تبیان، دستیار زندگی

سوره شمس

این سوره در مکه نازل شده است و پانزده آیه دارد. شمس به معنی خورشید است. نام این سوره از ‌آیه‌ی اول آن گرفته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سوره شمس

معجزه‌ی حضرت صالح (ع)


قوم ثمود، پیامبرشان حضرت صالح (ع) را باور نداشتند. روزی بزرگان قوم نزد حضرت صالح (ع) رفتند و به او گفتند: اگر تو واقعاً پیامبر خدایی، معجزه ای به ما نشان بده! و از او خواستند تا از دل کوه شتری بیرون بیاورد.

حضرت صالح (ع) دعا کرد و خداوند رحمان دعایش را پذیرفت و ناگهان از میان سنگ ها، شتر ماده ای بیرون آمد. حضرت صالح (ع) به آنان گفت: این شتر معجزه‌ی پروردگار است. همه می توانید از شیرش استفاده کنید اما بدانید او آزاد است هر جا چرا کند. یک روز شما از آب چشمه استفاده کنید و یک روز آب مخصوص شتر است. مراقب باشید آسیبی به شتر نرسد که در آن صورت عذاب الهی بر شما نازل می شود.

اما به زودی مردم بی ایمان از این وضع خسته شدند و تصمیم گرفتند شتر را بکشند. یکی از کافران به نام قداربن سالف که بسیار بی رحم و سنگدل بود، نقشه را عملی ساخت و با ضرباتی پای شتر را قطع کرد و شتر را به هلاکت رساند. حضرت صالح (ع) بسیار غمگین شد و به مردم سه روز مهلت داد تا در خانه های خود بمانند، توبه کنند و به خداوند یگانه ایمان بیاورند. اما آنان از این فرصت هم استفاده ای نکردند. سرانجام عذاب الهی بر آنان نازل شد. صاعقه ای سرزمینشان را در هم کوبید و همه در خانه هایشان افتادند و مردند.

شهر در سکوت فرو رفت؛ گویی هرگز کسی در آن سرزمین زندگی نمی کرده است. خداوند مهربان، حضرت صالح (ع) و یاران با ایمانش را از این عذاب نجات داد. در قرآن، خداود مهربان سوگند یاد می کند که هر کس پرهیزکار باشد، رستگار می شود و هر کس نفس خود را آلوده سازد، زیانکار و ناامید خواهد شد:

به نام خداوند بخشنده مهربان

سوگند به خورشید و آفتابش. سوگند به ماه هنگامی که بعد از آن بیاید. سوگند به روز آن گاه که روشن می سازد. سوگند به شب هنگامی که می پوشاند. سوگند به آسمان و او که آن را برافراشت. سوگند به زمین و او که آن را گسترد. سوگند به نفس و آن که آن را متعادل ساخت. پس نافرمانی و پرهیزکاری رابه او الهام کرد.

به راستی هر کس پاکی ورزید، رستگار شد و به راستی هر کس آلوده گشت، ناامید شد. ثمود از روی سرکشی دروغ خواندند. آن گاه که بدبخت ترین آنان برخاست. پس پیامبر خدا به آنان گفت که این ماده شتر خداوند است. به او آب دهید. پس او را دروغگو خواندند و آن را کشتند. آن گاه پروردگارشان آنان را به خاطر گناهشان در هم کوبید و با خاک یکسان کرد و از عاقبت کار نترسید.
                                                                                                                                                آیات 1 الی 15

سوره شمس

سوره نَبَاء
شهر پیامبر



کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.