تبیان، دستیار زندگی

کتاب هایی که ما را در شناخت بهتر شخصیت امام خمینی(ره) کمک می کند

قامت امام در کلمه

درباره شخصیت و زندگی امام خمینی (ره) کتاب های زیادی نوشته شده است. ایشان خود صاحب قلم بودند و کتاب های زیادی به یادگار گذاشته اند. در این مطلب، 10 کتاب به قلم و یا درباره ایشان را معرفی کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام خمینی

روزشمار زندگی امام خمینی(ره)

نویسنده: علی اکبر رنجبر کرمانی 
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

در این کتاب زندگی امام، با توجه به ویژگی های دوره های مختلف زندگی ایشان به چهار دوره، تقسیم شده است: از تولد تا سال 1340هجری شمسی ، از سال 1340 تا مهاجرت به پاریس، از مهاجرت به پاریس تا 22 بهمن 1357 ، از 22 بهمن 1357تا رحلت. بیان مواضع  آرا و افکار امام خمینی (ره) در مراحل مختلف تاریخ ایران و در برابر حوادث روز،بیان سیر تحولات فکری و مواضع سیاسی،فقهی،اجتماعی و اقتصادی امام خمینی، روایت خلاصه ای از تمام بیانات،نظرات، اعلامیه ها و مصاحبه های امام خمینی از جمله مهمترین ویژگی های این کتاب است. نکته قابل توجه این کتاب این است که خواننده با خواندن و مراجعه به آن در حقیقت خلاصه ای از دوره 21 جلدی صحیفه امام را خوانده است.

دایره المعارف مصور امام خمینی (ره)    

نویسنده: جعفر شیرعلی نیا        
ناشر: سایان      

این کتاب تلاشی برای ارائه چارچوبی تاریخی از زندگی رهبر انقلاب است. روایتی از فراز و فرود 86 سال زندگی ایشان از روز تولدش در اول مهر سال 1281 تا 14 خرداد 1368، روزی که از میان مردم ایران رفت. برای نگارش این کتاب از منابع متعددی که در این سال ها پیرامون زندگی امام خمینی و تاریخ این دوران طولانی منتشر شده استفاده شده است. این کتاب 12 فصل دارد که هر کدام به بخش هایی کوچک تقسیم شده اند که گاه شماره هایی هستند که مخاطب را در سیر حوادث قرار می دهند.

سه دیدار با مردی که ازفراسوی باور ما می آم

نویسنده: نادر ابراهیمی
ناشر: سوره مهر

کتاب سه دیدار با مردی که ازفراسوی باور ما می آمد، روایت گر داستان بلندی از زندگی امام خمینی(ره) است که نادر ابراهیمی در سه جلد ابعاد مختلف شخصیت ایشان را با نثری روان و گیرا به تصویر می کشد. «رجعت به ریشه ها» و «در میانه میدان» عنوان دوجلد از این کتاب هستند که نویسنده در جلد اول به شرح وقایع دوران کودکی و نوجوانی حضرت امام (ره) می پردازد و همچنین در جلد دوم آن، گوشه هایی از حوادث دهه 30 و 40 هجری شمسی و مبارزات امام خمینی (ره) و روحانیونی چون آیت الله کاشانی و آیت الله بروجردی را با محمدرضا پهلوی روایت می کند.

پا به ‌پای آفتاب: گفته‌ها و ناگفته‌ها از زندگی امام خمینی (ره)      

نویسنده: امیررضا ستوده 
ناشر: پنجره      

پا یه پای آفتاب،گفته ها و ناگفته هایی از زندگی امام خمینی(ره) را در شش جلد به تصویر می کشد.مجموعه خاطرات این مجموعه به 6 فصل تقسیم شده است که مطالب و محتوای هر فصل با توجه به نام فصل مشخص می شود: به روایت اهل بیت و بستگان، به روایت اعضای دفتر و کارکنان بیت، به روایت یاران،شاگردان و دوستان، خاطرات پراکنده ، به روایت گروه پزشکی و حکایت همچان باقی است.


حدیث بیداری

نویسنده :حمید انصاری  
ناشر:مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)     

در این اثر، سر فصل ها و مهم ترین وقایع دوران زندگی امام خمینی از تولد تا رحلت با نگاهی تحلیلی و در عین حال اجمالی و اشاره ای، مرور شده اند. در این کتاب از بیان جزئیات حادثه ها و درج سند ها و نقل گفته ها (مگر در موارد ضروری) پرهیز شده و در همین حال کوشش شده تا مطلبی از رخداد های مهم دوران زندگی امام که به نحوی مرتبط با او و یا زمینه ساز حرکت و موضع آن حضرت در مسائل مهم بوده است از قلم نیفتد. همچنین در بیان روند حوادث زندگی امام بر اصالت اندیشه، تقدم تربیت و تهذیب، و تاثیر بعد معنوی و علمی امام خمینی در مسیر زندگی و مبارزات او تاکید شده است.

