تبیان، دستیار زندگی

فاجعه ای بزرگ به نام ایدئولوژی

دیدگاه غربی ها این است که وقتی دین در مسائل کلان جامعه مداخله نماید، مشکلات و آشوب هایی ایجاد می‌کند. البته آنان تحت تأثیر تجربه درگیری ۳۰۰ ساله شان با کلیسا این حرف را می‌زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فاجعه ای بزرگ به نام ایدئولوژی

گزیده گفتگوی عصراندیشه با دکتر رضوان السید اندیشمند و روشنفکر مشهور جهان عرب
 
🔺️مردم ما کاملاً مسلمان هستند و دوست دارند نظامی اسلامی داشته باشند. ولی ما نه توانستیم یک الگوی اسلامی ایجاد کنیم که با آن وارد نظام جهانی شویم و آن را متناسب با منافع و اعتقاداتمان اصلاح کنیم و نه به جهان غرب پیوستیم.
🔺️ما یک میلیارد و پانصد میلیون نفر هستیم اما تا کنون نتوانستیم الگویی به جهان ارائه کنیم. الگویی که حداقل ما مسلمانانِ باورمند به نظام اسلامی با وجود تنوع درونی مان پیرو آن باشیم.
🔺️دیدگاه غربی ها این است که وقتی دین در مسائل کلان جامعه مداخله نماید، مشکلات و آشوب هایی ایجاد می کند. البته آنان تحت تأثیر تجربه درگیری ۳۰۰ ساله شان با کلیسا این حرف را می‌زنند.
🔺️سکولاریسم پدید های جهانی است و مسلمانان باید آن را بشناسند تا در نتیجه، نظام فکری دنیا را بشناسند و بتوانند در آن سهیم باشند، اما لازم نیست حتماً از آن تبعیت کنند. مهم نیست سکولار باشید یا غیر سکولار؛ اما لازم است سکولاریسم را بشناسید.
🔺️ایدئولوژی فاجعه بزرگی است. فرقی نمی کند به نام سکولاریسم باشد یا به نام دین. هیچ چیزی نباید در نظر شما به یک اعتقاد ایدئولوژیک تبدیل شود زیرا تفکر ایدئولوژیک کور است.
🔺️فهم و دانش فرهنگی اندیشمندان بزرگ با واقعیت های جهان عرب و اسلام فاصله دارد. اندیشمندان ما نگاه و خواسته مردم را درک نمی کنند و در نتیجه نمی توانند فکری برای آنان کرده و راهکاری ارائه نمایند.
🔺️مشکل اساسی ما این است که در ۱۰۰ سال اخیر چه از طریق سازمان ملل و چه از طریق نظام های موفق نتوانستیم توسعه اقتصادی بزرگی را محقق کنیم که موجب جهشی عظیم در وضعیت ما شود. به طوری که بتوانیم به یک الگو تبدیل شویم یا این الگو را به دنیا بقبولانیم.
🔺️ما سهمی در سیاست و روابط نظام بین الملل نداریم. حداکثر کاری که می توانیم بکنیم، کاری است که ایران انجام می دهد که استقلال خود را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی در امور داخلی‌اش دخالت کند.

منبع:
مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه؛ مصاحبه با دکتر رضوان السید حول مووضع "چالش تعامل با جهان سکولار"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.