تبیان، دستیار زندگی

در ماه رمضان چه فرصت هایی برای بهتر شدن وجود دارد ؟

ماه رمضان فرصتی برای تغییرات ماندگار

یکی از دستاوردهای میهمانی خدا این است که ما به نوعی برای فراگیری خیلی از عادت های خوب تمرین می کنیم و یاد می گیریم خیلی از رفتارهای غلط مان را هم اصلاح کنیم و این مهم در ماه خدا به ما ثابت می شود. در پرونده امروز نگاهی به همین ماجرا داریم و می خواهیم بدانیم در ماه خدا چه فرصت های طلایی برای بهتر شدن ما وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روزه ، ماه رمضان،تغییرات ماندگار، نماز اول وقت، همدلی، روابط اجتماعی، دروغ، غیبت، والدین، خانواده ایرانی، حرف هایی از جنس زندگی

تمرین باعث می شود رفتارهایی که زمانی انجامشان برای ما دشوار بوده کم کم به راحتی بخشی از عادت های ما باشند و مثل هر کار روزمره دیگری به سراغ آن ها برویم. ماه مبارک رمضان از راه رسیده، ماه خوب میهمانی خدا که یکی از مهم ترین دستاوردهایش برای ما تمرین تقواست، این که بتوانیم کارهایی که باید را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و سراغ کارهایی که نباید نرویم. ماه مبارک رمضان به ما کمک می کند رفتارمان به عنوان یک مسلمان در ارتباط با خدا، خلقش، محیط زیست و حتی در ارتباط با جسم و روح خودمان کنترل شده باشد. در این ماه عزیز فاصله بین هنجارها یعنی شکل درست کنش های ما و رفتار یعنی شکل واقعی و عینی رفتاری که از ما سر می زند کم می شود تا بتوانیم رفتارهایی مطابق با هنجارهای دینی و اخلاقی داشته باشیم و به خودمان ثابت کنیم می توانیم خیلی کارها را انجام دهیم و از خیلی کارها اجتناب کنیم. در این ماه یاد می گیریم تا زمان مشخصی غذا بخوریم و از زمان مشخصی به بعد دیگر غذا نخوریم. دستاوردهای معنوی این ماه پر برکت زیاد است اما اگر نگاهی ساده و حداقلی داشته باشیم می بینیم که یکی از دستاوردهای میهمانی خدا این است که ما به نوعی برای فراگیری خیلی از عادت های خوب تمرین می کنیم و یاد می گیریم خیلی از رفتارهای غلط مان را هم اصلاح کنیم و این مهم در ماه خدا به ما ثابت می شود. در پرونده امروز نگاهی به همین ماجرا داریم و می خواهیم بدانیم در ماه خدا چه فرصت های طلایی برای بهتر شدن ما وجود دارد؟

ماه رمضان فرصتی برای تغییرات ماندگار در زندگی

عادت ها در صورت مداومت و تکرار، باعث شکل گرفتن رفتار ها می شوند و فقط رفتارهای مداوم، به سبک زندگی تبدیل خواهند شد. با این توصیف، رمضان فرصت مناسبی است تا در سایه تمرین یک ماهۀ ترک رفتارهایی که در طول سال انجام می دهیم، آمادگی لازم را برای کنار گذاشتن همیشگیِ آن رفتار به دست آوریم تا زمینه جایگزین کردن سبک زندگی مطلوب و سالم و اسلامی، به وجود بیاید. در ادامه، نگاهی داریم به ساده ترین تغییراتی که در ماه مبارک رمضان، در زندگی روزمره مان به شکل ناخودآگاه اتفاق می افتد و چقدر خوب است که با توجه به تکرارِ یک ماهه شان، به بخشی از سبکِ زندگی مان تبدیل شوند.

نماز اول وقت

نماز صبح اول وقت معمولا نصیب کسانی می شود که سحرها بیدارند. هستند کسانی که نمازهای یومیه خود را اول وقت به جا می آورند، اما برای نماز صبح اول وقت، بهانه می تراشند. ماه رمضان فرصتی است که بدانیم می شود تمامی نمازها را اول وقت خواند، اگر بخواهیم.

