تبیان، دستیار زندگی
در ششمین سالروز تاسیس آکادمی ملی المپیک و پارالیمپیک رئیس این آکادمی گزارشی از مجموعه زیر نظرش ارائه کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آکادمی المپیک در خدمت ملی پوشان

نشست خبری رئیس آکادمی المپیک

در ششمین سالروز تاسیس آکادمی ملی المپیک و پارالیمپیک  رئیس این آکادمی گزارشی از مجموعه زیر نظرش ارائه کرد

سید امیر حسینی گفت : فضای آکادمی به تعبیر مسئولان کمیته بین المللی المپیک ، بزرگترین ، فعالترین و کیفی ترین مرکز در بین آکادمی های جهان است.

حسینی با اشاره به ابداع سامانه بدنسازی هوشمند که بوسیله متخصصان آکادمی ساخته شده است گفت : مراحل ثبت این اختراع را همکاران در مرکز سنجش پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم این مرکز تولید علم است افزود : خانم الهام شیرزاد نخستین دکترای بیومکانیک است که از این مرکز فارغ التحصیل شده و پژوهش خود را درباره تکنیک های وزنه برداری انجام داده است.

امیرحسینی ابراز امیدواری کرد در آینده در استانهای کشور تشکیلاتی مانند آکادمی ملی المپیک راه اندازی شود.

وی درباره واردات تجهیزات پیشرفته هم گفت : سال گذشته تجهیزات بدنسازی از نوعی که در المپیک آتن به کار گرفته شد با پرداخت 350 میلیون تومان خریداری و وارد سالن بدنسازی این مرکز شد.

این مرکز در سال 1369  در قالب کمیسیونی شکل گرفت اما در 31  خرداد 1381  آکادمی، با ساختار کنونی افتتاح شد.

نیم نگاهی به تاسیس آکادمی ملی المپیک و پارالیمپیک اندیشه و طرح ایجاد آکادمی ملی المپیک و پارالیمپیک  جمهوری اسلامی ایران به 13  سال پیش برمی گردد البته با اصلاحاتی که هیئت اجرایی کمیته المپیک در 25 اسفند 1380  در اساسنامه آن انجام داد ، این مجموعه در بهار 1381 آماده بهره برداری شد.

آکادمی ملی المپیک 5 سال پیش در فردا روزی با حضور رییس کمیته بین المللی المپیک و دیگر مقامات عالی رتبه ورزش کشور به طوررسمی افتتاح شد تا میعادگاه پویندگان علم و عمل درتوسعه ورزش و اصول المپیزم و کسب افتخارات ورزشی باشد .

جنبش المپیک یک نهضت وسیع اجتماعی است که به مدد آن تلاش های ورزشی موجب رشد انسان و زمینه ساز تفاهم بین المللی می شود .

المپیک گرایی با درهم آمیختن ورزش از یک سو و فرهنگ وآموزش از سوی دیگر به ترویج شیوه ای از زندگی می پردازد که لذت بردن از تلاش و فعالیت، ارج نهادن به ارزشهای انسانی و احترام گذاردن به اصول اخلاقی و میهن دوستی اصول آن را تشکیل می دهد.

هدف جنبش المپیک آن است که ورزش همه جا در خدمت رشد و توسعه هماهنگ و پایدار انسان قرارگیرد و به ساختن دنیایی بهتر و سرشار از صلح و آرامش با حفظ کرامت انسانی کمک کند.

توجه به اصول یاد شده لزوم ایجاد مرکزی برای "حفظ و اشاعه اصول المپیزم و هدایت تلاشهای قهرمانان بر مبنای اصول علمی وتربیتی، حفظ سلامت جسمی، روانی و اخلاقی به منظور رقابتی شرافتمندانه و شایسته در بازیهای المپیک ، قاره‌ای و منطقه ای" را بوجود آورده است.

ششمین سالگرد آکادمی المپیک

آکادمی ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران یک موسسه علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تخصصی است که وابسته به کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران است و با اهداف زیر تشکیل شده است:

1 ـ تبیین و ترویج اصول و اهداف نهضت المپیزم و آشنا کردن جامعه با آرمانها و اهداف نهضت المپیک.

2 ـ اشاعه و گسترش روحیه جوانمردی و تحکیم فضایل اخلاقی.

