تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی رولت رنگینک

برای شروع آرد رو توی قابلمه یا تابه گود بریزید و روی حرارت متوسط تفت بدید تا عطر آرد بلند بشه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رولت رنگینک

مواد اولیه:

آرد: یک و نیم پیمانه
خرمای هسته گرفته: 300 گرم
کره: 150 گرم
روغن مایع: نصف پیمانه
گردو: 75 گرم
دارچین: یک قاشق مربا خوری
پودر نارگیل یا خلال پسته و بادام برای تزئین

روش تهیه:

برای شروع آرد رو توی قابلمه یا تابه گود بریزید و روی حرارت متوسط تفت بدید تا عطر آرد بلند بشه. حتما باید خوب هم بزنید تا یه وقت آردتون نسوزه. برای رنگینک لزومی نداره که آرد تیره بشه. مخصوصا برای رول کردنش اگه روشن تر باشه بهتره تا تضاد رنگ بیشتر خودش رو نشون بده. من خودم از آرد شیرینی پزی استفاده کردم تا وقتی که تفت میدم تا عطر بگیره، رنگش خیلی تیره نشه.
دارچین رو اضافه میکنیم و بعد روغن مایع رو اضافه میکنیم. بعد از روغن مایع 80 گرم از کره رو که تکه تکه کردید به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید. حتما اول روغن مایع بریزید. چون حرارت آرد خیلی زیاده و اگه اول کره بریزید ممکنه که بسوزه و عطر خوب کره از بین بره. بعد از 3 4 دقیقه هم زدن آماده است و میتونید از روی حرارت بردارید اما جای سرد نذارید بذارید نزدیک گاز که هنوز یکم گرمه بمونه.
خرما که هسته ش رو جدا کردید توی یه ظرف بریزید و باقیمونده کره یعنی 70 گرم رو که توی فضای آشپزخونه که یکم گرمه نرم کردید بهش اضافه کنید و با پشت چنگال کاملا له کنید. میتونید اگه خواستید پوست خرما رو بگیرید اما به نظر من بودنش حالت موزائیکی قشنگی به رولت میده. برای همین با پوست درست کردم.
حالا باید رولت رو آماده کنیم. روی یه سطح صاف یه کیسه فریزر پهن کنید. دقت کنید که کوچیک نباشه چون بعدا دچار دردسر میشید.
خرما رو روی کیسه فریزر بریزید و کاملا پهنش کنید. یه روش خوب برای صاف شدن اطرافش اینه که پلاستیک رو به شکل مستطیل برگردونید روی سطح خرما و بعد دوباره روش یه پلاستیک دیگه بندازید و با وردنه به آرومی خرما رو باز کنید.
خرما رو خیلی با دقت منتقل کنید به یخچال و اجازه بدید که 10 دقیقه توی یخچال باشه تا کره یکم خودش رو بگیره و راحت تر بشه رول درست کرد. دقت کنید اگه بیشتر توی یخچال بمونه ممکنه موقع رول کردن بشکنه.
بعد از اینکه کره و خرما یکم خودش رو گرفت از یخچال خارج کنید و مخلوط آرد و کره و دارچین رو خیلی به آرومی و با قاشق روی اون بریزید. دقت کنید که کل آرد رو یه جا نریزید. با قاشق جاهای مخلتف بریزید تا موقع پهن کردن به بخش خرمایی آسیب نزنید. و بعد خیلی به آرومی و با پشت قاشق کاملا پهنش کنید.
در نهایت گردوهایی که خرد کردید (نه ریز و نه درشت) روی مخلوط آرد بریزید و بعد یه پلاستیک روی مواد بندازید و با وردنه خیلی خیلی خیلی آروم روش بکشید. در حدی که فقط گردو ها به خورد آرد و خرما برن و خیلی برآمده نباشن.
حالا پلاستیک رویی رو بردارید و به کمک پلاستیک زیری خیلی به آرومی مواد رو رول کنید. میتونید توی عکس ببینید.
دقت کنید که اصلا بدون پلاستیک این کار شدنی نیست برای اینکه بخش خرمایی هنوز چسبنده است و حتما به دستتون میچسبه. برای همین هم گفتم که از یه پلاستیک بزرگ استفاده کنید تا مطمئن باشید که هیچ بخش خرمایی روی سطح کارتون نمیچسبه.
بعد از رول کردن با همون پلاستیکی که زیر کار هست، اطرافش رو بپوشونید و توی یخچال قرار بدید. حدود 5 6 ساعت بذارید توی یخچال باشه تا کاملا خودش رو بگیره. بعد از این زمان میتونید خارج کنید و با یه چاقوی بسیار تیز برش بزنید. دقت کنید که بازم زیاد طول ندید وگرنه کره نرم میشه و باز بخش خرمایی چسبندگی پیدا میکنه.
یه نکته رو بگم. اینکه گفتم گردو ها رو نه ریز و نه درشت خرد کنید به این دلیل بود که اگه خیلی درشت باشه موقع برش زدن شکل رولت رو به هم میزنه و اگه هم ریز باشه زیر دندون نمیاد. پس به این نکته حتما دقت کنید.
و در نهایت با هر چی که دوست داشتید تزئین کنید و سفره افطارتون رو باهاش زیباتر کنید. من با پودر نارگیل و مروارید درشت خوراکی تزئینش کردم.
اما اگه نخواستید که به صورت رولت در بیارید، روش سنتی ش به این صورت هست که اول نصف مخلوط آرد رو کف ظرف سرو پهن میکنن. بعد روش مخلوط خرما رو میریزن و بعد گردو رو اضافه میکنن و در نهایت با نصف دیگه از مخلوط آرد روش رو میپوشونن و تزئین میکنن. مطمئنا تفاوت طعم نداره اما خوب رولت برای پذیرایی جذاب تره ;)
منبع: رسپی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.