ارتباط با قرآن

حتما در بین اطرافیان خود کسانی را دیده اید که با آغاز ماه رمضان، قرآن ها را از کمدها و کتابخانه ها بیرون می آورند و روزی یک جزء می خوانند اما در طول سال حتی صفحه ای از قرآن را باز نمی کنند! توصیه ما به این گونه افراد این است که لطفا این عادت پسندیده را ترک نکنید و هر شب، نگاهی به قرآن بیندازید و حداقل یک صفحه را بخوانید. قطعا ارتباط مداوم با قرآن در تمام طول سال، یک موهبت الهی است.

نظم در وعده های غذایی

همه می دانیم که نظم و برنامه ریزی در کارها، یکی از رموز موفقیت انسان های بزرگ است و موجب استحکام عمل و صرفه جویی در وقت می شود و متخصصان تغذیه هم خواب و خوراک منظم را یکی از عوامل اصلی سلامتی می دانند. تابه حال وعده های غذایی خود را در یک ساعت مشخص خورده اید؟ تا به حال راس ساعتی خوابیده اید؟ من زمانی غیر از رمضان نمی شناسم که افراد در ساعات کاملا مشخصی این کارها را انجام دهند. نظمی که جای خالی اش در زندگی روزمره مان احساس می شود و ای کاش ماندگار باشد.

همدلی و همراهی اعضای خانواده

متاسفانه افراد زیادی در برخی از خانواده ها برای غذا خوردن، سر یک سفره حاضر نمی شوند و هر کسی طبق میل خودش زمان غذا را تعیین می کند. اما در ماه رمضان همه خانواده مقیدند که بر سر یک سفره حاضر شوند و در کنار هم غذا بخورند. همین نکته موجب همدلی و همراهی اعضای خانواده با یکدیگر می شود و در کنار آن، همکاری و کمک به مادر خانواده افزایش می یابد. ویژگی های مثبت این همدلی و همکاری با خانواده آنقدر زیاد است که خود را ملزم کنیم در بقیه اوقات سال هم این رفتار را داشته باشیم.

بهبود روابط اجتماعی

حتما قبول دارید که افراد در ماه مبارک رمضان به خاطر احترام به روزه، مهربان تر می شوند و از دروغ و غیبت و ادای کلمات زشت و فحش دوری می کنند و این گونه است که تعارضات اجتماعی کمتر می شود و روابط بهبود می یابد. در ضمن، مهمانی دادن و مهمانی گرفتن از ساز و کارهای زیربنایی تقویت ارتباطات اجتماعی است که در پی آن، محبت و دوستی ها عمیق تر و از اختلافات و کدورت ها کاسته می شود و خب در رمضان هم مراسم و مهمانی های افطاری، زمینه ای برای دید و بازدید است و باعث تقویت صله رحم می شود. اما بهتر نیست صله رحم را در تمام ماه های سال انجام دهیم؟ دورهمی های بی تکلف و بی زرق و برق، باعث افزایش روابط اجتماعی در طول سال می شود.

ترک سیگار و...

رفتارهای خوب در ماه رمضان زیاد است، اما این را برای کسانی می نویسم که درگیر رفتار بد سیگار کشیدن هستند؛ بله، با خود شما هستم! شما که می توانی 17 ساعت کامل را بدون سیگار سپری کنی، 7 ساعت باقی مانده را نمی توانی؟ شما که توانستی یک ماه را بدون دود کردن سیگار پشت سر بگذاری، چرا نتوانی در بقیه ایام سال هم همین پرهیز را ادامه بدهی؟

ترک دروغ و غیبت

ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین رعایت حق الناس است. کسانی هستند که عزم خود را جزم می کنند در این ماه دروغ نگویند، تهمت نزنند، رشوه نگیرند و عده زیادی هم سال خمسی خود را ماه رمضان قرار می دهند تا دارایی شان را از حق بقیه پاک کنند. رفتارهای پسندیده ای که ای کاش در تمام طول سال، حفظ شود.