3 ـ استعدادیابی، مطالعه، پژوهش و بهره گیری از علوم ورزشی برای رشد و توسعه و ارتقاء سطح عملکرد ورزشی.

4 ـ فراهم سازی تسهیلات و ارایه خدمات نوین تمرینی آموزشی، پژوهشی و پزشکی ورزشی.

5 ـ آماده سازی قهرمانان ملی برای شرکت در رویدادهای مهم ورزشی مانند بازیهای المپیک، آسیایی و غرب آسیا و همبستگی کشورهای اسلامی.

6 ـ برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها و جلسات عمومی علمی تخصصی ورزشی در سطوح ملی و بین المللی .

7 ـ برگزاری برنامه های فرهنگی – هنری، نمایشگاههای کتاب، عکس و جشنواره فیلمهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی.

8 ـ همکاری های متقابل علمی- فرهنگی- ورزشی در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی و همبستگی کشورهای اسلامی.

اما آکادمی ملی المپیک دارای مراکز آموزش ، برنامه های همایش و انتشارات است.در بخش برنامه های آموزشی سال گذشته 1500 نفر در 35  دوره ، 625  نفر در 21 دوره و 110  نفر در 12 دوره به ترتیب آموزش های المپیزم ، فنی و زبان خارجی دیده اند .

در بحث انتشارات نیز 16 کتاب و کتابچه با عنوان های آرمان های المپیک با هدف ترویج فرهنگ جوانمردی در 80 هزار جلد منتشر شده است.در چاپ این کتاب ها بیش از 86 استاد از دانشگاه های کشور همکاری کردند.

در بخش دیگری از آکادمی مرکز سنجش و توسعه قابلیت های جسمانی واقع شده که دارای بخش های سنجش و اندازه گیری ، آزمایشگاه و تمرینات قدرتی ، آنتروپومتری ، آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش و تمرینات برتر است.

در بخش سنجش و اندازه گیری از 4037 نفر در 91 بار مراجعه تست های مربوط گرفته شده است.

در بخش آنتروپومتری 559 مورد تست پیکر سنجی از ملی پوشان 10 تیم کشورمان و همه اعضای اعزامی به دوحه گرفته شده است.

متخصصان آکادمی ملی المپیک در بخش آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش نیز 166 مورد آزمایش های فیزیولوژی ورزش در  10 مرحله گرفته اند.

در بخش تمرینات برتر در 2629 مرحله به ملی پوشان و ورزشکاران عضو باشگاه ها خدمات عرضه شده است.

بخش آزمایشگاه و تمرینات قدرتی نیز به 10878 نفر در 264 مرحله خدمات مناسب عرضه شده است.

آکادمی ملی المپیک همچنین 30 کارگاه آموزشی با حضور 1326 نفر برگزار کرده است .

در 16 کارگاه آموزشی نیز دانشگاه ها همکاری کرده اند.

متختصصان آکادمی ملی المپیک در اجرای 27  پایان نامه کارشناسی ارشد و 5 طرح تحقیقاتی همکاری کرده اند.

در بخش بیومکانیک سال گذشته برای 420 نفر از 18 فدراسیون ورزشی و 4 دانشگاه دوره آشنایـی با بیـومکانیک و مهندسـی ورزش و 280 نفر از 14  فدراسیون ورزشی و 3 دانشگاه دوره آموزش عملی و میدانی بیـومکانیک ورزش برگزار شده است.

در مرکز پزشکی ورزشی که شامل کلینیک ، توانبخشی و تغذیه است ، نخستین کنگره تخصصی قلب و ورزش با حضور بیش از 100 نفر از متخصصین قلب و عروق و اساتید تربیت بدنی کشور برگزار شد.

این بخش ارائه خدمات پزشکی به 2007 نفر مراجعه کننده که شامل 871 نفر به کلینیک ، 1085 نفر به توانبخشی و 51 نفر به بخش تغذیه را در کارنامه خود دارد.

در بخش پزشکی ورزشی برای 548 ورزشکار تیم های ملی تشکیل پرونده انجام شده است ضمن انکه 6 مورد همراهی کارشناسان مرکز با تیم های ملی در مسابقات برون مرزی ،برگزاری 23 کارگاه آموزشی با حضور 667 نفر از ورزشکاران و مربیان تیم های ملی و باشگاهی و ترجمه و تالیف 16 عنوان کتاب و تک آموز از دیگر فعالیت های این مرکز است.

