تبیان، دستیار زندگی

۷ نکته طلایی برای تحول بیزینس در شبکه های اجتماعی

امروزه و با گسترش مخاطبان شبکه های مجازی، اکثر کسب و کارها به استفاده از این شبکه ها برای تبلیغ و گسترش شبکه مخاطبان خود علاقه نشان داده اند. فرصت تبلیغ با تعداد بالای مخاطب و با هزینه به نسبت پایین و امکان گسترش نمایی مخاطبان باعث شده اکثر کسب و کارهای کوچک برای رونق کار خود از این شبکه ها استفاده کنند. اما چگونه می توان از این ابزارها بیشترین استفاده را برد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
۷ نکته طلایی برای تحول بیزینس در شبکه های اجتماعی

برای بهره وری حداکثری در استفاده از شبکه های مجازی، این هفت نکته را همیشه مد نظر قرار دهید:
1- خیلی زود کانال اطلاع رسانی تان را بسازید
برخی کسب و کارها فکر می کنند وقتی هنوز محصول خود را برای فروش آماده نکرده اند نباید در عرصه رسانه مجازی حضور پیدا کنند و به اشتباه حضور خود در فضای مجازی را به بعد از عرضه محصول موکول می کنند. “امی ورنون”، مشاور بازاریابی اجتماعی و بنیان گذار یک کمپانی فعال در این حوزه می گوید: “پیش از حضور خود در بازار وارد فضای مجازی شوید”. وی می افزاید: “قبل از عرضه محصول خود، اطلاعاتی در مورد صنعت و تجارت خود عرضه کنید” ، یک منبع مفید اطلاعات باشید، با دیگر فعالان در حوزه خود ارتباط داشته باشید و با آن ها تعامل کنید” اگر قبل از عرضه محصول بتوانید در فضای مجازی مخاطب خود را به دست آورید، دوره اولیه فروش محصول بسیار خوبی خواهید داشت.

شاید این کار در ابتد هزینه بر به نظر برسد اما فراموش نکنید که جذب مخاطب ازرشمندترین نتیجه این کار است و به زودی هزینه های شما را جبران خواهد کرد.

۲-با افراد تاثیرگذار در حوزه خود همکاری کنید
برای جذب بهتر مخاطب با نویسندگان و فعالان حوزه خود همکاری کنید. نویسندگان و منتقدانی که از شهرت و اعتبار فراوانی برخوردارند می توانند باعث افزایش شهرت شما شوند و مخاطبان علاقه مند را به حوزه شما جذب کنند. به طور مثال یک استارتاپ فعال در حوزه ورزش فوتبال می تواند از نام و محبوبیت نویسندگان و تحلیل گران به نام در این حوزه استفاده کند، یا به طور مثال سرآشپزهای معتبر و منتقدان حوزه گردشگری برای یک رستوران جدید می توانند راهگشا باشند. به طور مثال شرکت آرایشی Birchbox با “امی شومان” که یک نویسنده سبک و زندگی و وبلاگ نویس مشهور بود همکاری کرد، قرار دادن ۵ پست اینستاگرام به صورت مشترک توسط این دو باعث شد بیش از ۵۵۰ هزار نفر این پست ها را ببینند و تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام Birchbox به بیش از ۴۶۰ هزار نفر برسد.

۳- مخاطب هدف تان را پیدا کنید
پیشتر در مقاله ای راجع به اهمیت شناخت مخاطب هدف و بخش بندی بازار صحبت کردیم، حال باید از خود بپرسید که مخاطب هدف شرکت شما در کدام شبکه اجتماعی فعال است، سن و میزان تحصیلات و شغل تاثیر زیادی در استفاده افراد از شبکه های اجتماعی دارد. “ورنون” تاکید می کند که بعد از انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای خودتان، بگردید و پیدا کنید که در مورد موضوع کاری شما چه کسانی  صحبت می کنند، چگونه مخاطب را جذب کرده اند، و در چه زمینه ای صحبت می کنند. شما می توانید مخاطب مورد نظر خود را در بخش های مرتبط با موضوع خود در شبکه های اجتماعی پیدا کنید.


۴-مستقیما نگویید : محصول من را بخر!!

مردم اگر ببینند شما دائم درمورد خودتان حرف می زنید دیگر چندان رغبتی به دیدن صفحه شما نخواهند داشت

شما باید با حضور در شبکه های اجتماعی در رده اول آگاهی و اطلاع مخاطب را راجع به خدمت و محصول خود ارتقا دهید و کاری کنید که هر کسی (چه قصد خرید از شما را داشته باشد چه قصد خرید نداشته باشد) برای یافتن محتوا در مورد زمینه کاری شما، به شما رجوع کند. این اصل برای هر تجارتی صادق است، به طور مثال اگر در فروش لوازم الکترونیکی کار می کنید محصول خود را به مشتری معرفی کنید، نقد و بررسی تخصصی و ویدئویی تهیه کنید و در یک کلام کاری کنید که اگر کسی قصد آشنایی با محصول الکترونیکی را دارد به شما رجوع کند. اگر در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی کار می کنید از جدیدترین متدهای زیبایی و مواد آرایشی روز دنیا با مخاطب سخن بگویید، مواد و محصولات آرایشی روز دنیا را به او معرفی کنید بی آنکه نامی از خود ببرید. اگر مواد غذایی ارگانیک و داروی طبیعی می فروشید، از خواص داروها سخن بگویید و همین طور برای هر کاری که انجام می دهید مخاطب را بدون قصد خرید به صفحه خود بکشانید.

حال که مخاطب با صفحه شما آشنا شده است می توانید به صورت غیر مستقیم محصول خود را به او معرفی کنید. به گفته ورنون باید توجه داشته باشید که طبق قانون ۹۰/۱۰ باید ۹۰ درصد مطالب شما در مورد محصول و مطالب نقلی از دیگران باشد و تنها ۱۰ درصد پست ها را به ارتقای جایگاه و فروش محصول خود اختصاص دهید، مخاطب را با سیل آگهی ها و تبلیغات خسته نکنید و به این جمله از “ورنون” توجه کنید: “مردم اگر ببینند شما دائم در مورد خودتان حرف می زنید دیگر چندان رغبتی به دیدن صفحه شما نخواهند داشت.”.
۷ نکته طلایی برای تحول بیزینس در شبکه های اجتماعی

۵- از هزینه کردن نترسید
ورنون می گوید: “یکی از بزرگ ترین تصورات غلط در مورد استفاده از شبکه های مجازی برای بازاریابی این است که این کار سریع و کاملا رایگان است” این که استفاده از شبکه های مجازی رایگان است دلیلی بر بی هزینه بودن تبلیغات در این عرصه نیست. انجام تبلیغات، جذب مخاطب و تهیه محتوای دست اول و ارزشمند می تواند هزینه بر باشد اما توجه کنید که این هزینه یک سرمایه گذاری ارزشمند برای جذب مخاطب است و اصلا نباید نگران این هزینه باشید.

۶- مخاطب خود را به تعامل دعوت کنید
یکی از راه های موفقیت در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها ایجاد یک کمپین و تعامل دوطرفه با مشتریان و مخاطبان است. به طور مثال استار باکس با گذاشتن عکس هایی از درون کافه های خود از مخاطبان می پرسد که این کافه کدام کافه است و آدرس آن کجاست؛ این کمپین ظاهرا ساده و پیش پا افتاده، هم به مشتریان نشان داد که کافه های استارباکس طراحی شیک و منحصر به فرد دارند و هم به معرفی کافه ها کمک کرد. شما نیز اگر بتوانید مخاطب خود را به تعامل وادار کنید یک گام بلند برداشته اید. از مثال استار باکس درس بگیرید و با خلاقیت یک کمپین ساده طراحی کنید تا مخاطب تان در شبکه اجتماعی در آن مشارکت کند. مخاطبان فضای مجازی دوست دارند خود نیز در تولید محتوا شرکت کنند، پس به این میل آن ها پاسخ دهید.

۷- مخاطب را در هدف شرکت خود شریک کنید
هر شرکتی باید یک داستان و هدف برای خود تعریف کند، عرضه محصول با کیفیت، حفظ محیط زیست، حفظ سلامت مشتری و … مثال هایی از داستان و هدف تاسیس یک کسب و کار است. حال اگر بتوانید مخاطب را با این داستان همسو کنید نتیجه جالبی خواهید گرفت. به این مثال توجه کنید: شرکت Boxedwater که سعی دارد بطری پلاستیکی آب معدنی را با کاغذ جایگزین کند اعلام کرد به ازای قرار دادن هر پست از محصولات این شرکت با  هشتگ #retree در اینستاگرام، دو درخت خواهد کاشت. این اتفاق توجهات زیادی را به این شرکت جلب کرد و نتایج خوبی به همراه داشت. با همراه کردن مخاطب در داستان کسب و کار، مشتریان را به دوستان شرکت تبدیل کنید و مطمئن باشید این کار علاوه بر افزایش شهرت شما باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان می شود.


مطالب مرتبط:
شبکه های اجتماعی مجازی، بستری برای آموزش و یادگیری
کاربرد شبکه های اجتماعی در عرصه آموزش
شبکه های اجتماعی، آری یا نه؟


منبع: سایت دانشگاه تهران