تبیان، دستیار زندگی

راه اندازی رادیو گردشگری

معاون صدا رسانه ملی: آمادگی داریم که پس از ماه مبارک رمضان و از ابتدای تیر، رادیو گردشگری را راه‌اندازی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رادیو
نشست معاون صدا و مدیران شبکه‌های رادیویی با محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که با هدف افزایش و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
حمید شاه‌آبادی در این نشست افزود: یقینا این شبکه می‌تواند در مدت سه ماه یعنی در تیر، مرداد و شهریور به صورت سراسری به پخش برنامه اقدام کند.
وی گفت: در گام اول برای همکاری در خصوص راه‌اندازی رادیو گردشگری این را باید بگویم که تمام شبکه‌های ما در اختیار شماست و در هر نقطه‌ای که هستیم سعی می‌کنیم آن نقطه را ارتقاء دهیم.
معاون صدا افزود: بعد از پخش آزمایشی این رادیو در یک فصل و به مدت سه ماه، این آمادگی را داریم تا بعد از تأمین زیرساخت‌های لازم رادیو گردشگری به‌ عنوان هفدهمین رادیو به‌ صورت رسمی و دائمی فعالیت خود را آغاز کند.
شاه آبادی با اشاره به جایگاه و همچنین ظرفیت لازم برای ایجاد رادیویی تخصصی در حوزه گردشگری گفت: عزم جدی مسؤولان سازمان میراث‌فرهنگی از جمله معاون گردشگری برای راه‌اندازی رادیو گردشگری برای ما تکلیف ایجاد می‌کند که این موضوع را به‌صورت جدی دنبال کنیم. تجربه نشان می‌دهد که درخصوص گردشگری عزم جدی در میان همکاران ما در معاونت صدا وجود داشته است و شبکه‌های مختلف رادیویی در این خصوص به تولید برنامه پرداخته اند.
رسانه می‌تواند با توجه به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام که دستیابی به ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۱۴۰۴ را به ما تکلیف کرده است، نقش‌آفرینی کند.
وی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در فضای کنونی افزود: در جایی که ما سر و کارمان با آحاد مردم است هیچ چیزی به اندازه رسانه نمی‌تواند در این خصوص نقش‌آفرینی کند، موضوع گردشگری بسیار با اهمیت است و با توجه به تأکید اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام که دستیابی به ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۱۴۰۴ را به ما تکلیف کرده است، آماده هرگونه همکاری در این خصوص هستیم.
شاه آبادی با بیان مزیت‌های فراوان و متنوع رسانه رادیو گفت: در بسیاری از موقعیت‌های سفر آنچه که در دسترس مسافران قرار دارد، رادیو است و این رسانه می‌تواند اطلاعات را به گردشگران و مسافران در ساعات مختلف شبانه‌روز منتقل کند.
در ادامه این نشست محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: خوشبختانه شاهد همکاری خوبی بین صداوسیما و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستیم که به‌طور حتم نتایج مطلوبی را به‌دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در سال ۲۰۱۸ دو رویداد مهم با عنوان "تبریز ۲۱۰۸" (تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام) و همدان پایتخت گردشگری آسیا را داریم که افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ با حضور رییس‌جمهوری در تبریز برگزار شد. انتخاب این دو شهر ایران به عنوان دو پایتخت مهم گردشگری باعث شده تا توجه گردشگران داخلی و خارجی به این دو شهر افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال شاهد افزایش ورود گردشگر به این دو شهر باشیم، از این رو باید بتوانیم برای سفر به استان آذربایجان شرقی و استان همدان در تابستان یک موج ایجاد کنیم.
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امروز در برخی از کشور‌های دنیا وقتی قرار است یک اقتصاد پویا باشد به موضوع گردشگری در آن کشور توجه ویژه می‌شود و این در حالی است که ما دارای مزیت‌های گردشگری بسیاری هستیم.
محب‌خدایی افزود: با این حال همه می‌دانیم که گردشگری یک حوزه فرابخشی است و برای رونق این صنعت سایر دستگاه‌ها نیز باید همکاری کنند، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان متولی گردشگری در کشور یک هماهنگ‌کننده است.
بر اساس توافق بین روسای صداوسیما و میراث‌فرهنگی مقرر شد صداوسیما در این خصوص جدی‌تری ورود پیدا کند تا مقدمه‌ای برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری باشد.
وی گفت: بر اساس توافق بین رییس سازمان صداوسیما و رییس سازمان میراث‌فرهنگی مقرر شده است تا موضوع گردشگری در برنامه‌های صداوسیما پررنگ‌تر شود و صداوسیما در این خصوص به‌صورت جدی‌تری ورود پیدا کند تا مقدمه‌ای برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری باشد.
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: این در حالی است که یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم راه‌اندازی رادیو گردشگری است و امیدواریم با راه‌اندازی این رادیو بتوانیم یک حرکت رو به جلو داشته باشیم.
محب‌خدایی به میراث ناملموس به عنوان یک عامل مهم در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: توجه به میراث ناملموس می‌تواند به جذب هرچه بیشتر گردشگر در قالب برگزاری رویداد‌های فرهنگی و جشنواره‌ها کمک کند.
وی تاکید کرد: رونق اقتصادی، درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی، ایجاد نشاط و شادابی، تقویت همدلی و وحدت ملی از مهم‌ترین آثار توجه به صنعت گردشگری است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در حال طراحی یک پنجره واحد و ساختار سیستمی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هستیم.
در ادامه این نشست محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز با ابراز خرسندی از راه اندازی رادیو گردشگری گفت: واقعیت این است که ما با یک کشور میراث‌فرهنگی روبه‌رو هستیم و ظرفیت‌های بی‌نظیری داریم که باید از طریق رسانه‌ها به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.
وی افزود: با این که ۲۴ سال در فرایند ثبت‌های جهانی حضور نداشتیم، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد ثبت آثار ارزشمند تاریخی ایران هستیم به‌گونه‌ای که در حال حاضر ۲۲ اثر ما ثبت جهانی شده و این نشان می‌دهد که ایران از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار غنی است.
طالبیان گفت: ضمن اینکه ۱۳ اثر میراث ناملموس نیز ثبت جهانی شده و بیش از ۳۲ هزار اثر ثبت ملی شده و پیش بینی می‌کنیم بیش از یک‌میلیون اثر، محوطه و بافت تاریخی در کشور وجود داشته باشد.
وی افزود: به طور حتم راه‌اندازی رادیو گردشگری می‌تواند به معرفی هرچه بهتر و بیشتر این قابلیت‌ها کمک کند و در همین ارتباط تمام پایگاه‌های میراث‌فرهنگی و مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی ما در سراسر کشور برای تولید محتوا و کمک به برنامه‌سازان رادیویی آماده هستند.
منبع:صداوسیما