تبیان، دستیار زندگی

چرا موهایم می‌ریزد؟

5 بیماری که باعث ریزش موها می‌شود

کچلی با ریزش و نبود مو روی بخش یا تمام سر تعریف می‌شود. گاهی ریزش موها در نتیجه تروما یا یک استرس فوق العاده زیاد بروز می‌کند و در برخی موارد نیز وجود بیماری، زمینه ساز ریزش مو و کچلی می‌شود. شاید برخی از این بیماری‌ها عجیب به نظر بیایند به طوری که حتی اسمشان را نیز نشنیده باشید. اما در هر حال بهتر است با این بیماری‌ها بیشتر آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریزش مو

آلوپسی یا طاسی منطقه‌ای

در آلوپسی یا طاسی منطقه‌ای موهای سر به صورت مناطق دایره‌ای شکل به شعاع 2 تا 3 سانتیمتر دچار ریزش می‌شود. یعنی روی پوست سر به شکل سکه‌ای مانندی کچلی رخ می‌دهد و موهای همان مناطق به طور کامل می‌ریزد. معمولاً این نوع طاسی در بین نوجوانان شایع‌تر است. این ریزش ناگهانی موها معمولاً ناشی از ناخوشی یا اضطراب رخ می‌دهد. اکثر نوجوانانی که با این مشکل دست به گریبان هستند به گروه خاصی تعلق ندارند و دخترها و پسرهای نوجوان با تعداد نامشخصی به این مشکل دچار می‌شوند. در خصوص ریزش موی مردانه باید گفت که در 80 درصد موارد ژنتیک حرف اول را می‌زند. این وضعیت را آلوپسی آندروژنیک می‌گویند که از والدین و پدربزرگ‌ها به ارث می‌رسد. این وضعیت ریزش مو از سنین بین 16 تا 20 سالگی شروع شده و در 35 و 40 سالگی به پایان می‌رسد.

بیماری تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا به معنای کندن موها است. در این بیماری که یک اختلال روانی است فرد موهای سر یا ابروها را با ناخن‌هایش کنده و از پوست سر جدا می‌کند. به عقیده متخصصان این وضعت بیشتر در بین خانم‌ها دیده می‌شود و پیشگیری و درمان تریکوتیلومانیا سخت و پیچیده است. چون نوعی آسیب به خویش است. درمان این نوع ریزش مو نیاز به مشاوره روان‌پزشک دارد و هیچ دارو یا درمانی برای آن تجویز نمی‌شود.

به عقیده متخصصان افرادی که تحت درمان مشکلات تیروئیدی نظیر کم کاری یا پرکاری تیروئید هستند موی زیادی از دست می‌دهند. معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض این نوع ریزش مو قرار می‌گیرند

تلوژن افلوویم

احتمالاً حتی نام تلوژن افلوویم به گوشتان نخورده است. این اختلال را ریزش مو بر اثر شوک محیطی ترجمه کرده‌اند. به این ترتیب که ریزش مو به صورت سریع و ناگهانی بروز می‌کند که به آن ریزش موی واکنشی نیز گفته می‌شود. اختلال تلوژن افلوویم بعد از یک صدمه مانند عمل جراحی، از دست دادن عزیزان یا استرس عاطفی بروز می‌کند. به عقیده متخصصان عوامل متعددی برای بروز این مشکل وجود دارد. باید بدانید که این نوع ریزش موقتی اما بسیار وسیع است. در واقع تلوژن افلوویم برخلاف آلوپسی تمام موها را درگیر می‌کند و ریزش مو بسیار وسیع رخ می‌دهد. خوشبختانه در اغلب موارد ریزش موی ناشی از این اختلال موقتی بوده و برطرف می‌شود. برای برطرف کردن این اختلال از تزریق موضعی داروهای کورتونی استفاده می‌شود تا این ریزش ناگهانی و وسیع متوقف شود.

درماتوفیتوز

در این مشکل پای قارچ پوست سر در میان است و به آن کچلی قارچی سر نیز گفته می‌شود. در واقع کچلی قارچی سر به واسطه قارچ‌هایی ایجاد می‌شود که درماتوفیت نامیده می‌شوند. به این ترتیب که انگل‌ها شروع به حمله به بافت‌های موها می‌کنند و پدیده آلوپسی بروز می‌کند. این مشکل در بین کودکان شیوع بیشتری دارد و چنین مشکلات عفونی در بین بالغین به ندرت دیده می‌شود. عامل کچلی قارچی سر در بین کودکان بیش از مسائل بهداشتی به عوامل محیطی بستگی دارد. این قارچ بسیار مسری است و باعث ریزش موهای زائد نیز می‌شود.

مشکلات تیروئیدی

اختلالات غده تیروئید نقش مستقیمی روی توده مو دارد چون این غده هورمون‌هایی ترشح می‌کند که نقش مهمی در سلامت موها ایفا می‌کنند. به عقیده متخصصان افرادی که تحت درمان مشکلات تیروئیدی نظیر کم کاری یا پرکاری تیروئید هستند موی زیادی از دست می‌دهند. معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض این نوع ریزش مو قرار می‌گیرند. علاوه بر این بلند بودن موهای زنانه از دیگر عواملی است که این نوع ریزش مو در بین خانم‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. باید بدانید که ریزش مو در بین خانم‌ها در طول زندگی‌شان به میزان 70 درصد است. تغییرات هورمونی نیز منشأ ریزش مو در خانم‌ها محسوب می‌شود. به طور دقیق‌تر باید گفت که در بین خانم‌های جوان بین 16 تا 30 سال، مصرف قرص‌های ضدبارداری در برخی موارد باعث ایجاد مشکل آلوپسی می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.