تبیان، دستیار زندگی

گردو و پرفشاری خون

اثرات چشمگیر گردو در کاهش فشارخون

محققان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که استفاده‌ی روزانه از 10 عدد گردو می‌تواند اثرات چشمگیر و مفیدی را در کاهش فشارخون انسان به همراه داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گردو
یک تیم تحقیقاتی از محققان دانشگاهی در بررسی خود به ارزیابی یک رژیم غذایی پیشنهادی و یک مکمل غذایی حاوی 30 گرم گردو که به صورت روزانه و برای کاهش میزان وزن افراد انجام می‌گرفت، پرداختند.
در این تحقیق 377 داوطلب به سه گروه متفاوت از رژیم غذایی و به صورت تصادفی تقسیم شدند. گروهی که از رژیم غذایی اصلی استفاده می‌کردند، گروه کنترل و گروهی که از مکمل غذایی حاوی 30 گرم گردو استفاده کردند. بررسی اثرات این رژیم به صورت مصاحبه رو در رو با داوطلبان و به گونه‌ی خو اظهاری و توسط محققان انجام گرفت، علاوه بر آن میزان دفع ادراری سدیم و پتاسیم این افراد به عنوان یک نشانگر طبیعی استفاده از سدیم و پتاسیم نیز مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت.

اسید چرب امگا 3 موجود در گردو سبب کاهش استرس اکسیداتیو مغز شده و همچنین به افزایش سیگنال‌های مغزی و ایجاد گره‌های بافت عصبی که سبب تولید سلول‌های عصبی می‌شوند، کمک می‌کند

نتایج تحقیق نشان داد که پس از سه ماه استفاده از این رژیم غذایی، میزان کاهش وزن یکسانی در هر سه گروه مشاهده شد. با این حال، میزان کاهش فشارخون در افرادی که از مکمل غذایی روزانه 30 گرمی گردو استفاده می‌کردند بسیار بیشتر و معنادارتر از دو گروه دیگر بود.
محققان نتیجه گرفتند که استفاده از گردو و یا سایر مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم در سطوح رژیم غذایی افراد، می‌تواند اثرات مؤثری را در کاهش میزان فشارخون داشته باشد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که توصیه‌های غذایی فردی حاوی مکمل غذایی گردو می‌تواند سبب کاهش بیشتر نسبت سدیم به پتاسیم که به عنوان یک پارامتر مرتبط با فشارخون پایین است، شود.

سایر مزیت‌های مفید گردو

همانند سایر آجیل‌ها، گردو منبعی غنی از روغن‌های مفید همانند اسیدهای چرب غیراشباع است. علاوه بر این، گردو منبع خوبی از اسید چرب ضروری امگا 3 است. خوردن گردو می‌تواند فواید بسیاری از نظر سلامتی انسان به همراه داشته باشد که از جمله‌ی این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت مغز: گردوها سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که می‌توانند اثرات مفیدی را بر عملکرد مغز انسان و همچنین سلامت آن داشته باشند. اسید چرب امگا 3 موجود در گردو سبب کاهش استرس اکسیداتیو مغز شده و همچنین به افزایش سیگنال‌های مغزی و ایجاد گره‌های بافت عصبی که سبب تولید سلول‌های عصبی می‌شوند، کمک می‌کند. دیگر مواد مغذی موجود در گردو نظیر ویتامین E، فولات و الاژیک اسید به محافظت کننده‌های عصبی و عملکرد حافظه کمک فراوانی می‌کنند.

تقویت خلق و خو: اسید چرب امگا 3 موجود در گردو در توسعه و بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی را ایفا می‌کند. بر اساس تحقیقات بالینی صورت گرفته، این نوع اسید چرب در برخی اختلالات خلقی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.


کمک به حفظ سلامت قلب: طبق تحقیقات منتشر شده، استفاده از گردو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را از میان بردارد. علاوه بر آن روغن گردو برای عملکرد سلول‌های اندوتلیال مفید است. اندوتلیال ها سلول‌های موجود در دیواره رگ‌های لنفاوی و عروق هستند. یک تحقیق میدانی صورت گرفته در یکی از کشورهای اروپایی نشان داد که استفاده بیش از 4 بار در هفته از گردو، می‌تواند تا 37 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

کمک به کاهش وزن: تحقیقات نشان داده که با وجود دارا بودن انرژی فراوان در گردو، جایگزین کردن آن با سایر مواد غذایی در رژیم غذایی، سبب افزایش وزن افراد نخواهد شد. این امر سبب می‌شود تا گردو به عنوان یک جایگزین مناسب در رژیم غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند به حساب می‌آید.

کمک به سیستم گوارش: تحقیقاتی که بر روی نمونه‌های حیوانی انجام گرفته، نشان داد که استفاده از گردو می‌تواند سبب تقویت میکروبیوم و افزایش میزان باکتری‌های خوب معده شود. این دستاورد می‌تواند با انجام تحقیقات بیشتر نتایج مؤثر و مفیدتری را برای انسان به ارمغان آورد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.