تبیان، دستیار زندگی

صفحات خورشیدی

در حال حاضر روشنایی خورشیدی بالاترین میزان کاربرد سیستم‌های فتوولتائیک را در سراسر جهان دارد و سالانه دهها هزار نمونه از این سیستم در سراسر جهان نصب و راه اندازی می‌ گردد، مانند برق جاده‌ ها و تونل ها بخصوص در مناطقی که به شبکه برق دسترسی ندارند، تأمین برق پاسگاه های مرزی که دور از شبکه برق هستند، تأمین برق مناطقی شکاربانی و مناطق حفاظت شده نظیر جزیره‌ های دور افتاده که جنبه نظامی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
صفحات خورشیدی

سیستم تغذیه کننده یک واحد مسکونی
انرژی مورد نیاز کلیه لوازم برقی منازل (شهری و روستایی) و مراکز تجاری را می‌ توان با استفاده از پنل های فتوولتائیک و سیستم های ذخیره کننده و کنترل نسبتاً ساده، تأمین نمود.

سیستم پمپاژ خورشیدی
سیستم پمپ های فتوولتائیک قابلیت استحصال آب از چاه ها، قنوات، چشمه‌ ها، رودخانه‌ ها و ….. را جهت مصارف متنوعی دارا می‌باشد.

سیستم تغذیه کننده ایستگاه های مخابراتی و زلزله نگاری
اغلب ایستگاه های مخابراتی و یا زلزله نگاری در مکانهای فاقد شبکه سراسری و صعب العبور و یا در محلی که احداث پست فشار قوی به فشار ضعیف و تأمین توان الکتریکی ایستگاه مذکور صرفه اقتصادی و حفاظت الکتریکی ندارد نصب شده‌ اند. ماشین حساب، ساعت، رادیو، ضبط صوت و وسایل بازی کودکانه یا هر نوع وسیله‌ای که تاکنون با باطری خشک کار می‌کرده‌است یکی دیگر از کاربردهای این سیستم می‌باشد. مثلاً ژاپن در سال ۱۹۸۳ حدود ۳۰ میلیون ماشین حساب خورشیدی تولید کرده‌است که سلول های خورشیدی بکار گرفته در آن ها مساحتی حدود ۲۰ هزار متر مربع و توان الکتریکی معادل ۵۰۰ کیلووات داشته‌اند.
 
نیروگاه های فتوولتائیک
همزمان با استفاده از سیستم‌ های فتوولتائیک در بخش انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان ها اطلاعات و تجربیات کافی جهت احداث واحدهای بزرگ‌ تر حاصل گردید و همه اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نیروگاه فتوولتائیک در واحدهای کوچک و بزرگ و به صورت اتصال به شبکه و یا مستقل از شبکه نصب و راه اندازی شده‌ است ولی این تأسیسات دارای هزینه ساخت، راه اندازی و نگهداری بالایی می‌ باشند که فعلاً مقرون به صرفه و اقتصادی نیست.

یخچال های خورشیدی
از یخچال های خورشیدی جهت سرویس دهی و ارائه خدمات بهداشتی و تغذیه‌ ای در مناطق دور افتاده و صعب العبور استفاده می‌گردد. عملکرد مناسب یخچال های خورشیدی تا حدی بوده‌است که در طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰۰ یخچال خورشیدی برای کاربردهای بهداشتی و درمانی در سراسر آفریقا راه اندازی شده‌است.

سیستم تغذیه کننده پرتابل یا قابل حمل
قابلیت حمل و نقل و سهولت در نصب و راه اندازی از جمله مزایای این سیستم‌ ها می‌باشد بازده توان این سیستم‌ ها از ۱۰۰ وات الی یک کیلو وات تعریف شده‌ است. از جمله کاربردهای آن می‌ توان به تأمین برق اضطراری در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه، سیستم تغذیه کننده یک چادر عشایری و کمپ‌ های جنگلی اشاره نمود.

 
مطالب مرتبط:
ساخت صفحات خورشیدی شناور در آب
رشد بهتر گیاهان گلخانه‌ ای با صفحات خورشیدی


منبع: http://www.roboeq.ir