به مسواک زدن عادت کنیم

آدمی را می شناسم که در سال فقط یک ماه پیاپی مسواک می زند؛ درست حدس زدید او فقط در ماه رمضان مسواک می زند. جدا از این که دندان های آن شخص چه میزان خرابی و زردی دارد، توجه به عظمت و قدرت ماه رمضان امری اجتناب ناپذیر است. وقتی فردی که با مسواک بیگانه است، در رمضان، یک ماه پیاپی مسواک می زند؛ چگونه آن شخص نمی تواند ماه های دیگر سال را برای خود رمضان بداند و حتی یک شب را از دست ندهد؟

یک فرصت طلایی برای ایجاد عادات خوب در کودکان

ماه رمضان همان طور که برای همه بزرگ ترها، فرصت استثنایی و طلایی است که تمام جوانب زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد و زمینه هایی را برای تغییرات بزرگ در زندگی شان ایجاد می کند، همواره برای کوچک ترها هم حال و هوای ویژه ای دارد، چه روزه بگیرند چه نگیرند. این یک ماه طلایی، فرصت بسیار خوبی است که علاوه بر این که برای خودمان تصمیمات بزرگی می گیریم، زمینه را برای فرزندان و کوچک ترهای خانواده نیز ایجاد کنیم تا همراه با تغییرات ما آن ها هم سهمی از تصمیمات و فرصت های خوب داشته باشند.
ماه رمضان، باتوجه به ماهیت و حال و هوای ویژه اش دستکم چندین عادت خوب را می تواند در کوچک ترها هم ایجاد کند که این امر به توجه، همراهی وتشویق و حوصله بزرگ ترها نیاز دارد. چند نمونه را ما بیان می کنیم و قطعا این فهرست می تواند با همت پدران و مادران خیلی بیشتر از این ها ادامه پیدا کند:
کوچک ترهای شکیباتر: بارها از افراد مختلف می شنویم که جوان های امروزی کم صبر و حوصله اند که این امر مهم تا حدود زیادی به شیوه های تربیت آن ها در کودکی و سبک زندگی خانوادگی شان برمی گردد؛ بنابراین بسیار مناسب است که در این یک ماه، به بهانه تمرین در رعایت زمان غذا خوردن، به کوچک ترها یاد بدهیم که صبر و شکیبایی را تمرین کنند. این موضوع به معنای سختی دادن به آن ها و فشار آوردن برای تحمل شرایطی فراتر از توانایی جسمی آن ها نیست؛ ولی می تواند با توجهات ویژه والدین به تمرین خوبی در این زمینه منجر شود.
تمرین همراهی: واقعا چه زمانی می توان این قدر هماهنگ با یکدیگر عمل کرد و این کار را با اطمینان و در حد کمال برای کوچک ترها به عرصه ظهور رساند جز ماه مبارک رمضان؟! این که به بچه ها بگوییم همراه و همگام با دیگر اعضای خانواده غذا بخورند، به یکدیگر کمک کنند و همدیگر را خسته نکنند و... این شرایط به آن ها می آموزد که در زندگی فصل ها و مراحلی است که نیاز به همراهی های ویژه دارد و به طور کلی همراهی با دیگران را به خوبی یاد می گیرند.
بچه های حواس جمع: معمولا در ماه مبارک رمضان وقتی کوچک ترها می خواهند غذا بخورند، مادران تلاش می کنند که فضای غذاخوردن آن ها دور از چشم اعضای روزه دار خانواده باشد، قطعا این موضوع برای کودک ایجاد سوال می کند؛ شکل گیری سوال و پرسش در ذهن هر کودکی یکی از بهترین فرصت ها برای انتقال ارزش ها، شکل گیری نگرش و زمینه سازی برای فکر کردن اوست؛ می توان به این بهانه به کودک آموخت که هر کاری را نباید در حضور دیگران انجام داد حتی اگر کاری خوب و بدون اشکال باشد بلکه در انجام رفتارها و کارها همواره باید به شرایطی که در آن قرار دارند توجه کنند و حواسشان را به اطراف خود جمع کنند!
منبع : خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.