تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه آندره آمپر

آندره آمپر در بیست و دوم ژانویه 1775 متولد شد. آمپر از کودکی به ریاضیات علاقه داشت و مقدمات حساب دیفرانسیل و انتگرال را نزد یکی از دوستان پدرش مطالعه نمود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان -  محبوبه همت
آندره آمپر


                                             تولد : 22 ژانویه 1775  فوت :15 ژوئن 1836
مقدمه :
آندره آمپر در بیست و دوم ژانویه 1775 متولد شد. آمپر از کودکی به ریاضیات علاقه داشت و مقدمات حساب دیفرانسیل و انتگرال را نزد یکی از دوستان پدرش مطالعه نمود. در سال 1793 که پدرش فوت کرد ناراحتی عجیبی او را احاطه نمود به طوری که مدت یک سال طول کشید تا به وضع عادی خود برگشت.

کشفیات آندره :
آمپر با اولین اکتشاف خود تحت عنوان ( مطالعه تئوری ریاضی بازیهای قمار ) در سال 1802 مورد توجه ( دلامبر ) در شهر لیون محل اقامت زنش به تدریس مشغول شد. در سال 1803 زنش در اثر بیماری خطرناکی جان سپرد.

آمپر با نا امیدی و یاس کامل لیون را ترک کرد و به سمت دانشیار مدرسه پلی تکنیک انتخاب شد. آمپر در سال 1808 بازرس کل دانشگاه و در سال 1809 استاد آنالیز و مکانیک در پلی تکنیک و در سال 1814 عضو آکادمی علوم معین گردید. نام آمپر با اکتشافات اساسی او درباره معادلات با مشتق جزئی، در ردیف بزرگترین دانشمندان اروپا قرار گرفته است. در 1820 بود که مقاله( ژان کریستیان اورستد ) درباره روابط الکتریسیته و مغناطیس به زبان لاتین منتشر شد.

آمپر با مطالعه این مقاله بیشتر وقت خود را صرف این مسئله نمود. روز هیجدهم سپتامبر آمپر اولین اکتشاف خود را درباره مغناطیس الکتریکی اعلام کرد. آمپر شدت جریان را تشخیص داد و وسیله ای برای اندازه گیری آن معین نمود. آمپر موفق به تهیه پروژه ای برای تلگراف الکتریکی گردید و با اکتشافات خود روز به روز بنای الکترودینامیک را مستحکم می نمود.

آمپر با اکتشافات خود توانست افتخارات جهانی کسب کند، به طوری که در سال 1881 که کنگره بین المللی الکتریسین ها واحد جریان الکتریسیته را آمپر نامیدند نام او وارد تمام زبان ها گردید. آمپر در پانزدهم ژوئن 1836 در شصت و یک سالگی در گذشت.

مطالب مرتبط:
آنتوان لاووازیه و قانون بقای جرم
توماس ادیسون


منبع: roboeq