تبیان، دستیار زندگی

رمضان؛ فصل خودسازی یا گشت زنی‌های مجازی؟!

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای عبادت و خودسازی است و نباید به گشت و گذارهای مجازی بگذرد، گفت: روزه واقعی آن است که علاوه بر دهان، چشم و زبان و حتی کیبورد گوشی های ما روزه باشد تا دروغ و تهمت را نشر ندهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فضای مجازی

حجت الاسلام محمد فروهر، استاد حوزه و پژوهشگر فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه روزه داران واقعی کسانی هستند که فارغ از خوردن و آشامیدن، قلب و چشم شان هم روزه باشد، اظهار کرد: با این وصف می توانیم بگوییم که روزه دار واقعی در هر شرایطی به دنبال آن است که خود را نزدیک به حضرت حق کند حتی در فضای مجازی.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که افراد حتی در فضای مجازی نیز روزه داری را تمرین کنند، مثلا راوی اخبار دروغ نباشند و از پخش شایعات اجتناب ورزند؛ اصلا اگر می توانند در این فضا فعالیت نکنند چراکه ایام ماه مبارک رمضان ساعات متمادی روزه هستیم و این زمان ها می تواند بهترین فرصت برای عبادت باشد نه وقت گذرانی در انواع و اقسام شبکه های اجتماعیِ مجازی، در واقع فرصتی یک ماهه به ما داده شده است تا از هر زمان دیگر به خدا نزدیک تر شویم.

فروهر با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت فوق العاده استثنایی برای استغفار و بازگشت به حقیقت خویشتن است، تصریح کرد: در این ماه انسان ها مهمان خدا هستند، پیامبر اکرم(ص) قبل از فرا رسیدن ضیافت الله، در ماه شعبان وعده آمدن رمضان را در خطبه معروف شعبانیه به اصحاب داده و فرمودند: «أیُّهَا النّاسُ! إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ».

این محقق با بیان اینکه رمضان ماه بهار قرآن است، تاکید کرد: حتی نفس کشیدن و خوابیدن مومنین در این ایام عبادت است، خداوند از سر فضل و رحمت اش فرصت یک ماهه ای را در اختیار بندگان قرار داده است، در واقع در طول یک سال که انسان شاید از هر جهت به لحاظ معنوی آسیب ببیند، رمضان فرصتی برای جبران آن عقب ماندگی ها است.

وی با اشاره به محتوای دعای روز اول ماه رمضان گفت: در بخشی از این دعا از خداوند می خواهیم که خدایا روزه ما را جزو روزه روزه داران واقعی قرار ده! این فراز از دعا اهمیت بسزایی دارد، در واقع اشاره می کند که هر کسی روزه دار محسوب نمی شود حتی اگر در ظاهر روزه باشد، چون فقط نخوردن و نیاشامیدن ملاک نیست.

فروهر ادامه داد: البته کسی که از خوردن و نیاشامیدن امساک می کند، روزه است اما در جرگه روزه داران واقعی قرار نمی گیرد. بلکه کسی روزه دار واقعی است که علاوه بر دهان، چشم و گوش و زبان اش هم روزه باشد، در مجلس غیبت ننشیند، دیگران را در بدگویی از برادر مومن همراهی نکند و ... .

این پژوهشگر فضای مجازی ابراز کرد: امروز کاربران بسیاری در فضای مجازی فعالیت می کنند که هر یک عقیده خاص خود را دارند، اما حداقل در ماه مبارک رمضان هر شخص باید در حد خود حرمت این ماه را نگاه دارد، تا جایی که کیبورد تلفن همراه ما هم روزه باشد، تا مبادا با شایعه سازی آبروی مومن را ببریم!.

فروهر تاکید کرد: بعضاً دیده می شود که برخی افراد در ایام ماه مبارک رمضان به جای آنکه در رویه خود تغییر ایجاد کنند تا پاسی از شب وب گردی می کنند، این یک خسران است. اگرچه گاهی افراد در فضای مجازی علم خود را افزایش می دهند، اما عموماً حضور در این فضا برای وقت گذرانی است. باید حد هر چیز را نگاه داشت. ممکن است فردی بگوید من یک فرد ارزشی هستم و باید کانال خود را به روز کنم و پست بگذارم، نمی شود که به خاطر یک کانال از فیض بزرگ ماه مبارک رمضان جا ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمی شود فرد ساعات متمادی در فضای مجازی فعالیت کند با این فکر که دیگران را راهنمایی کند، اما خود از فیض ماه مبارک جا بماند و البته اول خودش نیازمند راهنمایی است چراکه همّ و غم خود را برای ارائه انواع و اقسام پست ها در شبکه های اجتماعی گذاشته و هم وقت خود را تلف می کند و هم وقت دیگران را، یعنی زمانی که می توانست در ایام ماه مبارک رمضان درصدد خودسازی و عبادت باشد به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی به هدر داد؛ در این میان صرف وقت و توان برای جذب مخاطب (فالور) بیشتر هم تاثیرات سوء بر بهره مندی از ضیافت الله دارد.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.