در مرکز روانشناسی ورزشی نیز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی ورزشی به 52 ورزشکار از 19 تیم ملی و آموزشی – مشاوره ای به 22 تیم اعزامی به دوحه انجام شده است.

در این مرکز 75 کارگاه و دوره آموزشی با حضور 342 نفر ورزشکار و مربی برگزار و 22 کتاب ، تک آموز و بروشور نیز چاپ شد.

آکادمی ملی المپیک برای دست یابی به اهداف دولت الکترونیک از سامانه اتوماسیون دبیرخانه بهره برداری کرده است.

در مرکز تمرینات آبی آکادمی که بخش ریلکسیشن و ریکاوری آن مرداد سال گذشته افتتاح شد ، آزمایشگاه های تخصصی ، فیزیولوژی و بیومکانیک شنا احداث شده است.

در مرکزمطالعات و امور فرهنگی برگزاری نخستین بین المللی هم اندیشی تاریخ ورزش ایران با شرکت بیش از 200 نفر از اساتید ،‌دانشجویان و مورخین کشور و دومین نمایشگاه دو سالانه هنر، ‌ورزش ،‌المپیک با شرکت بیش از 300 نفر از هنرمندان کشور ، تدوین و تالیف کتاب تاریخ ورزش ایران ، تالیف و تدوین کتاب نگاره های ورزشی ایران ، استفاده 15700 نفر دانشجو، مربی و ورزشکار و اعضاء هیئت علمی از کتابخانه ، جمع آوری 90 پایان نامه کاربردی کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه علوم ورزشی از دانشگاه های کشور برای برگزاری کارگاه های آموزشی یا تبدیل به تک آموزهای کاربردی برای مربیان ،تهیه گنجینه ارزشمند مجموعه پوستر ها ، شیلدها،‌ اسناد و گزارش رسمی بازی های آسیایی تهران در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به عملکرد سال گذشته این سوال پیش می آید میزان استقبال فدراسیون ها و مربیان رشته های مختلف ورزشی از ورزش علمی و آکادمی چقدر است ؟

نشست خبری رئیس آکادمی المپیک

بهرامی نژاد مدیر مرکز سنجش اندازه گیری ، فیزیولوژی و تمرینات برتر در پاسخ به این سوال گفت :‌ در حال حاضر همه تیم های ملی رشته های مختلف ورزشی می دانند این مرکز آمادگی هرگونه کمک و یاری به انان را دارد و برخی تیم ها نیز همکاری نزدیکی با ما دارند.

وی افزود : ملی پوشان کشورمان به این نیتجه رسیده اند هیچ راهی بدون ارزیابی موفق نخواهد بود این موضوع حتی در ورزش های تیمی که در قابل پیش بینی در نتیجه نیستند هم صدق می کند.

بهرامی نژاد تاکید کرد : براساس تخصص کارشناسان آکادمی می توانیم همه عوامل موفقیت در تک تک ورزشکاران و ملی پوشانی که به ما مراجعه می کنند را تعیین کنیم.

اما سید امیر حسینی رییس آکادمی معتقد است : اینکه برخی فدراسیون ها از رویه ورزش علمی این مرکز استقبال می کنند و برخی موافق مراجعه به آکادمی نیستند به دانش و آگاهی کادر فنی تیم های ورزشی برمی گردد.

وی همچنین گفت :‌بسیاری از مربیان ورزشی از ترس اینکه عملکرد آنان مونیتور و تجزیه و تحلیل شود به آکادمی مراجه نمی کنند .

این مسئول ابراز امیدواری کرد سازمان تربیت بدنی ،فدراسیون ها را موظف به استفاده از امکانات علمی آکادمی نماید تا ورزش کشورمان در میدانهای ورزشی نتایج درخشان تری بگیرد.

به اعتقاد بیشتر کارشناسان ورزش برای رسیدن به هدف " پیش به سوی موفقیت در المپیک پکن" نیاز به کمک گرفتن از متخصصان و دانشگاهیان عرصه ورزش احساس می شود .

این درحالی است که هنوز راهکاری برای موظف شدن فدراسیون های ورزشی برای بهره گیری از علم و دانش متخصصان مراکزی مانند آکادمی ملی المپیک تدوین نشده است.

مطالب مرتبط :

دو المپیک برگزار شد

گزارش تصویری از ساخت ورزشگاه ملی یکصد هزارنفری پکن (المپیک 2008)