تبیان، دستیار زندگی

تبخال تناسلی؛ علائم و درمان آن

آیا با وجود تبخال تناسلی رابطه جنسی امکان پذیر است؟

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی یک عفونت ویروسی است که معمولا برای درمان آن می‌توان از داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبخال تناسلی

علت اینکه شخصی مبتلا به تبخال تناسلی می شود چیست؟

دو نوع از ویروس ها باعث تبخال تناسلی می شوند: ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) و ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-2) که متعلق به یک خانواده از ویروس ها هستند. ویروسها از طریق غشای مخاطی شما وارد بدن شما می شوند. غشای مخاطی شما لایه های نازک بافتی است که سوراخ های بدن شما را می پوشانند. آنها در بینی، دهان و اندام تناسلی یافت می شوند. هنگامی که ویروس ها درون بدن شما قرار دارند، خود را در سلول های شما جای می دهند. ویروس ها به راحتی با محیط خود سازگار می شوند، به طوری که درمان آنها دشوار می شود. این ویروس ها را می توان در مایعات بدن افراد آلوده یافت، از جمله: بزاق، مایع منی و ترشحات واژن. در آقایان ایجاد تبخال بر روی آلت تناسلی، بیضه یا باسن (نزدیک یا اطراف مقعد) و در خانم ها ایجاد تبخال در اطراف یا در نزدیکی مهبل (واژن)، مقعد و باسن از علائم ابتلا به تبخال تناسلی می باشد. پزشک ها معمولا عفونت تبخال را با یکبار دیدن تشخیص می دهند و آزمایش خون هم می تواند ویروس هرپس سیمپلکس را قبل از شیوع آن تشخیص دهد.

تبخال تناسلی چگونه منتقل می شود؟

تبخال تناسلی به راحتی از اولین سوزش یا خارش منتقل میشود. راه های انتقال این ویروس عبارتند از:
1. از تماس پوست با پوست با منطقه آلوده، از جمله واژن، رابطه جنسی مقعد و دهان 
2. زمانی که هیچ زخمی یا تاول قابل مشاهده ای وجود ندارد
3. اگر تاول تبخالی، دستگاه تناسلی شما را لمس کند
4. با انتقال عفونت از انگشتان دست شخص دیگری به دستگاه تناسلی شما
5. با اشتراک گذاری لوازم جنسی با کسی که تبخال دارد

آیا ممکن است که با استفاده از وسایل شخصی (حوله، کارد و چنگال و یا فنجان) کسی که مبتلا به تبخال تناسلی است ما هم مبتلا شویم؟

خیر ویروس هنگامی که دور از پوست شما باشد به سرعت از بین می رود.

آیا تبخال تناسلی درمان دارد و چگونه درمان می شود؟  

هیچ درمان برای تبخال تناسلی وجود ندارد. درمان می تواند شیوع بیماری را کاهش دهد، اما نمی تواند ویروس های عفونی تبخال را درمان کند. درمان با داروهای ضد ویروسی باعث موارد زیر می شود:
1.  در ابتدای شیوع زخم باعث بهبود زودتر می شود
2. باعث کاهش شدت و مدت علائم بیماری می شود
3. باعث کاهش فرکانس عود می شود
4. احتمال انتقال ویروس تبخال به دیگری را کم می کند

اگر تبخال دارید، باید با شریک جنسی خود صحبت کنید و اجازه دهید او بداند احتمال انتقال به او وجود دارد. استفاده از ابزار جلوگیری آقایان، ممکن است به کاهش این خطر کمک کند اما از خطر به طور کامل خلاص نخواهد شد.


داروهایی که برای درمان استفاده می شوند عبارتند از:
داروهای ضد ویروسی ممکن است به بهبود زمان بهبودی زخم ها و کاهش درد کمک کنند. داروها ممکن است در اولین نشانه های شیوع (سوزن، خارش و سایر علائم) برای کاهش علائم مصرف شوند. داروهای ضد ویروسی برای تبخال تناسلی عبارتند از: Acyclovir و Valacyclovir


آیا با داشتن تبخال تناسلی می توانیم رابطه جنسی داشته باشیم؟

اگر تبخال دارید، باید با شریک جنسی خود صحبت کنید و اجازه دهید او بداند احتمال انتقال به او وجود دارد. استفاده از  وسایل جلوگیری آقایان، ممکن است به کاهش این خطر کمک کند اما از خطر به طور کامل خلاص نخواهد شد. داشتن زخم یا سایر علائم تبخال، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. حتی اگر نشانه ای نداشته باشید، می توانید همسرتان را آلوده کنید.

آیا وجود تبخال تناسلی در زنها از علایم ابتلا به ایدز است؟

تب خال ارتباطی با ایدز ندارد و عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع بنام هرپس که دو تیپ دارد : تیپ یک که در نواحی غیر تناسلی است و تیپ دو که در نواحی تناسلی ایجاد میشود. علت آن آلودگی با ویروس هرپس است كه به پوست تهاجم میكند و معمولا پیش از ایجاد علائم تا مدتها و ماه ها در آنجا باقی میماند. اغلب افراد پادتن هایی را بر علیه ویروس تولید میكنند كه موجب كنترل ویروس میشوند. ویروس از طریق تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال مییابد. تاولها و زخمهای تبخال تا زمانی كه بهبود نیافته باشند مسری هستند، عواملی که در شعله ور شدن تبخال موثرند عبارتند از: سنین نوزادی، انواع استرسهای روحی یا فیزیکی ، دوره های قاعدگی و...


جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

از تماس فیزیكی با افرادی كه ضایعات فعال دارند خودداری كنید. به هنگام تبخال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیكلوویر شاید بتوان جلوی بروز آن را گرفت. بهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد . ویروس برای تمام عمر در بدن باقی میماند اما معمولاً در حالت نهفته قرار دارد.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامت مرکز مشاوره تبیان