تبیان، دستیار زندگی

«رودی جولیانی»: شک نکنید ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است

درحالی‌که برخی از تحلیلگران سیاست خارجی در ایالات‌متحده معتقدند که درصورتی‌که ایران قادر و مایل به مذاکره با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد، احتمال یک توافق مجدد بسیار بالا است، رودی جولیانی در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست به‌صراحت عنوان کرده است که ترامپ با ایران مقابله می‌کند و به دنبال تغییر رژیم در ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«رودی جولیانی»: شک نکنید ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است

درحالی‌که برخی از تحلیلگران سیاست خارجی در ایالات‌متحده معتقدند که درصورتی‌که ایران قادر و مایل به مذاکره با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد، احتمال یک توافق مجدد بسیار بالا است، رودی جولیانی در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست به‌صراحت عنوان کرده است که ترامپ با ایران مقابله می‌کند و به دنبال تغییر رژیم در ایران است.

به گزارش «تابناک» رودی جولیانی را با توجه به اینکه یکی از مشاوران نزدیک دونالد ترامپ بوده و نقش بسیار اساسی در ترکیب اصلی دولت فعلی آمریکا داشته است، می‌توان به‌نوعی سخنگوی نیمه‌رسمی مواضع و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ دانست. از همین رو دیدگاه‌های وی در مورد سیاست‌های اتخاذی دولت آمریکا به‌نوعی از درجه و اهمیت بالایی برخوردار است.

وی چندی قبل در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست بیان کرده: رئیس‌جمهور به فکر تغییر نظام در ایران است. هیچ شکی وجود ندارد که در برهه‌ای خاص مجبور به انجام این تغییر در ایران هستیم. دوست دارید کدام سمت تاریخ بایستید؟

وی در ماه می نیز تنها چندی بعدازآن که به حلقه مشاوران داخلی ترامپ افزوده شد، در گفتگو با خبرنگاران بیان کرده بود: رئیس‌جمهور به‌اندازه همه ما به تغییر نظام در ایران متعهد است.

مصاحبه روزنامه واشنگتن‌پست با شهردار سابق نیویورک که یکی از چهره‌های شناخته‌شده ضد ایرانی در آمریکا است، به‌کل به موضوعی مجزا از درگیری‌های شخصی وی با پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اختصاص داشته است. به موضوعی به نام ایران. مصاحبه‌ای که طی آن رودی جولیانی برخلاف همه گفته‌های پیشین جان بولتون و پامپئو، به‌صراحت حجت را با همه تمام کرده و اعلام کرده است که هدف غایی تغییر نظام ایران است.

قبل از این پامپئو و جان بولتون هر دو به نحوی اعلام کرده بودند که هدف دولت آمریکا تغییر نظام در ایران نیست بلکه تغییر رفتار نظام ایران است. اما تحلیلگران خواسته‌های مطرح‌شده از ایران را برای نظام سیاسی ایران غیرقابل‌قبول و این درخواست‌ها را بیان دیگری از خواست تغییر نظام در ایران دانسته‌اند.

جولیانی بیان کرده است ساقط کردن رژیم فعلی در تهران تنها راه ایجاد صلح در خاورمیانه است و حتی از مذاکره و توافق میان اسرائیل و فلسطینیان هم اهمیت بیشتری برای صلح خاورمیانه دارد. وی این بیانات را در جمعی حاضر در مراسم انجمن آزاد دموکراسی و حقوق بشر ایران اظهار کرده است.

به شکلی جالب‌توجه تنها چندی بعدازاین سخنان رودی جولیانی بود که دونالد ترامپ اقدام به مخاطب قرار دادن ایران و توافق هسته‌ای کرد و گفت: این توافق توافقی وحشتناک و یک‌طرفه است که هیچ‌وقت و هرگز نباید بسته می‌شد. این توافق صلح و آرامش را به ارمغان می‌آورد و هرگز هم به ارمغان نخواهد آورد.

ایده تغییر نظام مذهبی در ایران درعین‌حال بحث و موضوعی جدی‌تر به نام موضوع تقابل نظامی با ایران را نیز به‌پیش کشیده است. تقابلی نظامی که می‌تواند تنها محدود به ایران هم باقی نمانده و پای دیگر کشورها ازجمله روسیه را نیز به میان بکشد.

مایک پامپئو چندی قبل در سخنرانی معروف خود در بنیاد هریتیج اشاره‌کرده بود که آمریکا با نفوذ رو به گسترش ایران از طریق «خرد کردن» رژیم با تحریم‌های اقتصادی و دیگر ترتیبات نظامی مقابله خواهد کرد.

سوزان مالونی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در موسسه بروکینگز در واکنش به این سخنان پامپئو در گفتگو با CNN عنوان کرده بود: این سخنان تلویحاً یک سیاست تغییر نظام است. هیچ تفسیر متفاوت دیگری از این سخنان نمی‌تواند کرد.

اما اکنون رودی جولیانی از این بیان تلویحی نیز فراتر رفته است و بیان کرده که هیچ شکی در این مورد نباید داشت که رئیس‌جمهور آمریکا در پی ساقط کردن نظام در ایران و برنامه تغییر رژیم ایران است. موضوعی که اکنون چندی است در محافل رسانه‌ای و خبری ایالات‌متحده نیز به‌وضوح قابل‌رؤیت بوده و بحث و گفتگوهای فراوانی پیرامون آن صورت می‌گیرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .