تبیان، دستیار زندگی

آزمون الکترونیکی چیست؟

هدف از تأسیس یک آموزشگاه بی شک پرورش و رشد استعداد های مراجعین در حوزه ی مورد نظر و سپس حصول اطمینان از تکمیل فرآیند یادگیری از سوی دانش پذیران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آزمون الکترونیکی چیست؟

از آنجاییکه دانش و مهارت های فناوری کامپیوتر در حال مبدل شدن به ابزار آموزشی در مدرسه ها و مؤسسات آموزش عالی است.  اشتیاق آموزشگاه ها و فراگیران برای استفاده از آموزش الکترونیک (e-learning) به دلیل وجود نداشتن محدودیت زمانی و مکانی افزایش یافته که این امکان در برگزاری آزمون الکترونیک نیز وجود دارد.

امروزه آموزش الکترونیکی به یکی از مهم ترین محیط های آموزشی و فناوری اطلاعات مبدل شده است و فرصت های بسیار زیادی را برای ارائه آموزش مجازی ایجاد کرده است.
اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، یادگیری مجازی، آموزش مجازی، کلاس مجازی، دانشگاه مجازی و آزمون الکترونیکی با ورود فناوری اطلاعات به حوزه آموزش پدید آمدند و در لغت نامه آموزش الکترونیکی قرار گرفتند. این اصطلاحات به نوع جدید و شاید نا ملموسی از آموزش الکترونیکی اشاره دارد که در مقابل آموزش سنتی و معمول قرار دارند و امروزه در حال جای گیری در نظام های آموزشی کشورهای مختلف در جهان هستند.

ورود فناوری اطلاعات به حوزه آموزش و یادگیری، پیشرفت قابل ملاحظه ای در نظام های موجود در ارزیابی الکترونیکی به وجود آورده است؛ به طوری که از چنین نظام هایی در مدرسه ها، دانشگاه ها و سازمان های مختلف در سطح ملی و بین المللی استفاده می شود. برخی از این نظام ها مانند «مودل»، «کلیکر»، «پیر وایز» و «کالم یا یادگیری ریاضی به کمک کامپیوتر » ، «اکز مینر» به لحاظ گستردگی قلمرو مورد استفاده، کاربران و میزان دسترسی از جایگاه بالاتری برخوردارند.

ارزیابی الکترونیکی
ارزیابی الکترونیکی نیز بخشی از نظام آموزش الکترونیکی است. در واقع نظام ارزیابی الکترونیکی عبارت است از محیطی که با بهره گیری از ابزارهای چندرسانه ای مناسب و با دارا بودن زیرساخت ارتباطی مناسب مانند: شبکه، اینترنت، کامپیوتر، دوربین و غیره، خدمات ارزیابی آموزشی را ارائه می دهد.

ارزیابی الکترونیکی را استفاده از فناوری اطلاعات برای هر گونه فعالیت مرتبط با ارزیابی نیز تعریف می کنند. فعالیت می تواند دارای معانی مختلف از جمله  طراحی، ارائه و مدیریت فعالیت های ارزیابی که به کیفیت خاص آموزشی می انجامد، باشد. بخش جزیی تر این فعالیت ها شامل موارد زیر است:
طراحی ابزارهای ارزیابی
ارائه ارزیابی و گزارش دهی
ذخیره سازی و انتقال داده های ارزیابی
آزمون الکترونیکی چیست؟

آزمون الکترونیکی
آزمون الکترونیکی شامل آزمون هایی است که در آن ها با استفاده از دستگاه های الکترونیکی، فعالیت ها، پاسخ ها، نمره ها و بازخوردهای لازم فراگیران، طراحی، ارائه ، ذخیره و گزارش می شود.
آزمون الکترونیکی می تواند در چندین قالب مختلف مانند اسناد متنی، قالب های چند رسانه ای مثل صدا، تصویر، ویدئو، یا در قالب شبیه سازی های پیچیده و بازی ها ارائه شود.
آزمون الکترونیکی می تواند به شکل فردی و گروهی و در تعداد اندک یا در مقیاس جمعیتی بزرگ به صورت همزمان یا غیر هم زمان برگزار شود. از روش های مختلف که در آزمون الکترونیکی برای ارزیابی وجود دارند می توان به سؤال های چند گزینه ای، پاسخ های صحیح غلط، پر کردن جای خالی، مرتب کردن یا جور کردن سؤال ها اشاره کرد.
ارزیابی الکترونیکی تنها برای ارزیابی یادگیری های الکترونیکی و آزمون های کلاسی استفاده نمی شود بلکه  می تواند به عنوان استراتژی هایی در خدمت توسعه نظام های آموزشی باشد.

بدون شک آزمون الکترونیکی مزایای فراوانی دارد که می تواند بسته به نوع برگزاری و سطح آن متفاوت باشد.

اما مزیت های اصلی آزمون الکترونیکی عبارت اند از:
نمره گذاری فوری
تحلیل سریع داده ها
ارائه بازخورد سریع به آزمون دهندگان
آزمون الکترونیکی چیست؟

آزمون الکترونیکی به معلمان و آزمون گیرنده اجازه می دهد تا پیچیده ترین محاسبات آماری و ریاضی را انجام دهند و در نتیجه کیفیت سؤال ها بیشتر می شود. محاسبه ضریب تمییز سؤال ها و شاخص هایی مانند سطح دشواری سؤال های آزمون در مبحث سنجش و اندازه گیری توسط استادان را در آزمون الکترونیکی به راحتی می توان با چند کلیک ساده محاسبه کرد که در نتیجه تغییرات مورد نظر اعمال شده، سؤال ها اصلاح و یا از خزانه سؤال حذف می شوند و در نهایت کیفیت سؤال ها بهتر خواهد شد.

برتری های خاص ارزیابی الکترونیکی نسبت به روش سنتی یا دستی:
نمره گذاری راحت تر
تنوع در قالب های سؤال
بازخورد سریع برای فراگیران، استادان و مؤسسات.
 
کاستی های ارزیابی الکترونیکی
ممکن است برای برخی از مباحث مانند ریاضی به علت احتیاج به فرمول سازی مناسب نباشد یا مشکل باشد.
ممکن است تجهیزات فنی خاصی نیاز باشد و مشکلات فنی پیش می آید.
ممکن است مهارت های کامپیوتری خاص مانند پردازش کلمه، مرورگر اینترنت و پست الکترونیکی مورد نیاز باشد.


مطالب مرتبط:
آموزش معلمان پایه یازدهم از طریق دوره های الكترونیكی
ارزیابی دوره های آموزش الکترونیک
موفقیت در یادگیری الکترونیکی


منبع: https://pafcoerp.com