تبیان، دستیار زندگی

«شب نهج‌البلاغه» برگزار می‌شود

«شب نهج‌البلاغه» با سخنرانی محمدمهدی جعفری برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب نهج البلاغه

دومین شب از شب‌های ماه رمضان کتابخانه ملی ایران با همکاری مجله بخارا به کتاب شریف «نهج‌البلاغه» اختصاص یافته است.

مراسم «شب نهج‌البلاغه» با سخنرانی محمدمهدی جعفری، از نهج‌البلاغه‌شناسان بنام در ایران، ساعت شش بعدازظهر چهارشنبه نهم خرداد ۱۳۹۷ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی (تالار فرهنگ) برگزار می‌شود. 

استاد محمدمهدی جعفری از اوایل دهه ۴۰ پژوهش درباره «نهج‌البلاغه» را آغاز کرد، ولی پیش از آن در سال ۱۳۴۵ به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی ترجمه کتاب  «علی بن ابی طالب» نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود را آغاز کرد که درسال ۱۳۵۴ در هشت مجلد توسط شرکت انتشار به چاپ رسید.

از سال ۱۳۶۲ با بازگشایی دانشگاه‌ها، به تدریس نهج‌البلاغه، متون عربی، تاریخ اسلام و علوم قرآنی مشغول شد. وی در سال ۱۳۵۵ وارد دوره دکتری «فرهنگ عربی و علوم قرآنی» دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد، اما به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در نتیجه انقلاب فرهنگی، کار تحصیل وی به تعویق افتاد، تا این‌که در سال ۱۳۶۷ از پایان‌نامه خود با عنوان «تصحیح خطب نهج‌البلاغه» به راهنمایی سید محمدباقر حجتی دفاع کرد و به درجه دکتری نائل آمد. جعفری در همان سال به دانشگاه شیراز منتقل شد و در آن‌جا به تدریس متون عربی و نهج‌البلاغه پرداخت و برای این‌که نهج البلاغه به صورت یک درس مستقل دانشگاهی درآید کتاب «آموزش نهج البلاغه» را تألیف کرد. 

از سال ۱۳۸۳ که دوره کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه در دانشکده علوم حدیث شهرری تأسیس شد تاکنون، به همکاری در آن دانشکده و تدریس در آن رشته اشتغال دارد. وی در سال ۱۳۸۵ با رتبه استادی از دانشگاه شیراز بازنشسته شد، ولی همچنان در دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های دیگر به تدریس نهج‌البلاغه ادامه می‌دهد.

محل برگزاری «شب نهج‌البلاغه» بزرگراه شهید حقانی (از غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی ایران، مرکز همایش‌ها (تالار فرهنگ) است.

منبع : ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.