تبیان، دستیار زندگی

زنده یاب الکترونیکی

محققان دانشگاهی در سوئیس، کوچک ترین و ارزان ترین تجهیزاتی که قادر است بوی انسان را تشخیص دهد، معرفی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 زنده یاب الکترونیکی

این زنده یاب الکترونیکی می تواند نجات بخش افراد گرفتار در زلزله و بهمن باشد. سگ های زنده یاب آموزش دیده هنوز بهترین ناجیان در صحنه‌ حوادث هستند. بینی حساس آن ها کمک می کند تا افرادی که در حوادث زخمی شده اند ردیابی کنند. سگه ای زنده یاب هم مثل همه موجودات زنده نیاز به استراحت دارند و اغلب پس از حادثه بلافاصله در دسترس نیستند و باید از مناطق اطراف به محل حادثه اعزام شوند.
قطعه جدید محققان Eidgenössische Technische Hochschule-ETH- همیشه آماده استفاده است. دانشمندان قبلا سنسورهای بسیار حساس و کوچک گاز استون، آمونیاک و ایزوپرن ، همه فعالیت های متابولیک ما که در غلظت های پایین از طریق تنفس یا پوست انتشار می یابد، توسعه داده اند. حالا این محققان سنسورهای قبلی را در یک قطعه با دو سنسور دی اکسید کربن و رطوبت ترکیب کردند.

آزمایشات مقدماتی زنده یاب الکترونیکی
این ترکیب سنسورها می تواند در جستجوی افراد واقعا مفید باشد. محققان تحقیقات خود را در یک موسسه تحقیقاتی در اتاقکی شبیه سازی کردند. ترکیبی از سنسورها برای ترکیبات شیمیایی مختلف مهم است. زیرا مواد می توانند از منابع غیر انسانی منتشر شده باشند. به طور مثال منشا co2می تواند آتش یا انسان باشد. مطالعات صورت گرفته ترکیبی از سنسورها با شاخص های قابل اطمینان از حضور انسان در مکان حادثه را ارائه کرده است.
محققان هم چنین نشان دادند ترکیبات متصاعد شده از طریق تنفس با پوست متفاوت است. استون و ایزوپرن مواد معمولی هستند که بیشتر در بازدم هستند. آمونیاک معمولا از طریق پوست منتشر می شود. در قسمت اول آزمایش، هوای تنفسی مستقیما از اتاقک خارج می شد. در قسمت دوم آزمایش، هوای تنفسی و مواد متصاعد شده از پوست به صورت مجزا بررسی شد.

تکمیل زنده یاب الکترونیکی
محققان ETH قصد دارند پس از آزمایشات سنسورهای گاز برای تشخیص افراد، آن را در شرایط واقعی بعد از زلزله و بهمن آزمایش کنند. دستگاه های الکترونیکی که در هنگام جستجو از میکروفن و دوربین استفاده می کنند به افرادی می توانند کمک می کنند که قادر به حرف زدن هستند ( تولید صدا) باشند یا که در بین ویرانه ها قابل رویت باشند. ایده ETH دایره کمک رسانی را وسیع تر می کند.
با تکمیل سنسورها و نصب زنده یاب الکترونیکی بر روی هواپیماهای بدون سر نشین و ربات ها امکان یافتن افراد محبوس در مناطق مختلف بیشتر می شود. از کاربردهای دیگر این تشخیص دهندگان انسان، کشف قاچاق انسان است.


مطالب مرتبط:
طراحی مدار های الکترونیکی
وسایل الکترونیکی دیجیتال


منبع: http://www.roboeq.ir