تبیان، دستیار زندگی

آمپول هایی که تزریق شان روزه را باطل می کند

طبق نظر مقام معظم رهبری، بنابر احتیاط واجب آمپول های مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود، روزه را باطل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امپول

سوال:

تزریق چه آمپول هایی روزه را باطل می کند؟

پاسخ:

امام: بنابر احتیاط واجب آمپولی که به جای غذا به کار می رود؛ ولی آمپولی که عضو را بی حس می نماید یا به جای دوا استعمال می شود، اشکال ندارد.
رهبری: بنابر احتیاط واجب آمپول های مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله  تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
آیات عظام: سیستانی، وحید، صافی، نوری، گلپایگانی، تبریزی و خویی: انواع آمپول روزه را باطل نمی کند ولی بنابر احتیاط مستحب از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری نماید.
آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب،‌ آمپولی که در رگ تزریق می شود؛ در غیر این صورت اشکال ندارد.
آیات عظام: زنجانی، بهجت و فاضل: آمپولی که به جای غذا به کار می رود؛ ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دوا استعمال می شود، اشکال ندارد.

منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1576؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 767؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، س 473؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن، س 27؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 1، س 210؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2869؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 681


منبع : رهروان ولایت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.