تبیان، دستیار زندگی

ورود 6 فروند بالگرد به ناوگان هوایی اورژانس

این برای نخستین بار است که به دنبال توافق هسته‌ای هلی کوپترهای تخصصی انتقال بیمار ویژه فوریت‌های پزشکی به ناوگان حمل و نقل اورژانس هوایی کشور اضافه می‌شود که به دلیل قد و قواره شان می‌توانند در محیط‌های شلوغ شهری و بیمارستان‌های فرود آیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورود 6 فروند بالگرد به ناوگان هوایی اورژانس
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، دیروز طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سرپرست سازمان اورژانس کشور و دیگر مسئولان ارشد وزارت بهداشت از 6 فروند بالگرد پیشرفته اورژانس هوایی کشور رونمایی شد. این آمبولانس‌های هوایی پیشرفته در حالی برای نخستین بار به ناوگان اورژانس کشور اضافه شدند که تا پیش از این، وزارت بهداشت برای انتقال مصدومان حوادث ترافیکی و بیماران مناطق صعب العبور از بالگردهای نظامی و هلی کوپتر‌های امدادی جمعیت هلال احمر کشور استفاده می‌کرد. با اضافه شدن این 6 فروند بالگرد، مجموع ناوگان امداد هوایی کشور در دو بخش نظامی و غیر نظامی به 40 فروند بالگرد مجهز شد.

این برای نخستین بار است که به دنبال توافق هسته‌ای هلی کوپترهای تخصصی انتقال بیمار ویژه فوریت‌های پزشکی به ناوگان حمل و نقل اورژانس هوایی کشور اضافه می‌شود که به دلیل قد و قواره شان می‌توانند در محیط‌های شلوغ شهری و بیمارستان‌های فرود آیند.از سوی دیگر این بالگردها امکان دسترسی، جابه‌جایی و ارائه خدمات به مصدومان حوادث ترافیکی و بیماران را در شرایط سخت آب و هوایی و مناطق صعب العبور فراهم می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز گذشته برای شرکت در مراسم رونمایی از 6 فروند بالگرد اورژانس هوایی به استان البرز سفر کرده بود،گفت: توسعه ناوگان هوایی، دریایی و زمینی اورژانس با برخورداری از (3000 دستگاه آمبولانس جدید) پس از توافق هسته‌ای و برجام، رخ داد و امیدوارم که تلاش برای تقویت این خدمات مورد قبول مردم و خداوند باشد. او با اشاره به استقرار بالگرد‌های پیشرفته اورژانس هوایی در شهرستان‌های نیک شهر و گناباد گفت: با توجه به اینکه برخی از مناطق حاشیه تهران محروم بوده و فاقد زیرساخت‌های بیمارستانی هستند، برخی از این بالگردها در استان البرز و تهران توزیع می‌شوند.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی افزود: بزودی علاوه بر 6 ناوگان هوایی غیر نظامی که برای کمک به مصدومان و بیماران رونمایی شد 6 مورد دیگر نیز از همین نوع بالگردها به ناوگان اورژانس افزوده می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که سالانه ۴۰ هزار ایرانی در حوادث مختلف جان خود را از دست می‌دهند با این حال ما شاهد رونمایی از شش بالگرد امدادی هستیم که با وجود مشکلات زیاد از جمله اعمال تحریم‌ها موفق به خریداری آنها شده‌ایم. این بالگردها دست دوم بوده و از کشورهای اروپایی خریداری شده‌اند اما نیاز کشور را در این حوزه رفع می‌کنند.


وزیر بهداشت در خصوص ویژگی‌های فنی این بالگردها عنوان کرد: این بالگردها بسیار سبک و کم صداست و چون بال‌های شان کوتاه است راحت از جای خود بلند می‌شوند و حتی در محیط‌های درون شهری و داخل بیمارستان هم امکان فرود آنها وجود دارد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: این بالگردها که به پرواز در می‌آیند فقط متعلق به اورژانس هوایی نیست و سایر دستگاه‌ها هم در صورت نیاز می توانند از خدمات آنها استفاده کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با این شش فروند تعداد بالگردهای اورژانس هوایی کشور به ۴۰ فروند رسید، افزود: بالگردهای جدید و پیشرفته، با سرعت بیشتری نسبت به بالگردهای نظامی، پرواز و فرود دارند و در کمتر از 9 دقیقه می‌توانند به پرواز درآیند. همچنین این بالگردها صدای کمی داشته و قابلیت فرود در مناطق عمومی، معابر و خیابان‌ها را دارند و امکان مسلح شدن آنها به ابزار دید در شب هم، وجود دارد. به گفته دکتر هاشمی، 80 درصد آمبولانس‌های جهان بویژه در امریکا و اروپا ایرباس هستند که بالگردهای جدید افزوده شده نیز ایرباس بوده و علی‌‌رغم محدودیت‌هایی که وجود داشته دوستان فرصت وجود آن را در کشور فراهم کردند.

