تبیان، دستیار زندگی

آتش‌سوزی مشکوک

سال گذشته همزمان با فصل بهار و تابستان دستکم 10 مورد آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در منطقه رخ داده بود که با وجود مشکوک بودن بیشتر آنها، هیچ گزارش و تحقیقی برای شناسایی عاملان یا انگیزه آنان صورت نگرفته بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آتش سوزی مشکوک
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، آتش‌سوزی‌های مشکوک به جان حیات وحش میانکاله افتاد. این آتش‌سوزی‌ها در 48 ساعته گذشته 12 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق مازندران را تبدیل به خاکستر کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها پیش از این آتش‌سوزی «علی محمد شاعری» نماینده مجلس نسبت به خشک شدن تالاب بین‌المللی میانکاله هشدار داده و پسروی آب دریای خزر و بحران آب در مازندران را از دلایل اصلی آن برشمرده بود.

تازه‌ترین آتش‌سوزی در میانکاله بامداد روز شنبه رخ داد که محیط بانان و تشکل‌های مردم نهاد 7 ساعت تلاش کردند تا آتش خاموش شد.

بوته‌های گیاهی و درختی مانند سازیل، تمشک و انار بومی مهم‌ترین پوشش گیاهی اراضی میانکاله است که پناهگاهی برای تخم‌گذاری پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. منابع محلی آتش‌سوزی‌های اخیر در اراضی میانکاله را مشکوک ارزیابی کرده و بر این نکته تأکید دارند که دست‌های پنهانی در این زمینه وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان حفاظت محیط زیست، آتش‌سوزی‌های مداوم در شبه جزیره میانکاله به‌عنوان ذخیرگاه زیست کره که حدود 60 درصد پرندگان مهاجر زمستان گذران مازندران را میزبانی می‌کند، می‌تواند آینده این زیستگاه را با خطر مواجه کند.


به اعتقاد این منابع، سال گذشته نیز همزمان با فصل بهار و تابستان دستکم 10 مورد آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در منطقه رخ داده بود که با وجود مشکوک بودن بیشتر آنها، هیچ گزارش و تحقیقی برای شناسایی عاملان یا انگیزه آنان صورت نگرفته بود.

«علی ابوطالبی» کارشناس مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله هم در گفت‌و‌گو با ایرنا از احتمال بالای عمدی بودن آتش‌سوزی سخن می‌گوید و خواستار بررسی جدی دستگاه‌های مسئول در این زمینه می‌شود.

او می‌گوید: «آتش‌سوزی در منقطه جلگه‌ای و نزدیک ساحل مانند میانکاله که از پوشش گیاهی و درختی انبوهی برخوردار نیست و کمتر محل تردد گردشگران و افراد غیرمحلی است، به خودی خود تا حدودی دور از انتظار است.»

«حسینعلی ابراهیمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم اعتقاد دارد که آتش‌سوزی‌های اخیر در میانکاله دارای منشأ انسانی بوده است. البته او از عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

«مسلم آهنگری» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران اما آتش‌سوزی را عمدی می‌خواند و از بررسی دلیل این حریق خبر می‌دهد.

منابع محلی سال پیش از دو موضوع به‌عنوان احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی در میانکاله یاد کرده بودند که یکی از آنها احتمال انتقام‌گیری قاچاقچیان از محیط بانان بوده است.

به‌گفته این منابع، افرادی در منطقه بخشی از اراضی میانکاله را زیر کشت ماده مخدر «گراس» می‌برند ولی محیط بانان به محض شناسایی محل، آنجا را تخریب می‌کنند که باعث خشم قاچاقچیان می‌شوند.

یکی دیگر از گمانه زنی‌های منابع محلی درباره انگیزه آتش‌سوزی‌های مشکوک در میانکاله، ارتباط دادن آن با ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد در حاشیه شبه جزیره میانکاله بوده است.

این منابع مدعی شده بودند که محدودیت وجود زمین خالی خارج از جزیره در این منطقه احتمال آتش‌سوزی عمدی در این زیستگاه را تقویت می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان حفاظت محیط زیست، آتش‌سوزی‌های مداوم در شبه جزیره میانکاله به‌عنوان ذخیرگاه زیست کره که حدود 60 درصد پرندگان مهاجر زمستان گذران مازندران را میزبانی می‌کند، می‌تواند آینده این زیستگاه را با خطر مواجه کند.

مسئولان محیط زیست مازندران کم بودن تجهیزات اطفای حریق و نیروی انسانی را از چالش‌های اصلی برای حفاظت کامل از پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌دانند.

کارشناسان محیط زیست برای هوشمند‌سازی نظارت بر شبه جزیره میانکاله طرح نصب دوربین‌های هوشمند را ارائه کردند که به‌دلیل کمبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است. خرید این دوربین‌های نظارتی به حدود 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
منبع: روزنامه ایران