درس هایی از امام: اخلاق در خانواده    

نویسنده: رسول سعادتمند         
ناشر: تسنیم     

این کتاب در 368 صفحه اخلاق و سبک زندگی امام خمینی را در زندگی شخصی اش از زبان افراد مختلف به تصویر می کشد که می تواند بهترین الگو برای تمامی خانواده ای ایرانی باشد که می خواهند زندگی بهتری را تجربه کنند.آیین همسرداری، تربیت فرزندان، احترام به اعضای خانواده، توجه و محبت به اطرافیان، امام؛ الگوی پاکیزگی و آراستگی، قناعت و ساده زیستی،نظم در زندگی و نامه های خانوادگی ازعناوین هشت گانه این کتاب است همچنین در انتهای کتاب نیز آلبوم تصاویری از امام گنجانده شده است که جذابیت و گیرایی خاطرات را دوچندان می کند که مطمئنا برای خواننده نیز دل پذیر خواهد بود.

خاطرات آیت الله سید مرتضی پسندیده  

نویسنده: سید مرتضی پسندیده  
ناشر: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی  

این کتاب شامل خاطرات آیت الله مرتضی پسندیده برادر بزرگ امام خمینی است که درباره حوادث و رخدادهای گوناگون یکی دو قرن گذشته به صورت شفاهی بر روی نوار کاست ضبط و سپس نوشته شده است. خاطرات وی در برگیرنده دو موضوع است:اول
تاریخچه خاندان (شامل جد بزرگ جد پدر عمو عمه ها و اطلاعاتی تاریخی از پیشینه شهرستان خمین در طول یک قرن گذشته. و دوم خاطراتی پراکنده از برخی حوادث سیاسی در طول یکصد سال گذشته مانند جزییاتی از کودتای۱۲۹۹شمسی و ناگفته هایی از ماجرای کشف حجاب تبعید امام به ترکیه تلاش امریکایی ها برای رهایی گروگان های خود و....
 

شرح چهل حدیث   

نویسنده: امام خمینی(ره)
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)     

چهل حدیث یکی از آثار امام است که این کتاب را در شرح و بیان چهل حدیث از احادیث معصومان علیهم السلام نگاشته اند. سنت اربعین نویسی از قدیم الایام در میان علمای دین معمول بوده است و حضرت امام نیز برای مسلوک داشتن سنت سلف، نوشتن کتابی در این زمینه را بر عهده گرفته بودند. 33 حدیث از احادیث این دفتر مربوط به اخلاقیات و مهلکات و منجیات و 7 حدیث آخر در باب اعتقادات و معارف است. روش معظم له در توضیح احادیث چنین است که ابتدا حدیث را نقل می کنند سپس آن را به فارسی ترجمه می کنند و آن گاه کلمات اصلی حدیث و گاه غالب تعبیرات و کلمات آن را شرح و معنا می کنند؛ و در معنای حدیث متعرض نکته ای که در شرح حدیث سودمند است می شوند؛ پس از فراغ از شرح تعبیرات و اصطلاحات و تمهیدات لازم به شرح متن می پردازند، و طی چند فصل شرح حدیث را به پایان می برند.
 

آداب الصلوه  

نویسنده: امام خمینی (س)       
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)     

کتاب آداب الصواه بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است. سه سال پیش از تالیف این کتاب در یکی از تصانیف گرانقدر حضرت امام به نام سرالصواه همین معانی به طور موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش در آمده بود ولی آن حضرت به این منظور که عده بیشتری از مطالب آن کتاب فایده برند به تالیف کتاب حاضر به زبانی ساده تر پرداختند. کتاب دارای دو مقدمه است که حضرت امام در سال 1363 ه.ش نگاشته اند و در آنها این اثر را به فرزند گرامیشان حاج سید احمد خمینی و خانم فاطمه طباطبایی(همسر حاج احمد) اهدا فرموده اند.
 

شرح حدیث جنود عقل و جهل  

نویسنده: امام خمینی (ره)        
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)     

شرح حدیث جنود عقل و جهل، کتابی عرفانی – اخلاقی مشتمل بر مباحث ارزشمند عرفان نظری، فلسفه اسلامی، اخلاق، شرح احادیث، انسان شناسی، تفسیر همراه با نصایح اخلاقی است. امام راحل از جایگاه رفیع علم و عمل، و با تبحر در علوم عقلیه و نقلیه، و استجماع توشه کافی از فقه اکبر و اصغر به شرح نورانی جنود رحمان و شیطان پرداخته و در تبیین لطائف نهفته در آن گوی سبقت را از صاحبان کتب عرفانی و اخلاقی و شُراح حدیث ربوده، و از نفس قدسی روح الهی در آن چنان دمیده که قلب سالک را مطمئن و قدم او را راسخ می کند.