وزیر بهداشت گفت: توسعه ناوگان امداد هوایی کشور مشکلات و سختی‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها قابل بیان نیست با این حال مسئولان با همه تلاش اقدماتی برای افزایش بالگردهای کشور در طول سال‌های گذشته انجام داده‌اند.

او این نکته را هم یادآور شد که در مورد همه مأموریت‌ها چه هوایی، چه زمینی و چه دریایی برخی بدخواهان و دشمنان مردم چوب لای چرخ گذاشته و مردم را اذیت می‌کنند همین بالگردها پس از 2 سال تلاش و مذاکره امروز به پرواز درآمده است.

هاشمی با بیان این‌که سازمان اورژانس کشور در قالب خرید خدمت این بالگردها را رایگان در اختیار بیماران و مصدومان سوانح ترافیکی قرار می‌دهد، عنوان کرد: شش بالگردی که امروز به پرواز درمی‌آیند، حاصل دو سال تلاش مسئولان برای خریداری آنهاست که بسیاری از آنها قابل بیان نیست. از تیم دیپلماسی کشور بویژه آقای دکتر ظریف که فرصت‌های مناسبی را خلق کردند تشکر می‌کنم چرا که بعد از توافق هسته‌ای سه هزار آمبولانس زمینی و دریایی و تعدادی بالگرد به اورژانس کشور افزوده شد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: کاری که تیم مذاکره کننده هسته‌ای انجام داد و فرصت‌های مناسبی را پیش روی ایران گشود، بسیار ارزشمند است و امیدواریم که این خدمات، موجب تشویق آنها برای نوسازی بخش باقی مانده ناوگان هوایی اورژانس کشور شود.

او در پایان حرف هایش این را هم گفت که وزارت بهداشت حدود 40 فروند از بالگردهای هوانیروز، ستاد کل نیروهای مسلح و جمعیت هلال احمر کشور را به پرواز در آورده و جلوی مرگ بسیاری از افراد را گرفته است بنابراین از همه شرکای مان قدردانی می‌کنیم.

سرپرست اورژانس کشور نیز در ادامه این مراسم با اشاره به این‌که پیش از این 34 فروند بالگرد نظامی برای انتقال مصدومان و بیماران در اختیار وزارت بهداشت بود، گفت: علاوه بر ۶ بالگرد غیر نظامی که امروز به ناوگان اورژانس افزوده شد تا دو هفته آینده ۶ فروند اورژانس هوایی دیگر نیز در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

دکتر پیرحسین کولیوند افزود: تاکنون بیش از 20 هزار و 500 بیمار و مصدوم توسط اورژانس هوایی جابه‌جا و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

او گفت: از تعداد مصدومان جابه‌جاشده توسط بالگرد 65 درصد آنها جهت عمل جراحی مستقیم به اتاق عمل منتقل شده‌اند و یک ریال بابت این اقدام از جیب بیمار پرداخت نمی‌شود و هزینه‌ای برای مردم ندارد.

به گفته کولیوند، 2400 آمبولانس در اورژانس زمینی قبلاً به بیمارستان‌ها اضافه شده، 400 مورد دیگر نیز خریداری و قرارداد 2000 آمبولانس و 500 موتورآمبولانس نیز در حال انجام بوده و به ناوگان اورژانس افزوده می‌شود. همچنین در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که سالانه ۴۰ هزار ایرانی در حوادث مختلف جان خود را از دست می‌دهند با این حال ما شاهد رونمایی از شش بالگرد امدادی هستیم که با وجود مشکلات زیاد از جمله اعمال تحریم‌ها موفق به خریداری آنها شده‌ایم. این بالگردها دست دوم بوده و از کشورهای اروپایی خریداری شده‌اند اما نیاز کشور را در این حوزه رفع می‌کنند.

گفتنی است در این مراسم، نخستین مسافر این بالگرد که از اهالی روستای بن شهر شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان بود، حضور داشت. ابراهیم دو ماهه پس از انتقال مادرش توسط اورژانس هوایی در بیمارستان محمد رسول‌الله به دنیا آمد.طایفه بلوچ اسم این نوزاد را به نیت خلبان این پرواز «ابراهیم مهتدی» انتخاب کرده‌اند.
منبع: روزنامه ایران