تبیان، دستیار زندگی

فلوربال، ورزش رایج بین جوانان

فلوربال از آمریکا آغاز به کار کرد اما امروزه در بین جوانان و نوجوانان اروپایی رایج شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فلوبال
ورزش فلوربال در کشورهای مختلف به نام‌های متعددی ترجمه شده است، اما کلمه فلور به معنای کف یا زمین صاف و بال نیز به معنای توپ است و فلوربال به معنای بازی با توپ روی زمین ترجمه شده است.

این رشته ورزشی که امروز یکی از ورزش‌های رایج نوجوانان و جوانان کشورهایی توسعه یافته است از سال 1958 میلادی از آمریکا آغاز به کار کرد و به سرعت در کانادا توسعه یافت.

نخستین مسابقات این رشته در شهر میشگان در سال 1960 برگزار شد و پس از مدت‌ کوتاهی جوانان سوئدی استقبال چشم‌گیری از این رشته ورزشی کردند و به شکلی که مسئولان ورزش سوئد را مجاب کرد تا نخستین فدراسیون ورزشی فلوربال را در سال 1981 در کشورش تأسیس کنند.

فلوربال در ایران

هر تیم باید یک بازیکن را به عنوان کاپیتان معرفی کنند و نام آن را توسط منشی در برگه مربوط ثبت شود.

تنها کاپیتان تیم می‌تواند با داور بازی صحبت کند زمانی که کاپیتان در حین بازی جریمه شود، نمی‌تواند با داور بازی صحبت کند.
این رشته ورزشی برای اولین بار توسط رمضانعلی دولو در ایران راه‌اندازی شد، انجمن فلوربال ایران به شکل رسمی در اوایل سال 1389 با تأیید مسئولان سازمان تربیت بدنی تشکیل و شروع به کار کرد به طوری که هم‌اکنون زیرنظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کنند.

در تاریخ 14 آوریل 2009 انجمن فلوربال ایران از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون بین‌المللی فلوربال جهت عضویت معرفی شد.
در 10 دسامبر 2009 انجمن فلوربال ایران به عضویت فدراسیون بین‌المللی پیوست.
انجمن فلوربال ایران پنجاهمین عضو فدراسیون جهانی است.
در تاریخ 20 اردیبهشت 1389 انجمن فلوربال از سوی سازمان تربیت بدنی به رسمیت شناخته شد.
در تاریخ 19 اردیبهشت 1389 انجمن فلوربال ایران به عضویت فدراسیون جهانی درآمد.

قوانین مسابقات ورزش فلوربال

زمین بازی به شکل مستطیل و در ابعاد 24×20 است قد دور تا دور آن با تخته پوشیده می‌شود همه علائم باید با خطوطی به عرض 5 سانتی‌متر و به رنگ روشن و واضح باشد.

نقطه شروع بازی باید روی خط وسط و روی فضای فرضی خطوط گل که حدود 5/1 متر از طول زمین و به صورت مشخص می‌شود وقت عادی بازی برای تمامی تیم‌ها سه ست 20 دقیقه‌ای که مابین هر ست 10 دقیه استراحت به تیم‌ها داده می‌شود.

در رشته فلوربال یک تیم شامل 20 بازیکن است و بیش از 6 بازیکن نمی‌توانند همزمان در داخل زمین باشند مابقی بازیکنان ذخیره هستند در طول بازی مربی تیم باید یک بازیکن داخل زمین خود را به عنوان دروازه‌بان معین کنند یک تیم برای شروع بازی باید حداقل 5 بازیکن اصلی و یک دروازه‌بان داشته باشد، چنانچه در طول مسابقات تعداد بازیکنان یک تیم در زمین از 4 تیم کمتر شود باید بازی را متوقف کرد و امتیاز پایانی با نتیجه 0-5 برای تیم مقابل اعلام می‌شود.


مقررات مخصوص کاپیتان‌های تیم

هر تیم باید یک بازیکن را به عنوان کاپیتان معرفی کنند و نام آن را توسط منشی در برگه مربوط ثبت شود.
تنها کاپیتان تیم می‌تواند با داور بازی صحبت کند زمانی که کاپیتان در حین بازی جریمه شود، نمی‌تواند با داور بازی صحبت کند.

تجهیزات مخصوص دروازه‌بان

دروازه‌بان نباید از چوب برای گرفتن توپ استفاده کند.

دروازه‌بان باید از یک ماسک صورت که علامت خورده استفاده کند آن هم فقط در هنگام بودن در زمین بازی. دروازه‌بان مجاز است در طول بازی از کلاه و دست‌کش کوچک جهت حفاظت از دروازه استفاده نماید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان