تبیان، دستیار زندگی

سرمایه بزرگی به‌ نام اعتماد به معلم

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد، در خصوص اتفاق ناگوار رخ داده در یکی از مدارس غیردولتی منطقه 2 تهران ابراز ناراحتی کرده و به اعتماد بر معلمان و جامعه فرهنگی تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
سرمایه بزرگی به‌ نام اعتماد به معلم

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش متن یادداشت منتشر شده از وزیر آموزش و پرورش در روزنامه اعتماد به شرح ذیل است:
در طول سال‌های معلمی‌ ام اخبار تلخ کم نشنیده‌ ام اما هتک حرمت اخیر دانش‌ آموزان ناگوارترین خبر این سال‌ها بود، چه از باب صدمه‌ای که بر دانش‌ آموزان و خانواده‌ های مهربان‌ شان وارد شده و چه از جهت آسیبی که به شأن و جایگاه معلمی وارد شده است.
جامعه معلمی اما به طریق اولی اندوهناک و غمگین است. فردی که تمام عمر خود را در کنار تمام مضایق و سختی‌ های شغل معلمی صرف تربیت فرزندان این مرز و بوم می‌کند، زمانی که این دست خبر‌ها را می‌شنود دو چندان غصه‌ دار می‌شود. اندوهگین آینده فرزندانی که توسط فردی بیمار آسیب می‌بینند. نگران اعتماد لکه‌دار شده چندصد‌ساله یک جامعه می‌شود. نگران نگاه‌ های پراضطراب خانواده‌هایی که از فردا فرزند خودشان را تحویل مدرسه می‌دهند. معلم بیشتر از همه نگران می‌ شود، زیرا که او چون پیامبران غصه‌ دار مردم و آینده فرزندان ایشان است.

خبر دردناک‌ تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کنید. نام «معلم» مورد اتهام قرار گرفته بود. تلاش کردم در این چند روز از طریق رسانه‌ های اجتماعی و برخی گفته‌ ها تاکید کنم که متهم اصلا و ابدا معلم نبوده است. او یک فرد بیمار بود که در سایه غفلت برخی مدیران به محیط مقدس مدرسه رخنه کرده است که البته تمام مسببان باید مجازات شوند زیرا که جامعه تعلیم و تربیت ما پاک و منزه است.
من با افتخار متعلق به جامعه فرهنگیان شریف هستم؛ جامعه‌ای زحمتکش، کم‌توقع اما پر‌مسوولیت. اجازه نخواهم داد اینچنین مشکلاتی سرمایه اجتماعی ارزشمند همکارانم را کاهش دهد یا خدای ناکرده بذر بی‌ اعتمادی به مدرسه را در دل خانواده‌ ها بکارد. معلمان ما شریف‌ ترین اقشار جامع ه‌اند. قدردان زحمات آن ها باشیم.

در کنار اقدامات اولیه، با تشکیل کارگروهی با مشارکت نهادهای علمی همچون سازمان نظام روانشناسی و انجمن روانشناسی تربیتی و مسوولان گزینش نسبت به به‌ روز‌رسانی علمی و تقویت گزینش و طراحی نظام پایش مداوم صلاحیت حرفه‌ای اقدام می‌کنیم.

از ابتدای سال تحصیلی جاری طراحی سامانه‌های سنجش صلاحیت حرفه‌ ای مدیران و نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس را آغاز کرده‌ایم که می‌ تواند در کاهش این آسیب‌ها و جلوگیری از حضور نیروی انسانی فاقد صلاحیت در نظام آموزشی موثر باشد. همچنین دستور داده‌ام سامانه بازرسی و شکایات مردمی برای ارتباط راحت‌ تر خانواده‌ ها به‌روز‌رسانی شود.
اما این اقدامات، بدون توجه به آموزش هر ۳ ضلع تربیت یعنی دانش‌ آموز، خانواده و مدرسه کم‌ اثر است. در مدرسه، بخشی از نیروی انسانی توسط دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های کوتاه‌ مدت آن آموزش می‌بینند. برای آموزش خانواده‌ها با راه‌اندازی شبکه تلویزیون تعاملی سینا، برنامه‌ های آموزشی را تولید کرده‌ایم که باید تقویت شود. برای دانش‌ آموزان نیز آموزش مهارت‌ های زندگی به‌ ویژه مهارت‌ های ارتباطی در برنامه تحصیلی اجرا می‌شود


مطالب مرتبط:
آموزش‌ و پرورش در بالاترین سطح ماجرای آزار و اذیت دانش آموزان تهرانی را پیگیری می‌ کند


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش