدن از دست می‌رود. در یك روز معمولی یك فرد 58 كیلوگرمی باید هشت لیوان آب بنوشد. به عنوان یك قاعده كلی به ازای هر كیلوگرم وزن بدن هر روز باید 30 میلی‌لیتر آب نوشید.

ولی مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد. اگر نمی‌توانید مقدار زیادی آب بنوشید، یك نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه جانشین مناسبی است.

از مصرف زیاد نوشیدنی های كافئین دار مانند كولا ، قهوه و چای اجتناب نمائید، زیرا كافئین ادرارآور است و باعث دفع آب از بدن می شود.

*رژیم غذایی خود را تغییر دهید

از مصرف غذاهای چرب و داغ اجتناب كنید. سعی کنید غذایتان کمی نمک داشته باشد تا املاحی كه از طریق عرق از دست می‌رود، جبران شوند.

*خود را از آفتاب دور نگه دارید

بهترین كار در یك روز سوزان، ماندن در سایه و جایی خنک است.اگر می‌خواهید حمام آفتاب بگیرید و برنزه شوید، سعی كنید كه مدت آن هرچه كوتاه تر باشد و از كرم ضد آفتابی كه فاكتور محافظت در برابر آفتاب آن (SPF) حداقل 15 باشد استفاده كنید.

اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد، فورا از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید. نور خورشید بین ساعت 11 صبح تا 15 بعد از ظهر بیشترین گرما را دارد.

افرادی كه بیش از همه به گرمای هوا و اشعه ی تند آفتاب حساس هستند، شامل بچه‌های زیر 4 سال و افراد بالای 65 سال كه بدنشان با سرعت بسیار كمتری با تغییر درجه حرارت تطبیق می‌كند، افراد چاق كه بدنشان حرارت را در خود نگه می‌دارد و بیماران هستند.

* در مورد ورزش، منطقی عمل كنید

در ساعات بسیار گرم روز از ورزش شدید خودداری كنید. در عوض، پیش از طلوع آفتاب یا پس از غروب آن به دویدن نرم بپردازید.

كارهایتان را با آهستگی انجام دهید و خودتان را با سرعت زندگی در زیر آفتاب تند تطبیق دهید.

اگر احساس نفس‌تنگی یا تپش قلب می‌كنید، كارتان را متوقف كنید و سعی كنید بدنتان را مثلا با گرفتن دوش آب سرد خنك كنید. اگر چشم هایتان سیاهی می‌رود یا دارید بی حال می‌شوید، استراحت كنید.

*بدنتان را خنك نگه دارید

لباس‌های سبك و گشاد مثلا از جنس كتان بپوشید تا عرقتان به راحتی تبخیر شود. لباس های تیره و سنگین گرما را جذب می‌كنند، اما به یاد داشته باشید كه برخی پارچه‌های نازك، حفاظ كافی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید ایجاد نمی‌كنند.

همچنین استفاده از كلاه‌‌های لبه‌دار و ترجیحا منفذدار، ایده‌ خوبی است.

از عینك آفتابی برای محافظت از چشمانتان استفاده كنید.

*به تهویه خانه‌تان توجه كنید

در طول شب و روز پنجره‌ خانه را باز نگه دارید و از هواكش استفاده كنید. این امر به خصوص در شب كه بدن گرمای خود را از دست می‌دهد ‌اهمیت دارد.

* از سفرهای غیر ضروری پرهیز كنید

از رفتن به جاهایی كه سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست، حتی المقدور خودداری كنید.

به خصوص ماشین‌های پارك‌شده در زیر آفتاب جاهای مناسبی نیستند. اگر می‌توانید در محیطی كه دارای تهویه است باقی بمانید. اگر  چاره‌ای جز سفر در هوای گرم ندارید، همراه خود یك بطری آب داشته باشید.

*از افراد آسیب‌پذیر، مراقبت مخصوص كنید

افرادی كه بیش از همه به گرمای هوا و اشعه ی تند آفتاب حساس هستند، شامل بچه‌های زیر 4 سال و افراد بالای 65 سال كه بدنشان با سرعت بسیار كمتری با تغییر درجه حرارت تطبیق می‌كند، افراد چاق كه بدنشان حرارت را در خود نگه می‌دارد و بیماران هستند.

نوزادان به خصوص به گرمای محیط حساس هستند، زیرا غدد عرق هنوز در آنها به طور كامل رشد نكرده است، بنابراین هیچگاه در هوای گرم نوزادان را در پتو نپیچید یا لباس‌های ضخیم به آنها نپوشانید. در عین حال مراقب باشید كه در معرض نور مستقیم خورشید هم قرار نگیرند.

* مطالب مرتبط :

گرمازدگی در فصل تابستان

علائم گرمازدگی و درمان آن

راه های پیشگیری از گرمازدگی

کمک های اولیه در گرمازدگی

گرمازدگی

نكات ایمنی برای ورزش در تابستان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.