تبیان، دستیار زندگی

استخاره؛ فرصتی برای مشورت با خدا

امام جمعه پیرانشهر با اشاره به اینکه استخاره در موارد خیر بسیار نیکو و پسندیده است، گفت: استخاره فرصتی برای مشورت با خداوند متعال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استخاره

ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی، با بیان اینکه استخاره به معنای طلب خیر و نیکی است بیان کرد: استخاره در مواردی همچون ازدواج و خواستگاری امری بسیار مورد پسند است تا اگر تردیدی در دل بنده وجود دارد با استخاره و دعا بتواند تصمیم درستی بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید آداب استخاره رعایت شود خاطرنشان کرد: از آداب استخاره کردن وضو گرفتن و سپس به جا آوردن دو رکعت نماز است و پس از آن باید سجده شکر به جا آورده و به درگاه خداوند متعال دعا کنیم تا خیر و شر بودن کاری را که می خواهیم انجام دهیم در دل ما قرار دهد.
ماموستا محمودی ادامه داد: در روایتی آمده است که نبی مکرم اسلام به اصحاب خود استخاره را این طور آموخت كه نماز مستحبی دو ركعتی همانند نماز صبح بخوانند و پس از آن صد بار دعای «استخیر‌الله برحمته» را زمزمه کرده و بعد به آنچه بدان الهام شده از فعل یا ترك فعل مورد نظر عمل نمایند.
امام جمعه پیرانشهر یادآور شد: استخاره حکم شرعی ندارد و عمل به آن حتما واجب نیست که اگر خوب آمد حتما انجام شود ولی چون نوعی مشورت با خداوند متعال است و خداوند نوری را در دل بنده روشن می کند که از بدی و خوبی آن کار آگاه شود بهتر است در مواردی که بد آمد بدان عمل نشود.
وی تصریح کرد: انسان های متدین پس از دعا و تضرع به درگاه خداوند دلشان روشن تر شده و آماده پذیرش انوار الهی می شود و بدین ترتیب بنده ای که با خلوص نیت استخاره کند می تواند از خیر و شر موجود در آن کار آگاه شود.

منبع: ایکنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.