تبیان، دستیار زندگی

مزایا و معایب طب جایگزین

6 نکته که لازم است از طب مکمل بدانید

منظور از طب جایگزین، کلیه روش‌های درمانی است که در حیطه پزشکی رسمی یا مدرن قرار نمی‌گیرد. این طب مکمل می‌تواند شامل طب سوزنی، کایروپراکتیک، مدیتیشن و یا آروماتراپی باشد و گاهی مردم سود و فایده زیادی از این روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر کسب کرده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طب جایگزین
تعداد نسبتاً زیادی از مردم سراسر جهان، از برخی از انواع طب جایگزین یا مکمل استفاده می‌کنند. منظور از طب جایگزین، کلیه روش‌های درمانی است که در حیطه پزشکی رسمی یا مدرن قرار نمی‌گیرد. این طب مکمل می‌تواند شامل طب سوزنی، کایروپراکتیک، مدیتیشن و یا آروماتراپی باشد و گاهی مردم سود و فایده زیادی از این روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر کسب کرده‌اند. به این علت که بحث و جنجال بر سر طب جایگزین و نقش آن، در بین متخصصان حوزه سلامت ادامه دارد، مهم است که اگر می‌خواهید از این روش جایگزین استفاده کنید درباره مزایا و معایب آن بیشتر بدانید.:

1. هیچ‌کدام از این روش‌های درمانی، یکسان عمل نمی‌کنند

همان‌طور که هیچ قرص سحرآمیزی وجود ندارد که برای تمام افراد شفابخش باشد، هیچ درمانی نیز وجود ندارد که همه مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. با توجه به طبیعت انرژی بدن ما، ژنتیکمان، باورها و شیوه زندگی‌مان، روش‌های درمانی هستند که بیشتر مؤثر خواهند بود. همچنین با توجه به این ویژگی‌ها، درمان‌های جایگزینی وجود دارند که برایمان مناسب‌تر خواهند بود. برخی از درمان‌ها، صرفاً به‌عنوان روشی از قبل تعیین شده برای رفع یک بیماری نیستند. در عوض، آن‌ها به وسیله برقراری تعادل بین ذهن، روح و بدن، از مکانیسم سلامت طبیعی ما حمایت می‌کنند. این را بدانید که انتظار شما از نتیجه، و یا شک و تردیدتان می‌تواند نقش مهمی در نتیجه نهایی روش درمانی مکمل، ایفا کند. از خودتان بپرسید، " من انتظار کسب چه نتیجه‌ای از این روش درمانی دارم؟" و سپس برای تعیین اینکه آیا درمان پیشنهاد شده برای شما و نیازهای شما مناسب است یا خیر، تحقیق کنید.

2. طب جایگزین، نیازمند زمان و تعهد است

ما عادت کرده‌ایم که از طب مدرن نتیجه‌ای سریع کسب کنیم. در بیشتر موارد، طب جایگزین نیازمند زمان و تعهد است. درمان کامل یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به تلاش آگاهانه نیاز دارد. همه‌ی مشتریان این روش‌های درمانی، بارها این سؤال را می‌پرسند که چه مدت زمان نیاز است تا به بهبودی کامل یا نتیجه مورد نظرشان برسند. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که مردم با آن‌ها دست به گریبان‌اند، برای درمان، نیاز به چند سال زمان دارد. مشاهده نتیجه، تنها پس از چند جلسه درمانی، هرچند که امکان‌پذیر است اما زیاد محتمل نیست. تعهد بیشتر شما به حمایت از تغییر شیوه زندگی، نتایج بهتر و پایدارتری را به دنبال خواهد داشت. نیاز نیست به این مسئله به‌عنوان یک نقطه‌ضعف نگاه شود، بلکه باید به آن به‌عنوان منبع توانمندسازی نگریست. چه چیزی مهم‌تر از مراقبت از خودتان و تکامل به‌عنوان یک فرد ارزشمند است؟ این‌ها همه منجر به یک زندگی کامل، سالم و هدفمند خواهد شد.

3. طب‌های مکمل، فلسفه شفابخشی متفاوتی دارند

بسیاری از مردم بر این باورند که طب مدرن، یک علم دقیق است، اما در بسیاری موارد، هنر است. آزمون و خطای زیادی در یافتن درمان مناسب و در برخی موارد حتی تشخیص درست وجود انجام می‌گیرد.

همان‌طور که هیچ قرص سحرآمیزی وجود ندارد که برای تمام افراد شفابخش باشد، هیچ درمانی نیز وجود ندارد که همه مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. با توجه به طبیعت انرژی بدن ما، ژنتیکمان، باورها و شیوه زندگی‌مان، روش‌های درمانی هستند که بیشتر مؤثر خواهند بود

بسیاری از روش‌های درمانی جایگزین یک فلسفه شفابخش متفاوت دارند؛ بدین معنی که چرا مردم بیمار می‌شوند و چگونه بهبود آن‌ها می‌تواند از درک منحصربه‌فرد از شفا به دست آید. در بسیاری از موارد، این یک پاتوفیزیولوژی متفاوت است که مربوط به علت و پیشرفت بیماری است. این می‌تواند شما را نیازمند به چالش کشیدن خود با یک روش جدید کند.
این می‌تواند یک نکته خوب باشد. به‌عنوان مثال، در هومئوپاتی، که زمانی بخش مهمی از طب سنتی بود، طبق فرضیه "همسان درمانی" عمل می‌شود که در تضاد کامل با تئوری "جرم" است، جایی که هدف، شناسایی پاتوژن ها و حذف تهدیدها است. زیرا طب جایگزین، شاید اساس متفاوتی برای درمان دارد و حتی می‌تواند از زبانی متفاوت استفاده کند. وقتی با یک متخصص طب چینی، به منظور درمان سندروم روده تحریک پذیر، ملاقات می‌کنید، آگاه باشید که در مدل آن‌ها عبارتی به شکل IBS (مخفف سندروم روده تحریک پذیر در پزشکی مدرن) وجود ندارد. در عوض این درمانگر ممکن است از "چی" (qi) حرف بزند. این ایده خوبی است که در مورد دیگر تعابیر و تفاسیر درمانی مطالعه کرده و زیاد سعی نکنید که به دنبال تفاسیر موازی بین آنچه طبیبتان می‌گوید و آنچه پزشکی مدرن بیان می‌کند بگردید.

4. ابزارهای مختلف در کیسه ابزار

در مواجهه با بیماران سرطانی، بسیاری از این بیماران صراحتاً بیان می‌کنند که درمانگر طب مکملشان، در مورد تغذیه و تکنیک‌های ذهن یا بدن صحبت نمی‌کند. اما این چیزی نیست که آن‌ها راجع به آن آموزش دیده باشند. آن‌ها فقط ابزارهای مختلف را در کیسه ابزار خود دارند و نمی‌توانند در همه چیز متخصص باشند. به همین دلیل است که داشتن یک شبکه درمانی گسترده بسیار حائز اهمیت است. در طب جایگزین، هر طبیبی مجموعه‌ای از ابزارها را در اختیار دارد که بر اساس فلسفه درمانی‌شان از آن استفاده می‌کنند. اول بدانید برای درمان مشکلتان باید به دنبال چه طبی باشید. برای مثال برای مشکلات مربوط به تغذیه باید به یک متخصص تغذیه جامع مراجعه کنید نه یک متخصص ماساژ درمانی.

5. تحقیقاتی در این باره وجود دارد اما شما نیز باید پرس و جو کنید

اغلب ما می‌شنویم که نمی‌توان به طب جایگزین اعتماد کرد چون تحقیق در مورد آن صورت نگرفته است. در حالی که درست است که تحقیقات کمی در این باره وجود دارد، اما در این حوزه بررسی‌هایی در حال انجام است. این که چرا تحقیقات گسترده‌ای صورت نگرفته می‌تواند به دلیل عدم وجود بودجه کافی در زمینه طب جایگزین باشد. طب سنتی، محققان زیادی را پرورش داده است. بعضی از این محققان و پزشکان تمام زندگی خود را صرف این امر کرده‌اند. همچنین در برخی حوزه‌ها بررسی‌های کمتری انجام گرفته است، بنابراین اگر علاقه‌مند هستید، خوب است که شما نیز در این حوزه تحقیق و بررسی کنید.


6. سؤالاتی که باید از طبیب مورد نظر بپرسید

در هر حرفه‌ای، شاغلان خوب و بد وجود دارند. گاهی اوقات این موضوع بیشتر ناشی از تضاد است تا بی‌کفایتی. صرف‌نظر از جایی که برای درمان به آن مراجعه می‌کنید، اغلب درمان‌های مکمل هزینه نسبتاً زیادی برایتان به همراه دارند، پس پیشنهاد خوبی است که از قبل کمی تحقیق کنید.
طبیبی که می‌خواهید با او درمانتان را آغاز کنید شناسایی کرده، به محل کار او بروید و ببینید آیا می‌توانید قبل از اینکه به‌عنوان یک بیمار به او مراجعه کنید، با او ملاقات کوتاهی داشته باشید؟ این مهم است که بتوانید به او اعتماد کرده و در آن فضا احساس راحتی داشته باشید.
لیستی از سؤالاتی که باید در این ملاقات از او بپرسید تهیه کنید:
· شما چه نوع روش درمانی را اعمال می‌کنید؟
· مهارت و تعلیمات شما در چه حوزه ایست؟
· چه مدت سابقه این کار را دارید؟
· آیا قبلاً با بیماران یا مشتریانی با شرایطی مشابه من روبه‌رو بوده‌اید؟
· هزینه درمان چقدر خواهد بود؟
· آیا برای کارتان تضمینی می‌دهید؟
· آیا با دکتر من همکاری می‌کنید؟
در بیشتر موارد، استفاده ترکیبی از درمان مکمل یا جایگزین و طب سنتی بهترین راه است. همیشه اطمینان حاصل کنید که اجازه داده‌اید که پزشک شما بداند چه کاری انجام می‌دهید. ممکن است پزشکان مدرن این روش را نپسندند، اما ممکن است برخی نکات منفی جدی وجود داشته باشد، بنابراین همیشه با او شفاف باشید و فراموش نکنید که در خلوتتان از خود بپرسید که واقعاً به چه چیزی نیاز دارید و جوانب احتیاط را سنجیده و تحقیق را فراموش نکنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.