تبیان، دستیار زندگی

طوطی دریایی

دنیای جانوران سرشار از حیوانات جذاب و شگفت انگیز است. یکی از این جانوران زیبا طوطی دریایی است که معمولاً سیاه و سفید هستند و بعضی از رفتارهایشان مانند پنوئن است اما هیچ نسبتی با آن ها ندارند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طوطی دریایی

«ماهی ‌گیرک» نام نوعی پرنده از خانواده ماهی ‌گیرکیان (Alcidae) است. این نوع از پرندگان، پرندگان دریایی شیرجه زن هستند که بال های باریک و کوتاه و دم کوتاهی دارند و شکل های منقارهایشان متنوع است. رنگ آن ها معمولاً سفید و سیاه است و برخی رفتارهایشان مانند پنگوئن هاست در صورتی که هیچ نسبتی با پنگوئن ها ندارند. اندازه این پرندگان بین کوچک تا بزرگ متغیر است. یکی از انواع کوچک این پرندگان شیرجه زن، «طوطی دریایی» است. 
طوطی دریایی یکی از سه گونه ی کوچک ماهی گیرک است. این نوع از پرندگان دریایی در سواحل زندگی می کنند و غذای خود را بیشتر از طریق شیرجه زدن در آب بدست می آورند. آنها در شکاف بزرگ صخره ها و سنگ ها و یا در سوراخ ها در خاک لانه می سازند و زندگی می کنند.
تمام گونه های طوطی دریایی، پرهای زینتی سیاه و سفید و منقار قوی و بزرگ دارند. رنگ منقار این نوع پرنده در فصل تولید مثل روشن می شود. پس از فصل تولید مثل، قسمت های بیرونی رنگی منقار می ریزد و در نهایت یک منقار کوچک و کند باقی می ماند. 
آنها بال های کوتاهی دارند که برای تکنیک پرواز در زیر آب مناسب است. این پرندگان در هوا، تا سرعت 400 بار در دقیقه، بال های خود را سریع به هم می زنند و در سطح پایینی بر فراز اقیانوس پرواز می کنند. 
طوطی دریایی

طوطی دریایی سه گونه دارد: طوطی دریایی اطلس، طوطی‌ دریایی شاخ‌ دار و طوطی دریایی کاکل‌ دار.

طوطی دریایی اطلس در شمال اقیانوس اطلس یافت می‌شود، دو گونه دیگر این پرنده، طوطی دریایی شاخدار و طوطی دریایی کاکل‌دار، در شمال اقیانوس آرام یافت می شوند.

(مدتی است نام پرنده ای به نام «اسکُل» در بین مردم رواج پیدا کرده و گفته می شود این جاندار، پرنده ‌ای ست که وقتی برای زمستان غذا جمع آوری می‌ کند طولی نمی ‌کشد که محل نگه داری آن ها را فراموش می ‌کند و یا وقتی خانه می سازد به محض خروج از خانه اش آن را گم می کند. نکته قابل توجه اینکه، مشخصات این پرنده با تصویر طوطی دریایی منتشر شده است در صورتی که طوطی دریایی غذای خود را با شیرجه زدن شکار می کند پس بنابراین احتیاجی به پنهان کردن و جمع آوری غذا نیست. حتی مشخص نیست که پرنده ای به نام اسکل واقعاً وجود داشته باشد، بنابراین از این پس هر گاه تصویر اشتباه و یا معرفی از اسکل دیدید به راحتی باور نکنید. ممکن است این پرنده کاملاً تخیلی باشد.) 

دنیای زیبای طوطی
طوطی

کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.